Bass Stärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

groovyjr skrev:Tackar Matte,
klart intressant då man på detta vis skulle kunna anpassa sin rigg ännu mer. :lol: Funderar lite på en 2x12" också.

Tycker infon var klart tillräcklig.
Tack än en gång.
Har tittat på att bygga en 2x12" eller modifiera den jag har. Den låter inte alls lika roligt som 1x12":an. Något att roa sig med när det blir lite kallare......
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det var lite så jag kände när jag testade Aguilar, 1x12" eller två av dem lät roligare än en 2x12". Men i vissa lägen hade det varit bra och en Aguilar till är för dyrt... :wink:

Som du säger, man ska ju göra nått i vinterkylan också!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

groovyjr skrev:Ja, vet inte riktigt vad jag ska säga här Lowfreq...

Eftersom du inte verkar ha riktigt koll på läget så undrar jag om det är lönt att köra detta lopp vidare... :twisted:

Men som en inflik till det jag skrev innan så är det så att SWR Redhead har 10" element som klarar en 5a bra konstigt nog. Sedan kan du nog fråga vem du vill som har lite koll på basar - Sadowsky är en av top 10 byggarna i världen och hans basar är kända för att leverera bra ljud och en av de grymmaste B-strängarna som går att hitta. Vilket uppenbarligen inte den bas du har verkar göra...

Tycker nog du ska köpa dig en rigg på typ 2500w och möjlighet att köra bi-amp så du kan lägga ner de låga frekvenserna i en dubbel 18" och köra de höga i t.ex. en 4x10" låda, tror inte det finns så många ställen eller tekniker som hade jublat när du kör in den riggen och drar på så du hör det du verkar vilja få fram... :roll:

Som exempel kan jag nämna att jag spelade på The Tivoli i Helsingborg som är en ganska stor rock klubb och teknikern (som kan sitt jobb) tyckte även då att den EBS Fafner med tillhörande 8x10" (2ohm prototyp) jag rullade in där var lite overkill!!!

Anledningen - det är slaglängd på på högtalarna/ljudet vilket gör att scenljudet hörs mer 10m bort än uppe på scen, det blir då svårt för teknikern att ställa volymen om scenljudet går ut för mycket tyvärr! :cry:

Nej, idag kör jag inte på en 2x10" (har inget emot dem) och har skrotat 5a då det inte behövs för det jag lirar idag. Kör en Aguilar DB750 (finns ingen mindre variant av den) med antingen 1-2st Aguilar 1x12" eller 1st Aguilar 4x12" - flexibilitet du vet! 8)

Senaste turen med rockbandet körde jag den toppen och endast 1st 1x12" och det räckte mer än väl rakt ut och för att fylla lokalen med ljuv rock, punk och pop m.m. :lol:
Hello groovyjr,

Jo jag har koll på läget, illa vore det annars, efter att ha spelat bas i 30 år och ett antal hundra spelningar avverkade, från jättescener till små pubar.
En Redhead var jag riktigt sugen på en gång i tiden, och satt och testade den i timmar med min Warwick Streamer Stage I 5a (dock ej i bandsättning), den lät bra på låg volym, men när man pressade den lite så tyckte jag att den kroknade vid spel på B-strängen, 10" började dista...ja du förstår vad jag menar, + med tanke på priset så skippade jag den.
Om jag har bra B-sträng? Jorå, jag har/har haft - Warwick Streamer Stage I 5, Warwick Thumb NT 5, Ken Smith BT Custom 5, 2st StingRay5, Peavey Cirrus 5, Fender Roscoe Beck 5 och Fender American Jazz V.

Självklart känner jag mycket väl till Sadowsky-basarna (har dock bara spelat på en 4-strängad). Hör och häpna...jag tycker att Sadowsky-basarna är fula, då kropparna är oproportionerligt små (särskilt "upper horn") jämfört med en Fender. (skulle jag säga detta i "talkbass" så skulle jag väl bli halshuggen :D ). Men jag vet att det är mycket bra basar. Personligen är jag mera sugen på en Mike Lull 5.
Den grymmaste B-sträng jag spelat på var nog Warwicken SSI 5...men den har jag tyvärr inte kvar.

Mina riggar sedan många år har handlat om antingen 1x15"+1x12", 1st 4x10" eller 1st 2x12". Med tillhörande topp, allt mellan 300 och 1100w. Just nu har jag en EBS 6x10" -låda, en SVT-II (tidigt 90-tal) och en EBS HD-350. StingRay5 och Fender Jazz V.

Återigen 1, det handlar inte om att spela högt på scen (det var ballt när man var 15-20 bast), det handlar om att ha en rigg (stärkare) som kan återge det ljud man vill ha d.v.s. ett kraftfullt rent ljud (gärna med morr och knorr)(inklusive B-strängen! :wink: ) som är volymmässigt i nivå med trummorna.
Återigen 2, det är ingen tillfällighet att de flesta etablerade basister spelar på förstärkare runt 500-1000w (eller 300w rör) på scen.

Du spelar ju själv på en topp som ger 750w vid 4ohm och 975w vid 2ohm och ibland en 4x12"-låda :o . Det finns ju en svagare Aguilar (AG 500, 500w 4ohm, 250w 8ohm), du som förespråkar "lite watt", skulle inte den räcka för dig? :wink:

BTW, jag är sugen på en Aguilar AG 500, hur är ljudkarraktären på den, någon som vet?

:D 8)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tjenare Lowfreq,
skönt att höra - blev lite orolig där ett tag men jag tror faktiskt jag börjar fatta var du vill komma nu... :wink:

Men den riggen du har borde väl låta bra till en 5a, det är i.a.f. min erfarenhet av EBS även om 10" normalt inte är vad man tänker på till en 5a. Fast det funkade bra med Redhead för mig men då hade jag i.o.f.s. inte jätte mycket sub heller. Tillägg: Det fenomen du nämner om att dista har jag också varit med om på en jag testade i butik i staterna, i det fallet var det ingångsröret som var kass. Hade inte det problemet med min och jag tog den direkt från USA för prisets skull.

Ja det är ju knappast basen det handlar om då de du nämner också är schyssta basar och ja, du hade nog fått sätta huvudet till om du sa nått illa om Sadowsky på Talkbass... :lol:

Men smaken är ju som baken - kluven för att sk-ten ska passera!

Hade själv den som heter Modern5 vilken borde vara den du gillar minst då med tanke på att den skiljer sig ännu mer, men annars ska det ju bara vara nerbantade versioner på en fenderkropp i övrigt lika i propotioner eller!? Mike Lull var jag också inne på ett tag men hittade ingen att testa när jag köpte Sadowskyn.

Själklart handlar det inte om volymen på scen ska vara hög utan precis som du skriver att man vill ha det ljud man gillar. Anledningen att jag kör på 4x12" när tillfälle ges är inte för att den låter mer utan att det känns bättre även på låg volym. Men 1x12" eller möjligen 2 st av dem funkar länge. Se på Risberg som kör med Robban Wells, han kör en EBS Fafner eller HD350 (kommer inte ihåg vilket) med 2xNEO 112 och 1xNEO110 och får det att funka. Vet inte om han gör det idag men han gjorde det i början när han gick till EBS.
Som du sa den tiden med sjukt hög volym på scen är förbi... För mig är det vanligare att de ber mig skruva upp än ner på scen - japp tro det eller ej!

Vet inte riktigt om det bara handlar om tillfälligheter att etablerade basister kör på stora riggar. Saken är ju den också att det först på senare tid gått att bygga stora toppar med mycket effekt till vettiga priser även om Ampeg funnits sedan 1969. :wink:

Jag vet att jag sitter på en grymt stor topp (och tung 40-45kg med case), anledningen till att jag valde den var att AG500 inte har det rörljud som DB750 har vilket beror på att den inte har rör. Hade det funnits en variant på säg 300W hade det räckt mer än väl för mig. :)

Bassdude kör på en Aguilar AG500SC så snacka med honom, han har bra koll. Eller varför inte Anders Mattisson på http://www.mattissonbass.com han är trevlig. Det är ju inte så långt att åka ner till Kumla från Stockholm har jag förståt, så åk dit och testa vet jag. :lol:

När jag testade och jämförde så gjorde jag "missen" att prova DB750 först och då hade inte AG500 så mycket att komma med men det är utan tvekan en bra topp som jag tycker du ska testa!!! Själv skulle jag föredragit den vanliga med 2 kanaler men det är en annan story!!! :wink:

Så nu begraver vi stridsyxan och är vänner även om vi har lite delade åsikter om vissa saker men det är ju lite det som är meningen här också... 8)

Här har du kardan!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag A/B-testade aguilar AG500 och DB750 hos mattisson. jag kom fram till följande:

-vill jag bära på en topp som väger ryggskott?
nej

- vill/behöver jag verkligen ha rör?
nej

- behöver jag kunna driva exempelvis TVÅ st 8x10-lådor?
nej

- när kommer jag lira på globen (minst) utan att micka upp/line'a stärkaren?
aldrig

- varför ha en tung och osmidig topp när jag ska använda lätta och smidiga lådor (aguilar 1x12:or)?
inte den blekaste aning



alltså är en DB750 totalt overkill för min del. dessutom, om man väljer mellan AG500 och AG500 SC (single channel) så har AG500 en distad kanal... men jag väljer hellre att köpa en valfri distpedal för mellanskillnaden. inbyggda disten är grym, men jag väljer hellre en "extern".

ljudmässigt mellan AG500 och DB750 så hörde jag inte nån större skillnad. visst får man rörvärme i soundet, men jaja... för MIN del så är det inte så viktigt. volymmässigt? jo tjena... AG500 räcker kan jag tala om :wink:
beror lite på vad man kör för lådor till. en 1x12" blir bra men kan behöva en till för att få grym botten. AG500 + 2 st 1x12" funkar alldeles utmärkt i brötigt rocksammanhang. jag har testat.

men... finns dock en sida till till historien... image! det är mkt coolare att ha en fetare topp och en vägg med lådor... :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

groovyjr,

Det låter bra ... *handskak* *handskak* :D

bassdude,

Tack för infon !! ...det låter bra. Jag har hört så mycket bra om AG 500, så den kan ju bara inte vara annat än ... bra. :D
Jag har ju en SVT, och den gör väl jobbet lika bra som en DB750 antar jag (?).
Tanken är att sälja HD-350n som jag har och istället införskaffa en AG 500 som jag misstänker har ett mer öppet ljud än EBSen och kanske lite mer morr och knorr.
Jag får ta en sväng ner till Anders Mattisson och kolla läget.

Tjosan på er !!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag hatar det här forumet, jag läser folks beskrivningar av förstärkare (typ bassdudes beskrivning av Aguilar AG500), och nu vill jag ha den :D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

FreCKo skrev:jag hatar det här forumet, jag läser folks beskrivningar av förstärkare (typ bassdudes beskrivning av Aguilar AG500), och nu vill jag ha den :D
Den låter riktigt bra ihop emd deras 1x12" låda. Har testat den riggen med Bassdudes egen signaturbas och det var en trevlig upplevelse. Även testades Clover och det var inte så di'umt det heller, men Mannebasen lät bättre.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev: Infon är ganska enkel.
1 st låda i björkplyfa. portad med 4 mindre portar. Allt uträknat med Eminence egen programvara för byggandet av lådor med deras element.
Eminence element som jag glömt namn och effekt på. 8 Ohm i alla fall.
Måtten är BxHxD 54 x 44 x 29cm. I princip anger man ett eller 2 mått i programmet så får man övriga mått och portplacering och längd av programmet. Sedan ber man någon såga ut bitar i lämplig storlek och drar hop det med lite reglar och skruv och lim så är det hela klart. Lite dämpning har jag i den oxå, men inga större mängder.
Kan du kolla vad det är för element du har? Jag är lite sugen på att prova!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Kan du kolla vad det är för element du har? Jag är lite sugen på att prova!
Visst! Ska bara ladda skruvdragaren....... 8)

EDIT: Då var det skruvat då. Det sitter ett Eminence Gamma Pro i lådan. 8 Ohm och 300 watt vad det verkar som (står inte på elementet, men jag googlade lite på detta) Utgått ur sortimentet, men det finns säkerligen likvärdiga element idag. Man kan exempelvis köpa Aguilarelementen löst. Så länge låda och element är optimenrade för varandra så sa det nog inte vara några problem. Optimera så det passar den topp du tänker köra lådan med gällandes effekt och impedans.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kanoners! Nu ska här slöjdas!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar