THD hotplate

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

THD hotplate

Inlägg av anli »

I min jakt på en massa trevliga distrotionseffekter på låg volym har jag nu nått "power attentuators". Kanske ett sätt att få "Live at Leeds" på mysvolymnivå. SLUTRÖRSDIST!
Har en trevlig rörtopp på 80 watt (som inte har moddats med master eller powerscaling) och en 8 ohms låda.
Det finns ju Marshall powerbrake, Weber Mass och THD hotplate.
THD verkar väldigt intressant och lätt att hitta på tex Ebay för lagom summor.
Någon som testat i bassammanhang?
Loudness funktionen (tex mer diskant vid låg volym) gör mig lite orolig.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: THD hotplate

Inlägg av ferm »

anli skrev:I min jakt på en massa trevliga distrotionseffekter på låg volym har jag nu nått "power attentuators". Kanske ett sätt att få "Live at Leeds" på mysvolymnivå. SLUTRÖRSDIST!
Har en trevlig rörtopp på 80 watt (som inte har moddats med master eller powerscaling) och en 8 ohms låda.
Det finns ju Marshall powerbrake, Weber Mass och THD hotplate.
THD verkar väldigt intressant och lätt att hitta på tex Ebay för lagom summor.
Någon som testat i bassammanhang?
Loudness funktionen (tex mer diskant vid låg volym) gör mig lite orolig.
Loudness är väl mera som en hängmatta, mer bas och mer diskant för att kompensera för hur vår hörsel fungerar
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: THD hotplate

Inlägg av anli »

ferm skrev:
anli skrev:I min jakt på en massa trevliga distrotionseffekter på låg volym har jag nu nått "power attentuators". Kanske ett sätt att få "Live at Leeds" på mysvolymnivå. SLUTRÖRSDIST!
Har en trevlig rörtopp på 80 watt (som inte har moddats med master eller powerscaling) och en 8 ohms låda.
Det finns ju Marshall powerbrake, Weber Mass och THD hotplate.
THD verkar väldigt intressant och lätt att hitta på tex Ebay för lagom summor.
Någon som testat i bassammanhang?
Loudness funktionen (tex mer diskant vid låg volym) gör mig lite orolig.
Loudness är väl mera som en hängmatta, mer bas och mer diskant för att kompensera för hur vår hörsel fungerar
Japp, men vissa påstår att den är överdriven på låga volymer i THD:s version
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jag skulle också vilja testa en powerbrake. Har dock hör tvenne varianter av effekten med dessa, en är att slutrören far illa och det är fort! Den andra var att när man spelar bas genom en rörtopp så far rören mer illa av nått grejs ändå och att med en powerbrake skulle göra att man få jämnare ström genom rören och därav längre hållbarhet på dessa!?
Personligen så måste jag byta rör oftare än gitarristerna jag spelat med fastänn dom spelar oftare på sina rörtoppar än mig! Och jag sa detta till en rörpulare som sa att en powerbrake skulle spara på mina rör!
Någon som kan bekräfta nån av teorierna?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
dereborn

Inlägg av dereborn »

Är det inte så enkelt att basljud (lägre frekvenser) kräver mer energi, och när rören måste leverera mer energi blir dom fortare trötta o går in i väggen?
I så fall borde ju det vara likadant med en powersoak el likn, det är ju bara ett motstånd som gör att man kan låta rören jobba lika hårt (dista fint) itan att öronen behöver jobba hårt...
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

dereborn skrev:Är det inte så enkelt att basljud (lägre frekvenser) kräver mer energi, och när rören måste leverera mer energi blir dom fortare trötta o går in i väggen?
I så fall borde ju det vara likadant med en powersoak el likn, det är ju bara ett motstånd som gör att man kan låta rören jobba lika hårt (dista fint) itan att öronen behöver jobba hårt...
Int' fan vet ja! När folk börjar prata om frekvenser och sinusvågor mm. så känner jag mig pytteliten på jorden :oops:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
dereborn

Inlägg av dereborn »

He gå åt mer watt te basförstärkarn än te gitarrförstärkarn, å man må ha värre sort på högtalarn å. He ä som mer krrrrafft i basn än i getarrn!
Ja tro hä ä däfför he fladdra i böxn tå basn, män int tå getarrn.

:wink:
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

dereborn skrev:He gå åt mer watt te basförstärkarn än te gitarrförstärkarn, å man må ha värre sort på högtalarn å. He ä som mer krrrrafft i basn än i getarrn!
Ja tro hä ä däfför he fladdra i böxn tå basn, män int tå getarrn.

:wink:
Jaha oppa de vise. Nu begrip i nalta bätter vöre he gå dell! He skull ha vöö låstelit å kånna hederna ve elektroniken! Men i håll ve de, men gjet ha nalta mair å köör ve n'gitarristern för å haires :lol:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nå int barra nalta, he gå åt brano mytje meer krämn te fa basn å håires
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

dereborn skrev:Nå int barra nalta, he gå åt brano mytje meer krämn te fa basn å håires
:lol: Länge leve bondskan!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
dereborn

Inlägg av dereborn »

:P
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har man max dämpning och full flås på stärkaren för jämnan så lär det så klart märkas.
Det kan väl inte slita mer på rören med attentuatorn än utan?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nä, det tror jag inte, men däremot är det väl troligt att du kör stärkaren oftare på fullt flås när du har en attenuator...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

dereborn skrev:Nä, det tror jag inte, men däremot är det väl troligt att du kör stärkaren oftare på fullt flås när du har en attenuator...
...och att de då slits lite snabbare än om du fiskör utan attenuator.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ja men det är ju självklart :-D ´Min Traynor distar redan kl 9, så då lär det inte behöva dämpas så mycket.
Men att byta två slutstegsrör då och då dör man inte av.
Får önska mig en hotplate i 50-årspresent.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Fuzz körde ett test på ett gäng powersoaks för ett par år sedan. Har för mig att dom diggade Webern ganska mycket. Kan leta fram numret om det är intressant.
/Linus
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jag fick förklarat att rören far illa av att ojämn strömstyrka passerar och att dito jämn skulle spara på rören. Har du fel bias så slits ju rören ibland rent dramatiskt fort!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=5319478

Vet inte om det är ett bra pris men..
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Skriv svar