Rörtopp?

Prata om förstärkare och högtalare
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vill också ha en recension!!! Och en fika!!!
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Jag vill också ha en recension!!! Och en fika!!!
Bas-fika. Tro det eller ej men det har faktiskt förekommit. Då är icke-basister portförbjudna.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

recension... Jag har aldrig varit bra på att sätta ord på ljud men jag kan prova.

För det första har jag inte fått tillfälle att testa i ett sammanhang där den fått komma till sin rätt. Önskar att jag hade hunnit spela nåt lite blues/country/gubbrock-aktigt, men det enda sammanhang där jag har hunnit använda den är då jag vickat med ett husband på viking-line cinderella. Jävligt o-bluesigt minst sagt.
Musiken var i spannet New york new york - Let me entertainn you.

Hur som helst, Förstärkaren var precis så varm och skön som jag hade hoppats. Volymen räckte såklart till på den scenen. Däremot tror jag att den kan vara lite klen på en stor utomhusscen, men säg den basförstärkare som inte är det. Jag tippar att den spelar ungefär så starkt som min eden wt550. Kanske något svagare om man inte vill ha morr, men det vill man ju förmodligen om man använder en sådan topp.

Orange-toppens tonkontroller är ju passiva så när man vrider på dom händer det .... precis ingenting. Å andra sidan upplevde jag att den var väldigt dynamisk, och att man kunde påverka soundet väldigt mycket med hur man spelade. Och jag gillar grundljudet stenhårt.

Jag använde en ampeg svt410hlf och mina fenderbasar.

Jag har toppen lagrad nu så jag har inte kunnat sitta och pilla med den hemma, jag får väl återkomma längre fram om mina upplevelser. Ska fömodligen spela in lite med den nån gång dom närmsta månaderna.

Angående ett muntligt fika så låter det som en lysande idé. Johannes känner jag ju, men jag är såklart även nyfiken på att träffa den person vars steppskor jag har hoppat runt i hela hösten.

Jag är borta och spelar hela kommande vecka men sen styr vi upp nåt!
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Basjonas skrev: Jag använde en ampeg svt410hlf och mina fenderbasar.
Lite OF men... hur e 410hlf:en? Jag har testat 610 hlf o den lät grymt bra tyckte jag. Har hört att Hlf serien e känslig för olika lokaler; att basen rumlar runt. Har du märkt ngt sådant? Är 410hlf:en tillräckligt kraftfull (klubbgig)?
Gäst

Inlägg av Gäst »

basnalle skrev:
Basjonas skrev: Jag använde en ampeg svt410hlf och mina fenderbasar.
Lite OF men... hur e 410hlf:en?
Tung !!!!!!
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Vadå tung- ljudet eller vikten eller både och?
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

basnalle skrev:
Basjonas skrev: Jag använde en ampeg svt410hlf och mina fenderbasar.
Lite OF men... hur e 410hlf:en? Jag har testat 610 hlf o den lät grymt bra tyckte jag. Har hört att Hlf serien e känslig för olika lokaler; att basen rumlar runt. Har du märkt ngt sådant? Är 410hlf:en tillräckligt kraftfull (klubbgig)?
Jag tycker att det är en bra låda. Den har betydligt mer sub-bas än den mindre ampeg 410-varianten. Kan tänka mig att det är därför den kan uppfattas som rumlig. Personligen har jag inte upplevt det problemet,

Men det är klart, jämför man med hi-tech lådor typ ebs så är den ju så klart rumligare, eller mulligare i karaktären. Det tycker jag är bra.

Den är tillräckligt kraftig för klubbgig. I alla fall på normal rockbandsvolym.
gäst

Inlägg av gäst »

Basjonas skrev: Angående ett muntligt fika så låter det som en lysande idé. Johannes känner jag ju, men jag är såklart även nyfiken på att träffa den person vars steppskor jag har hoppat runt i hela hösten.

Jag är borta och spelar hela kommande vecka men sen styr vi upp nåt!
C.S.F
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Johannes skrev: C.S.F
Va?
gäst

Inlägg av gäst »

Basjonas skrev:
Johannes skrev: C.S.F
Va?
Coolt Som Fan
Gäst

Inlägg av Gäst »

R.R.A.S.F.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:R.R.A.S.F.
Eh...?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Rocka Röven Av Svenska Folket
gäst

Inlägg av gäst »

Givetvis. Det borde jag ha förstått.
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Nu har jag inte hängt med så bra i denna tråd, men vill ändå gratulera till Orange-köpet. Köpte min mkII rätt nyligen och har aldrig varit så nöjd med en basförstärkares ljud någonsin. Spelade in med den nu i helgen för första gången, och jag är rånöjd med ljudet, trots att lådan jag använde inte direkt var i klass med toppen. Orange är det bästa, iaf för en vintage-fjant som mig. Rock on!
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Så det finns alltså 4 orange ad200 ägare här på forumet.. fett bra betyg. Jag ska spela in med både orangen och marshallen i helgen.. och med båda basarna så det ska bli intressant att posta lite ljud sedan...
KingOfTheBlues
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 23:07

Inlägg av KingOfTheBlues »

Hade en Laney Klipp 100W en gång.Köpte den för 2000 spänn.Bästa sound jag hört om man gillar lite spräck!Rekomenderas varmt om man nu kan hitta dom...
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Johannes skrev:Inte testat ännu. Orange-toppen klarar minimum 4 ohm och med mina båda 4-ohmslådor så blir det eventuellt strul så jag letar vidare.
Orangen har 2 st. 4-ohmutgångar ju....

Nu låter dessutom "the shit" ännu värre med min Ampeg 610:a. Tror fan inte det kan bli bättre för en sån som jag. Önskar dock jag hade spelat in med den lådan, men men.
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Poverino

http://www.swedishpolarbears.com
finns ljudklipp, dom är inspelade med orange ad200, ampeg 810 och den vita jazzbasen från -76.
tyvärr genom någon mikrofon jag inte minns men ändå... med modden aktiverad. lyssna på vilken som helst av låtarna.. men jag tycker inte riktigt att jag fångade orange-ljudet på den inspelningen.. så jag hoppas på den senaste...

edit: btw, när man har kopplat in båda 4ohmsuttagen på samma gång ska dom kopplas in i 2 8ohmslådor.. inte 2 4-ohms.. tänkte bara poängtera det..
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

macahan skrev: edit: btw, när man har kopplat in båda 4ohmsuttagen på samma gång ska dom kopplas in i 2 8ohmslådor.. inte 2 4-ohms.. tänkte bara poängtera det..
Va? Hur kommer det sig? Är inte så jäddrans haj på det där med Ohm, men men...
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja.. det kan man fråga sig hur det kommer sig.
2 stycken 4 ohms lådor blir en last på 2 ohm och 2 stycken 8 ohms lådor blir en last på 4 ohm..
Det borde uttryckligen stå så skrivet på toppen att antingen 1x4ohm eller 2x8ohm skall användas.

Det beror på hur utgångarna är kopplade, men det här är vad sagts på orangeforumet.
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Aha, men du har också 2 x 4 ohm och 1 x 8 ohm på din orange?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

precis.. 2x4 och 1x8 ohm..
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Är det en mkII du har? Årsmodell?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

en MK 1 #51 från 2001 om jag inte minns fel..
Skriv svar