Toppar med hörlursuttag?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Toppar med hörlursuttag?

Inlägg av vox2000 »

Från tråden om Gallien Kreuger 1001 (http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=7066)

Fan, jag insåg just att den inte har någon hörlursutgång. Det är ett måste för mig, då jag bor i världens mest lyhörda radhus (man hör när grannen går på dass, eller gör annat i sängkammaren...) och vill inte störa grannarna när jag basar på kvällarna (småbarnspäron kan titta JÄVLIGT snett på en...).

Vilka toppar har hörlursutgång egentligen? Vad jag vet är det bara Thunderfunk som har det (kan ha missat) i 500w i 4ohm/300w i 8 ohm-klassen.

Kan man använda line out som hörlursuttag på nåt vänster? Alternativt vad kostar en Thunderfunk och var köper jag den? Gråimport?
Free your mind
and your ass will follow
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Re: Toppar med hörlursuttag?

Inlägg av BonafideYouth »

vox2000 skrev:Från tråden om Gallien Kreuger 1001 (http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=7066)

Fan, jag insåg just att den inte har någon hörlursutgång. Det är ett måste för mig, då jag bor i världens mest lyhörda radhus (man hör när grannen går på dass, eller gör annat i sängkammaren...) och vill inte störa grannarna när jag basar på kvällarna (småbarnspäron kan titta JÄVLIGT snett på en...).

Vilka toppar har hörlursutgång egentligen? Vad jag vet är det bara Thunderfunk som har det (kan ha missat) i 500w i 4ohm/300w i 8 ohm-klassen.

Kan man använda line out som hörlursuttag på nåt vänster? Alternativt vad kostar en Thunderfunk och var köper jag den? Gråimport?
Kolla detta http://www.flaamusic.se/nyabasar/forstarkare.htm
Du kanske hittar ngt där....
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kolla med GNUlars.. läste hans recension av tubepathen.. är antagligen riktigt bra..

:)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

De flesta mindre stärkare, som tillverkats för att användas på det sättet, brukar väl ha hörlursuttag.

Men om ditt hus nu är lyhört och du vill visa hänsyn, så verkar det ju inte så
lyckat att köpa ett muskedunder till förstärkare att ha hemma.

Jag har en 15" 50-watts stärk (med hörlursuttag :wink: ) hemmavid.
Det durrar på bra i väggarna redan där kan jag lova.

Denna har hörlursuttag:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5317926
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Köp en liten minimixer eller hörlursförstärkare för ett par hundra (kolla t ex Alto eller Behringer) och lämna stärken i repan. Eller hitta en beggad POD eller V-amp eller liknande. En topp måste du ju ändå ha en låda till om du ska använda den utan att bränna sluttrafos...blir inte det bökigt? Enklare med en liten låda att använda...de flesta går ju dessutom koppla in mp3-spelare eller dyl i och jamma med.
Fender - Pedaler - GK - TKS
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Geddy_Lee skrev:De flesta mindre stärkare, som tillverkats för att användas på det sättet, brukar väl ha hörlursuttag.

Men om ditt hus nu är lyhört och du vill visa hänsyn, så verkar det ju inte så
lyckat att köpa ett muskedunder till förstärkare att ha hemma.

Jag har en 15" 50-watts stärk (med hörlursuttag :wink: ) hemmavid.
Det durrar på bra i väggarna redan där kan jag lova.

Denna har hörlursuttag:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5317926
Nej, jag behöver inte ha nåt muskedunder, men jag har en 12" Aguilarlåda jag vill spela genom på tidiga kvällar/dagarna och så. Jag har liten övningsförstärkare som har hörluruttag, den kan jag ju använda, men den går ju inte att koppla Aguilarlådan till :)
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

vox2000 skrev:
Nej, jag behöver inte ha nåt muskedunder, men jag har en 12" Aguilarlåda jag vill spela genom på tidiga kvällar/dagarna och så. Jag har liten övningsförstärkare som har hörluruttag, den kan jag ju använda, men den går ju inte att koppla Aguilarlådan till :)
Oki! Fast jag hade ju nöjt mig med en hörlursutgång hemmavid. (som du redan har)
Iaf inte låtit det styra mitt förstärkarval i det andra läget. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Geddy_Lee skrev:
vox2000 skrev:
Nej, jag behöver inte ha nåt muskedunder, men jag har en 12" Aguilarlåda jag vill spela genom på tidiga kvällar/dagarna och så. Jag har liten övningsförstärkare som har hörluruttag, den kan jag ju använda, men den går ju inte att koppla Aguilarlådan till :)
Oki! Fast jag hade ju nöjt mig med en hörlursutgång hemmavid. (som du redan har)
Iaf inte låtit det styra mitt förstärkarval i det andra läget. :?
Hmm, ja jo, kanske. Men va fan! :D Man måste väl kunna ha båda? Jag har ingen replokal (spelar inte i nåt band förutom mitt eget där bara jag är medlem :P) men jag vill ju kunna ha lite bra ljud i lådan...

Jag får klura ett varv till, kolla lite på Tubepathen och den där Eden såg ju inte fy skam ut...
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag brukar sitta framför tv´n och spela i lurar genom en Zoom 506II baspedal! Funkar skitbra, fast hustrun blir lite irriterad på strängljudet då... :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

TDHP skrev:Jag brukar sitta framför tv´n och spela i lurar genom en Zoom 506II baspedal! Funkar skitbra, fast hustrun blir lite irriterad på strängljudet då... :roll:
Ahjo, alla är bra förslag. Men nu är mina förutsättningar som de är, och jag vill ha en topp till min 12"-låda. :)

Nåväl. Jag gasar lite över Thunderfunken under tiden, liten och smidig, väldigt bra mottagen. Men ganska dyr och måste importeras. :/
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

vox2000 skrev:
TDHP skrev:Jag brukar sitta framför tv´n och spela i lurar genom en Zoom 506II baspedal! Funkar skitbra, fast hustrun blir lite irriterad på strängljudet då... :roll:
Ahjo, alla är bra förslag. Men nu är mina förutsättningar som de är, och jag vill ha en topp till min 12"-låda. :)

Nåväl. Jag gasar lite över Thunderfunken under tiden, liten och smidig, väldigt bra mottagen. Men ganska dyr och måste importeras. :/
Klart du ska ha en topp, men för hörlursspel duger nästan vad som helst väl?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

vox2000 skrev:
Jag får klura ett varv till, kolla lite på Tubepathen och den där Eden såg ju inte fy skam ut...
Edentoppen har dessutom en aux-ingång så att du kan koppla in datorn eller cd/mp3-spelare och höra både dig själv och cd/mp3. Praktiskt för att spela till plattor eller planka låtar.

Aslan här på forumet har en till salu. (Och det har ev jag också)
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

TDHP skrev:
vox2000 skrev:
TDHP skrev:Jag brukar sitta framför tv´n och spela i lurar genom en Zoom 506II baspedal! Funkar skitbra, fast hustrun blir lite irriterad på strängljudet då... :roll:
Ahjo, alla är bra förslag. Men nu är mina förutsättningar som de är, och jag vill ha en topp till min 12"-låda. :)

Nåväl. Jag gasar lite över Thunderfunken under tiden, liten och smidig, väldigt bra mottagen. Men ganska dyr och måste importeras. :/
Klart du ska ha en topp, men för hörlursspel duger nästan vad som helst väl?
Ja - om jag BARA skulle sitta på kammaren och spela med hörlurar från min övningsstärkare hade frågan inte uppstått. ;)
Free your mind
and your ass will follow
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Basjonas skrev:
vox2000 skrev:
Jag får klura ett varv till, kolla lite på Tubepathen och den där Eden såg ju inte fy skam ut...
Edentoppen har dessutom en aux-ingång så att du kan koppla in datorn eller cd/mp3-spelare och höra både dig själv och cd/mp3. Praktiskt för att spela till plattor eller planka låtar.

Aslan här på forumet har en till salu. (Och det har ev jag också)
Ok - tre stycken säljer sina. Varför? Låter dom konstigt?
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

vox2000 skrev:
TDHP skrev: Klart du ska ha en topp, men för hörlursspel duger nästan vad som helst väl?
Ja - om jag BARA skulle sitta på kammaren och spela med hörlurar från min övningsstärkare hade frågan inte uppstått. ;)
Jag tycker bara det verkar ogenomtänkt att välja basförstärkare på grundval om den har hörlursutgång eller inte...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

TDHP skrev:
vox2000 skrev:
TDHP skrev: Klart du ska ha en topp, men för hörlursspel duger nästan vad som helst väl?
Ja - om jag BARA skulle sitta på kammaren och spela med hörlurar från min övningsstärkare hade frågan inte uppstått. ;)
Jag tycker bara det verkar ogenomtänkt att välja basförstärkare på grundval om den har hörlursutgång eller inte...
Varför då? Seriöst intresserad av varför jag inte ska titta på förstärkare som täcker mina baskriterier för att spela hemma på, men som även kan kräma på lite när/om jag spelar i en replokal eller på ett gigg. :)
Free your mind
and your ass will follow
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Ett alternativ (som nån nämde) är ju att jag handlar en billig hörlurförstärkare/mixerbord och kopplar lineout till den, och kopplar in hörlurarna i mixerbordet. Eller tänker jag fel nu? Kan jag göra så, utan att det låter i högtalaren? Sänka outputvolymen eller dylikt.
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Klart att man har sina önskemål på en förstärkare.
Men hörlursuttag på en stärk är oftast förknippat med små combos.
Det är oftast de man har på ställen där man behöver hålla ner volymerna
och därför följaktligen behöver sätta på sig lurar.

Om det är en topp att använda till gig och replokal du söker så blir det nog svårt,
mig veterligen, att kombinera med hörslursuttag.
Säkerligen går det att lösa med ngt hemmaknep genom att göra ngn lite moddning av en sladd som kan kopplas från högtalarutgången eller liknande. Det ska jag låta vara osagt.

Men det jag kanske inte riktigt förstår är, om du nu redan har en stärk med hörlursutgång som du kan använda de ggr du behöver vara riktigt tyst,
varför du ska behöva ytterligare en förstärkare med detsamma.

Men det är ett fritt land! :P
Senast redigerad av Geddan den fre 07 mar 2008, 11:03, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Bygg dej ett ljudisolerat rum, där du kan härja fritt.......alt........flytta ut på landet.......... :tummenupp:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

I rest my case. Lycka till! :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

Geddy_Lee skrev:
Om det är en topp att använda till gig och replokal du söker så blir det nog svårt,
mig veterligen, att kombinera med hörslursuttag.
Säkerligen går det att lösa med ngt hemmaknep genom att göra ngn lite moddning av en sladd som kan kopplas från högtalarutgången eller liknande. Det ska jag låta vara osagt.

Men det jag kanske inte riktigt förstår är, om du nu redan har en stärk med hörlursutgång som du kan använda de ggr du behöver vara riktigt tyst,
varför du ska behöva ytterligare en förstärkare med detsamma.

Men det är ett fritt land! :P
Tanken var att slänga ut så mycket skrot som möjligt ur arbetsrummet och bara ha det nödvändigaste. Det inkluderar eventuella små övningskombos. Men jag börjar inse att det kanske får bli att ha en "fin"-stärkare till Aguilaren och köra med combon när klockan börjar närma sig läggdags för grannarnas barn.

Det verkar sitta djupt det här med hörlursuttag på en lite större förstärkare.

Neee, skojar lite. ;)
Free your mind
and your ass will follow
vox2000
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 21 feb 2008, 14:37

Inlägg av vox2000 »

TDHP skrev:I rest my case. Lycka till! :roll:
Tack för input iaf!
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

vox2000 skrev:
Basjonas skrev:
vox2000 skrev:
Jag får klura ett varv till, kolla lite på Tubepathen och den där Eden såg ju inte fy skam ut...
Edentoppen har dessutom en aux-ingång så att du kan koppla in datorn eller cd/mp3-spelare och höra både dig själv och cd/mp3. Praktiskt för att spela till plattor eller planka låtar.

Aslan här på forumet har en till salu. (Och det har ev jag också)
Ok - tre stycken säljer sina. Varför? Låter dom konstigt?
De låter hur bra som helst!!! Inget fel att på Eden (tycker jag). Det är nog mer en slump att de är tre till salu just nu...
För min del har mina behov ändrats på sistone så jag behöver en ännu kraftigare topp för större scener. Därav min försäljning. Kanske blir en WT800 för mig eftersom jag gillar Eden-soundet skarpt! :D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar