Bass Stärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

lowfreq skrev:
FreCKo skrev:Ingenting är ju snyggare än en vägg med marshall-lådor, men fan vet om det inte är lika snyggt/nästan lika snyggt med en sjysst scendekor] [Han kan koppla sin GT8 rakt ut i PA't och jag kan koppla min bassdriver på samma sätt...
Personligen tycker jag att det är töntigt med en vägg med Marshall.

Bassdriver rakt ut i PAt ... visst, men var får du medhörning ifrån?
jag tycker att det ser mäktigt ut med en marshall-vägg... Och medhörning? Man får hoppas att man får sig en egen liten högtalare för medhörning :D Annars säljer ju Tech 21 en typ 60w-transistorstärkare som egentligen inte har något försteg, finns en för bas och en för gitarr... man kanske får köpa sig varsin sån, och sen en sladd ut i PA't och en sladd in i sin egna lilla medhörningsförstärkare? :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Geddy_Lee skrev:Visst skulle jag kunna stå och förstöra tillvaron för samtliga på scenen
och dessutom även ljudbilden på utljudet med att mölja på en med en stapel högtalare och 600 watt på scenen.
Men är det värt det enbart för att jag ska få ngn sorts egotripp med ett fett basljud? ... Jag vet inte....men jag förstår inte det där resonemanget.
Ja, det vore ju vansinnigt om någon i denna tråd påstod något sådant, det låter inte kul.

Antingen vill ni inte förstå vad jag menar ... eller så fattar ni helt enkelt inte vad jag skriver. ...jag orkar inte ta det en gång till. Alternativet är att läsa vad jag skrivit en gång till. :wink:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

lowfreq skrev: Antingen vill ni inte förstå vad jag menar ... eller så fattar ni helt enkelt inte vad jag skriver. ...jag orkar inte ta det en gång till. Alternativet är att läsa vad jag skrivit en gång till. :wink:
Vi får nog lägga ner att försöka förstå varandra i just denna fråga.
Var och en blir salig på sin grej.
We´ve made our point och som du skriver, det är lättare att läsa det vi skrivit förut än att dra en repa till.

Tack för god match! :lol: *skakar tass*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

En snabb fråga:

Läste någonstans här på forumet att flersträngat kräver mer watt? Jag själv spelar 6-strängat och undrar hur mycket som krävs för att få ut max av B-strängen? Man vill ju självklart att det ska låta bra, att tonerna klingar fram lika fint som från alla andra strängar.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Men Saad min vän! Om inte du själv hör skillnaden hur skall någon annan kunna tala om för dig att det ena eller det andra Watt antalet är tillräckligt mycket för B strängen? Ut och testa rigarna så upptäcker du själv det :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

lowfreq skrev: Haha ... du e rolig, klart att en bra trummis ska spela svängigt, dynamiskt och hålla tempot. Men just nu pratar vi decibel, watt och volym.
De flesta trummisar som håller hög klass slår väldigt hårt ... eller ska vi säga oerhört snärtigt (bestämt) = hög volym. Ett exempel ...Simon Phillips.
Simon Philips är en okej trummis. Jeff Pocaro var bättre, men den diskussionen behöver vi inte ge oss in på nu. :wink:

En bra trummis anpassar volymen efter omständigheterna. Där brukar man kunna skilja de musikaliska trummisarna från de som bara spelar trummor. Att slå hårt verkar i vissa fall vara ett självändamål. :joy:

För att återgå tll det ursprungliga ämnet. En Femma behöver lite mer kräm, men mer än 300 transistorwatt behövs sällan. Behöver man mer lär man titta på att köpa en mer lättdriven låda istället. Där finns det massor av decibel att tjäna! :lol:
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Hej Matte. Tycker också Porcaro var bättre! Likaså har du rätt i det där med lättdrivna lådor. Minimum känslighet 100 dB eller mera. Har lådan tex 97 dB känslighet behöver man två gånger så mycket styrka för att driva den som en 100 dB!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Hej på er,

Kan nog behövas lite förtydligande här tror jag.
1 - Jag pratar basspel i rock, pop, soul/funk - ej hårdrock, ej Vikingarna. Exempel: Toto, Bryan Adams, Stevie Wonder, Michael McDonald.
2 - Att skilja på .. tycke och smak .. och .. Fakta.
3 - Jag pratar i första hand om 5-sträng-bas.

Tycke och smak: ganska meningslöst att diskutera här och nu.

Fakta: En bas som skall leverera frekvenser på 30-40Hz (B-strängen) i ett rockband (läs ovan) som är volymmässigt i nivå med en trummis ... så krävs det en kraftig förstärkare som orkar med dessa låga frekvenser. En klenare förstärkare (100-300w) orkar inte med detta, den kroknar och därmed blir tonen svag, tunn och otydlig.

Det är därför de flesta basister kör på kraftigare förstärkare (500w+).
Det handlar inte om att spela högt ... det handlar om att få en tydlig och ren baston. :D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

lowfreq, hur menar du? Menar du att en stärk på många watt levererar i det lägre registret på lika volym som en med mindre? I annat fall måste du mena att man för att höra b-strängen ordentligt måste låta de andra strängarna vara jättehöga i volym. Nyfiken eftersom jag är oerfaren på femsträngat.

Tror att det beror väldigt mycket på vilken fem- sex-strängad bas man har. Vad jag förstått skiljer det väldigt mycket mellan olika basar. Ex: behövs väl helst 35" mensur för att b-strängen skall låta fokuserad? Istället för att fokusera på watt borde man väl se till att basen levererar i första hand. Eller?

Apropå trummisar så stämmer det att man måste ju tyvärr anpassa volymen efter dem. Vår trummis spelar väldigt högt och ännu har jag inte hittat volymkontrollen (mute-funktion går att ordna däremot, basebollträ eller häll i honom en liter sprit).
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Danne,
Jag utgår ifrån en bas med bra B-sträng, 35" mensur är inte nödvändigt.
E A D G -strängarna är inte starkare i volym än B-strängen, det är samma volym, det är bara det att med en kraftig stärkare så låter B-strängen klar och tydlig. En svagare stärkare kan låta bra på E A D G -strängarna medans B-strängen kroknar.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

lowfreq skrev:Hej på er,

Kan nog behövas lite förtydligande här tror jag.
1 - Jag pratar basspel i rock, pop, soul/funk - ej hårdrock, ej Vikingarna. Exempel: Toto, Bryan Adams, Stevie Wonder, Michael McDonald.
2 - Att skilja på .. tycke och smak .. och .. Fakta.
3 - Jag pratar i första hand om 5-sträng-bas.

Tycke och smak: ganska meningslöst att diskutera här och nu.

Fakta: En bas som skall leverera frekvenser på 30-40Hz (B-strängen) i ett rockband (läs ovan) som är volymmässigt i nivå med en trummis ... så krävs det en kraftig förstärkare som orkar med dessa låga frekvenser. En klenare förstärkare (100-300w) orkar inte med detta, den kroknar och därmed blir tonen svag, tunn och otydlig.

Det är därför de flesta basister kör på kraftigare förstärkare (500w+).
Det handlar inte om att spela högt ... det handlar om att få en tydlig och ren baston. :D
Jag kör en 70 watts helrörstopp ihop med en trummis som verkligen bankar skiten ur trummorna och lågbas är det jag har minst bekymmer att få fram. Varför? Jo.....

1: Lätt driven avstämd låda med som man kan få folk att kräkas om man vill så.
2: Fetaste utgångstrafon i stan. Den spelar större roll för lågbasen än antalet watt. Har man en trafo som är gjord för att leverera lågbas så ska den vara stor, tung och lindad med många varv tråd. Det handlar om att leverera mycket ström till högtalarspolen. Det ger ren lågbas.

Tranistortoppen jag släpar medför det mesta ger bara 300 watt. Är sällan uppe på speciellt mycket på mastern så några 300 watt är det sällan man plockar ur den. Inga problem med 5:a eller oktavpedal em den heller.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo. Snacket om att man måste ha många watt för att det ska låta rent på en femma är en missuppfattning. Det viktiga är att stärkarn kan leverera ström och det snabbt till spolen i högtalarn så den orkar driva den tför att få de lägre tonerna rena.

Om man har en låda som är lättdriven och gjord för att kunna fixa det lägsta registret så spelar drivning av den inte så stor roll i form av watt utan i form av ström.

Att många mindre lådor låter illa beror mer på taskig konstruktion och sämre element.

Sedan har Danne rätt i en sak. Har man en bas som har en ofoluserad B-sträng så är det svårt att få den att låta foluserad oavsett stärkare. Skit in, skit ut brukar man säga.

Fakta.... vi har visst olika upplevelser av sanningen! :wink:
Vi kan säkerligen dra detta ett par varv till, men inte till någon nytta. Jag har hittat andra lösningar på problemet och tycker andra att de är korkade ellerliknande så fine by me. Det funkar för mig så varför skulle det inte funka för någon annan?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Matte,

Du har rätt angående trafon, men du missar en väsentlig detalj - Klena förstärkare har små utgångstrafon, kraftiga förstärkare har stora rejäla utgångstrafon.
För en tid sedan hade jag en Ampeg SVT-6 PRO (1100w), den hade en trafo som var stor som en 15-personers tårta.

Självklart ska man ha en lättdriven låda ... suck !!

Återigen, självklart utgår jag ifrån att B-strängen är stabil och klar på basen ... suck !!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

lowfreq skrev:Matte,

Du har rätt angående trafon, men du missar en väsentlig detalj - Klena förstärkare har små utgångstrafon, kraftiga förstärkare har stora rejäla utgångstrafon.
För en tid sedan hade jag en Ampeg SVT-6 PRO (1100w), den hade en trafo som var stor som en 15-personers tårta.

Självklart ska man ha en lättdriven låda ... suck !!

Återigen, självklart utgår jag ifrån att B-strängen är stabil och klar på basen ... suck !!
Väldigt vad du suckar då....... :wink:
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Matte skrev:Väldigt vad du suckar då....... :wink:
Har jag suckat? ... suck !! :wink: :D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

lowfreq skrev: Har jag suckat? ... suck !! :wink: :D
:lol: :D 8)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

lowfreq skrev:
Fakta: En bas som skall leverera frekvenser på 30-40Hz (B-strängen) i ett rockband (läs ovan) som är volymmässigt i nivå med en trummis ... så krävs det en kraftig förstärkare som orkar med dessa låga frekvenser. En klenare förstärkare (100-300w) orkar inte med detta, den kroknar och därmed blir tonen svag, tunn och otydlig.
Tja Lowfreq, håller inte alls med dig här.
Körde i många år med en Sadowsky 5a genom en SWR Redhead kombo (240W oc 2x10") och jag kan lova dig att den B-strängen lät grymt bra - precis som resten av basen!

Volymen räckte lätt i alla sammanhang, då jag frilansade med allt från rock, pop, soul/funk till reagge, latin och hårdrock med den set upen och aldrig var det någon som klagade. Körde mest en massa pub gig utan line men även större grejor. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev: Lätt driven avstämd låda med som man kan få folk att kräkas om man vill så.
Vad har du för låda?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

groovyjr skrev:Tja Lowfreq, håller inte alls med dig här.
Körde i många år med en Sadowsky 5a genom en SWR Redhead kombo (240W oc 2x10") och jag kan lova dig att den B-strängen lät grymt bra - precis som resten av basen!

Volymen räckte lätt i alla sammanhang, då jag frilansade med allt från rock, pop, soul/funk till reagge, latin och hårdrock med den set upen och aldrig var det någon som klagade. Körde mest en massa pub gig utan line men även större grejor. :wink:
OK, klart det går bara man vill, men hur kul låter det... :rolleyes2:

Lite originellt måste jag säga, att du tycker att det låter grymt bra med en 2x10 Redhead till en femma ... och att det funkar klockrent bra till allt i alla lägen. ...well well. :o

Då antar jag att du kör på 2x10 combo nu oxå då ... när det låter så bra till allt ... + att den är så liten och behändig - Grattis !! :D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Ja, vet inte riktigt vad jag ska säga här Lowfreq...

Eftersom du inte verkar ha riktigt koll på läget så undrar jag om det är lönt att köra detta lopp vidare... :twisted:

Men som en inflik till det jag skrev innan så är det så att SWR Redhead har 10" element som klarar en 5a bra konstigt nog. Sedan kan du nog fråga vem du vill som har lite koll på basar - Sadowsky är en av top 10 byggarna i världen och hans basar är kända för att leverera bra ljud och en av de grymmaste B-strängarna som går att hitta. Vilket uppenbarligen inte den bas du har verkar göra...

Tycker nog du ska köpa dig en rigg på typ 2500w och möjlighet att köra bi-amp så du kan lägga ner de låga frekvenserna i en dubbel 18" och köra de höga i t.ex. en 4x10" låda, tror inte det finns så många ställen eller tekniker som hade jublat när du kör in den riggen och drar på så du hör det du verkar vilja få fram... :roll:

Som exempel kan jag nämna att jag spelade på The Tivoli i Helsingborg som är en ganska stor rock klubb och teknikern (som kan sitt jobb) tyckte även då att den EBS Fafner med tillhörande 8x10" (2ohm prototyp) jag rullade in där var lite overkill!!!

Anledningen - det är slaglängd på på högtalarna/ljudet vilket gör att scenljudet hörs mer 10m bort än uppe på scen, det blir då svårt för teknikern att ställa volymen om scenljudet går ut för mycket tyvärr! :cry:

Nej, idag kör jag inte på en 2x10" (har inget emot dem) och har skrotat 5a då det inte behövs för det jag lirar idag. Kör en Aguilar DB750 (finns ingen mindre variant av den) med antingen 1-2st Aguilar 1x12" eller 1st Aguilar 4x12" - flexibilitet du vet! 8)

Senaste turen med rockbandet körde jag den toppen och endast 1st 1x12" och det räckte mer än väl rakt ut och för att fylla lokalen med ljuv rock, punk och pop m.m. :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:
Matte skrev: Lätt driven avstämd låda med som man kan få folk att kräkas om man vill så.
Vad har du för låda?
Hembyggd 1x12". Uträknad med Eminence egna program och ett Eminence element. Kommer inte ihåg vilket, men det är på +500 watt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Tack! Då får jag bygga en också! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Tack! Då får jag bygga en också! :lol:
Ja... Det har du både kunskap och verkstad för!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tja Matte, har du ingen bild på den där lådan och lite allmänn info?
Skulle vara intressant.

Gillar själv 12" vilket säkert framgick i ett lite tidigare inlägg. :wink:
1x12" är en fantastisk låda i min smak, det enda som egentligen skiljer i min 4x12" är att jag får mer sub då lådan är större. 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

groovyjr skrev:Tja Matte, har du ingen bild på den där lådan och lite allmänn info?
Skulle vara intressant.

Gillar själv 12" vilket säkert framgick i ett lite tidigare inlägg. :wink:
1x12" är en fantastisk låda i min smak, det enda som egentligen skiljer i min 4x12" är att jag får mer sub då lådan är större. 8)
Har tyvärr inga bilder på den. Äger ingen digitalkamera :shock:

Infon är ganska enkel.
1 st låda i björkplyfa. portad med 4 mindre portar. Allt uträknat med Eminence egen programvara för byggandet av lådor med deras element.
Eminence element som jag glömt namn och effekt på. 8 Ohm i alla fall.
Måtten är BxHxD 54 x 44 x 29cm. I princip anger man ett eller 2 mått i programmet så får man övriga mått och portplacering och längd av programmet. Sedan ber man någon såga ut bitar i lämplig storlek och drar hop det med lite reglar och skruv och lim så är det hela klart. Lite dämpning har jag i den oxå, men inga större mängder.

Vet att det inte är mycket till info, men resultatet blev lyckat. :D
Tror man lyckats om man tänker på 2 saker. Köp ett bra element och bygg en låda anpassat för det elementet!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tackar Matte,
klart intressant då man på detta vis skulle kunna anpassa sin rigg ännu mer. :lol: Funderar lite på en 2x12" också.

Tycker infon var klart tillräcklig.
Tack än en gång.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar