Bass Stärkare

Prata om förstärkare och högtalare
fretlessBASSplayer
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 02 aug 2006, 23:49
Ort: Lysekil

Bass Stärkare

Inlägg av fretlessBASSplayer »

Hej på er alla bass Lirers,
Ibland tycker jag mej höra en viss klang av överlägsenhet i vad ni har för equipment, kan detta stämma???
Vad jag har haft tidigare och spelat på beror ju helt på vilken typ av musik jag har spelat, Marshall 300W topp med 4x10 och en 2x15 t.ex.
det var på 80-90talet, om man kanske ska prata lite om hur mycket pengar det handlar om beroende på hur mycket man spelar och får tillbaks , idag sitter jag med en "liten" Laney RBW 300 Combo" den är helt underbar tillsammans med min bas och mina behov idag, mindre klubbgigg samt ett görgöttljud i studion.
ambient+rock=arenbe
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

"Klang av överlägsenhet" ? Vadå överlägsen? Det är ju roligt med grejor. Inte tror jag att någon i publiken (annat än möjligtvis andra basister) bryr sig om vilken bas jag spelar på, vilken förstärkare jag använder etc. Dom hör ju ändå bara boom, boom, blupp, blupp eller wroom wromm. Inte ens grabbarna (och töserna) i banden bryr sig mina grejor. Dom är nöjda om jag kommer ned på ettan, spelar i rätt tonart och har hyfsad koll på harmonierna.

Igår kväll var jag nere på byn och lyssnade på två coverband. Inte f-n kunde jag höra vad dom spelade på för grejor. Boom boom boom lät det om basarna. Och dom var inte lika dana (basarna alltså). Men bassisterna skötte sitt och det lät hyfsat.

Jag är övertygad om att man kan göra jobbet med en bas för några tusen och en förstärkare för några tusen till. Men grejen är ju så roligt att få just det ljudet som jag själv trivs med och vill höra. Och äga de grejor som känns sköna och är vackra. Det är inte överlägsenhet. Det är glädje.

Lev väl
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Lovart skrev:Jag är övertygad om att man kan göra jobbet med en bas för några tusen och en förstärkare för några tusen till.
Det funkar endast om ni har ett bra PA !! ...annars är det kört.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag kör i en Orange 200W rörstärk med tillhörande 4x10 och 1x15 lådor och iom det så hoppas jag att jag inte låter överlägsen. Jag tycker själv det är overkill många gånger, men ingen kombo jag hört har gett mig det ljudet. Lådorna kompletterar varandra bra och 15" lådan är bra om man inte linar eller mickar ut.Med den här riggen har jag hittat hem så att säga och har slutat leta efter "mitt" ljud. Jag tror att det är lätt att uppfatta det som att det mest är skryt, men själv är jag intresserad av utrustning och känner inte att det är överlägsenhet i att ha en massa prylar. Sedan att jag behållit mina andra två stärkare beror på att det inte är fel att ha backup (Orangen är på service nu tex) så länge man kan ha kvar dem ekonomiskt sett.

Däremot så brukar det ju finnas någon sorts tro att man måste ha minst fyrahundra watt i ryggen när man spelar bas, vilket jag själv tycker är rent nonsens. Tex en 1200W topp lär ju knappast någon behöva om man inte spelar i en arena och pa:t lägger av.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag förstår vad du menar, fretlessBASSplayer.
Håller med Lovart till viss del att visst är det gôtt när det där ljudet man strävat efter äntligen infinner sig.
Men lowfreq är inne på nå´t som det aldrig pratas om; det är ju faktiskt PA´t som bestämmer hur det låter.
Om du slantat 50 loppor för att ha en Ampeg 300 wattare med tillhörande 8:10:a....vem bryr sig?!

Jag får ta och citera mig själv från en annan tråd. Det passar nog bättre här.
Har ärligt talat aldrig förstått vitsen att stå på en liten scen med 1 4x10:a och 1x15, när ändå ljudet publiken ska höra kommer från PA:t.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag kör min medhörning så här.
Bild
[/quote]
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:Jag förstår vad du menar, fretlessBASSplayer.
Håller med Lovart till viss del att visst är det gôtt när det där ljudet man strävat efter äntligen infinner sig.
Men lowfreq är inne på nå´t som det aldrig pratas om; det är ju faktiskt PA´t som bestämmer hur det låter.
Om du slantat 50 loppor för att ha en Ampeg 300 wattare med tillhörande 8:10:a....vem bryr sig?!

Jag får ta och citera mig själv från en annan tråd. Det passar nog bättre här.
Har ärligt talat aldrig förstått vitsen att stå på en liten scen med 1 4x10:a och 1x15, när ändå ljudet publiken ska höra kommer från PA:t.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag kör min medhörning så här.
Bild
[/quote]
Hej Geddy! Jag förstår ditt resonemang om att PA-t ändå har sista ordet. Själv har jag många gånger funderat över det. Ens egen rigg är ju oftast för ens egen skull för det är PA snubben som sätter det slutliga prägeln ändå. Men ner det gäller mindre spelningar då tror jag man klarar sig på sin egen rigg ändå. Själv har jag spelat för sisådär 400 pers. med SWR 350 + Hartke 410 XL utan att koppla den till PA-t. Det har funkat bra. Å andra sidan det finns basister som inte har någon back line alls utan de kör via PA och med In Ear. Jag köper det också faktiskt, men själv vill jag ändå ha min egen rigg bakom, eftersom jag har då "säkrat" min sound och kan spela bättre.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Lovart skrev:Men grejen är ju så roligt att få just det ljudet som jag själv trivs med och vill höra. Och äga de grejor som känns sköna och är vackra. Det är inte överlägsenhet. Det är glädje.
sant, så sant.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev: Hej Geddy! Jag förstår ditt resonemang om att PA-t ändå har sista ordet. Själv har jag många gånger funderat över det. Ens egen rigg är ju oftast för ens egen skull för det är PA snubben som sätter det slutliga prägeln ändå. Men ner det gäller mindre spelningar då tror jag man klarar sig på sin egen rigg ändå. Själv har jag spelat för sisådär 400 pers. med SWR 350 + Hartke 410 XL utan att koppla den till PA-t. Det har funkat bra. Å andra sidan det finns basister som inte har någon back line alls utan de kör via PA och med In Ear. Jag köper det också faktiskt, men själv vill jag ändå ha min egen rigg bakom, eftersom jag har då "säkrat" min sound och kan spela bättre.
Mmm..Oki!

Jag hoppas att jag inte låter som att jag har "svaret".
Det är mer av nyfikenhet jag undrar och det är intressant att höra hur man kan resonera.
På de, oftast, små scener vi spelar på med bandet så har vi inte många meter att trängas på.
När jag spelade på 4x10:a eller 1x15 så upplevde jag att jag behövde ha så högt på för att höra mig själv
att jag nästan blåste bort gitaristen på andra sidan scenen.
Jag misstänker att detta fenomen beror på högtalarnas slaglängd.
Därför införskaffade jag mig en liten och rapp låda och sedan dess har det fungerat bra.
Visst håller jag med om att det vore helgosigt att ha ett riktigt fett sound i ryggen,
men det blir bara bas på scenen och följden blir att ingen hör ngt annat.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Danne skrev:Däremot så brukar det ju finnas någon sorts tro att man måste ha minst fyrahundra watt i ryggen när man spelar bas, vilket jag själv tycker är rent nonsens.
Det är inte nonsens !! Alltså, självklart beror det ju på: stora scener, små scener, stor lokal, liten lokal, musikstil, spelar högt, spelar lågt ... osv ...osv.

Men, det är av mycket stor betydelse om man spelar 4 eller 5-strängat. Ty H-strängen (B-strängen) "suger" oerhört mycket mer watt än en vanlig 4-sträng-bas. Jag anser att en 5-sträng-bas kräver dubbelt så många watt jämfört med en 4-sträng-bas. Att anslå låga H, C, C#, D och D# med ett hårt fingerspel på hög volym kräver minst ca: 300 rör-watt eller 600 transistor-watt, om man vill att det ska låta "rent" och med bra tryck !! Det är min erfarenhet vad gäller WATT. :D
(sen att jag älskar att känna det låga basfrekvenserna morra fram så brallorna och halva skjortan fladdrar, det är en annan sak) :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ok, jag tar tillbaka det med nonsens. Jag har inte varit manad att köra 5-strängat ännu så den erfarenheten har jag inte. Däremot så tycker jag att man ser på en del forum när någon nybörjare frågar så brukar det oftast finnas flera som hävdar att det inte är någon ide´med mindre än typ 300 rörwatt eller 600 transistorwatt överhuvudtaget när man skall spela bas. Det är väl inte helt fel att ha lite bakom, men det överdrivs lite i mina ögon ibland.

Kommer apropå det ihåg en spelning där vi och ett annat band skulle dela backline (basen mickades ut till pa:t och lokalen var inte särskilt stor) varpå den andra basisten frågade hur många watt min topp var på. 250 svarade jag. Då säger han; Min är på 400 så vi tar väl den då. Jahapp.....
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Danne du har rätt, många stirrar sig blint på effekten ur förstärkarna, när det finns så mycket annat involverat.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Semborg skrev:Danne du har rätt, många stirrar sig blint på effekten ur förstärkarna, när det finns så mycket annat involverat.
exakt, men man kan ju inte förneka att om man spelar i ett metalband med dubbelkagge och nerstämt så är det nog bra att skaffa en lite kraftigare som hänger med, fick uppleva det själv :wink: Min 120w behringer hade räckt gott och väl med mitt förra poprock-band, men nu behöver jag åtminstånde 300w känns det som...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tycker lite det handlar både om ställe, bandsättnig och musikstil.

Vissa ställen har stort PA och då funkar line utmärkt andra ställen säger att de har så det räcker men ändå står det bara en liten 300W sånganläggning där. Då blir det till att köra stärken rakt ut då basen oftast fördärvar för sången annars, det är i alla fall vad jag upplevt. :wink:

Har kört gig med 6 mannaband (3 git, keyboard, bas, trummor och 5-sång) på en liten 150W EBS Drome 12" utan problem. Det var på en ganska stor pub och funkade hur bra som helst. (Singer/Songwriter)

Annars har jag hoppat mellan olika märken allt från 250-750W toppar och aldrig haft problem med att höras med någon av dem. Fördelen med mycket Watt är du har mer headroom innan förstärkaren börjar dista och det är ju inte alltid man vill ha dist. :wink:

DET GÅR ATT SKRUVA NER!!! även om det tar emot.... :lol:

Kan nog hålla med om att en femma suger lite mer effekt men jag klarade mig fint på 240W och mindre än halv volym i rockband. :twisted:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

groovyjr skrev:Har kört gig med 6 mannaband (3 git, keyboard, bas, trummor och 5-sång) på en liten 150W EBS Drome 12" utan problem. Det var på en ganska stor pub och funkade hur bra som helst.
Ok, visst, basen lät säkert alldeles utmärkt ut ur PA-högtalarna. Dromen låter mkt bra.
Men hallå, vad hade du (och trummisen) för medhörning på basen?
En Drom blir definitivt totalt dränkt på scen om du endast hade Dromen som medhörning !! ...såvida ni inte körde ultra-extremt lågt.
Ta t. ex. trummorna ... en bra trummis som slår "normalhårt" kommer upp i väldigt höga decibeltal, lägg där till gitarrer, keyboard, sång ... jag vidhåller att för att komma i jämnbalans med dessa nämnda, så krävs det ganska många hundra watt ... i synnerhet om du spelar 5-sträng-bas.

Visst, jag har hört att t. ex. Stanley Clark ibland kör på en 2x10" combo på stora scener, men folk med normal IQ fattar att han han då har rejäla monitorer på scen som medhörning ... för att som sagt ... en liten fjutt-backline blir totalt dränkt. Det är fakta. Så ere ba. :D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Den enda medhörning vi hade var just Dromen och volymen var väl ganska normalhög för ett "rockband". PAt i fråga var inte det största men visst gick basen ut via det. Basen var en jazzbas 4a.

Självfallet var det inget byxfladder och dunk i ryggen direkt, hade helt klart hellre kört med min stora topp och en 8x10" eller ännu bättre 4x12" låda men det var ju inte riktigt rätt för det giget. :wink:

Medhörning hjälper ju även upp en bit men på ett normalt pubgig är det inte alltid den platsen finns och då är det ju riggen man får köra.

Vad trummisen beträffar så spelar han och låter ganska likt Bonham så han håller ganska schysst klass. 8)

Sen tror jag även det handlar lite om hur den där femman är byggd och låter, vissa kräver mer än andra för att B-strägen ska låta bra. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

lowfreq skrev: En Drom blir definitivt totalt dränkt på scen om du endast hade Dromen som medhörning !! ...såvida ni inte körde ultra-extremt lågt.
Ta t. ex. trummorna ... en bra trummis som slår "normalhårt" kommer upp i väldigt höga decibeltal, lägg där till gitarrer, keyboard, sång ... jag vidhåller att för att komma i jämnbalans med dessa nämnda, så krävs det ganska många hundra watt ... i synnerhet om du spelar 5-sträng-bas.

Visst, jag har hört att t. ex. Stanley Clark ibland kör på en 2x10" combo på stora scener, men folk med normal IQ fattar att han han då har rejäla monitorer på scen som medhörning ... för att som sagt ... en liten fjutt-backline blir totalt dränkt. Det är fakta. Så ere ba. :D
Vet inte om jag har ultrabra hörsel, men nog klarar jag mig jättebra med min 2x10:a. (se ovan)
Jag står, pga små scener, alltid väldigt nära trummorna.
Sen spelar jag iofs med gitarister som sålt iväg sina 4x10:or för att de insett att man inte har öronen nere vid knäna.
Det handlar ju, tycker jag, om ett proffsigt tänkande.
Vi har rejält tryck ut i PA´t om tillfället tillåter det.
Men varför ska vi göra oss själva hörselskadade på scenen?
Jag tror ändå att det sist handlar om det Groovyjr skrev:
DET GÅR ATT SKRUVA NER!!! även om det tar emot....
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Jag tycker Geddy_lees lösning är jättebra, den minimerar samtidigt scenljudet som så ofta är svårhanterligt på grund av höga volymer.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Självklart ska volymen på scen vara så låg som bara är möjligt ... det "riktiga" ljudet ska ju ut i PAt. Jag är absolut ingen volymdåre, men jag gillar att det ska vara lite tryck för känslans skull.
Men återigen, det handlar om att hålla jämnbalans i volymen på respektive instrument och man kommer inte ifrån att trummorna är jävligt höga (en bra trummis slår hårt och bestämt), och jag säger det igen ... för att hålla jämna steg volymmässigt så krävs det ganska kraftiga doningar vad beträffar basförstärkaren, det kommer man inte ifrån. Jag tycker det är märkligt att ingen håller med om detta. Antagligen beror det på att jag spelar 5-sträng och ni spelar 4-sträng, det är en väsentlig skillnad.

Det är ingen tillfällighet att dagens basförstärkare ofta ligger på 500-1000w. För att leverera de lägsta basfrekvenserna rent och tydligt så krävs det dessa watt-tal. En klen förstärkare orkar inte med det helt enkelt.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

lowfreq skrev: en bra trummis slår hårt och bestämt
Nej. En bra trummis spelar svängigt och dynamiskt. (kan svänga även när den slår löst/spelar svagt)
Hårtslående trummisar som tappar tempo och liknande när de måste spela svagare är inte bra trummisar. Tyvär är det dock alldeles för vanligt.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Ingenting är ju snyggare än en vägg med marshall-lådor, men fan vet om det inte är lika snyggt/nästan lika snyggt med en sjysst scendekor...

In Flames riktar ju bort alla sina högtalare från scen, så att dom inte ska få hörselskador, och Mark Tremonti (föredetta gitarrist i Creed, numera i Alter Bridge) kör ut allt sitt gitarrljud genom DI-boxar, det enda han har lådorna på scen för är sig själv mer eller mindre...

Allting går med andra ord :D om mitt band drar ut och lirar, och gitarristen köper en boss gt8, så kommer vi inte behöva förstärkare egentligen. Han kan koppla sin GT8 rakt ut i PA't och jag kan koppla min bassdriver på samma sätt...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tacka vet jag den goda tiden när Pa=sånganläggning :)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

FreCKo skrev:Ingenting är ju snyggare än en vägg med marshall-lådor, men fan vet om det inte är lika snyggt/nästan lika snyggt med en sjysst scendekor] [Han kan koppla sin GT8 rakt ut i PA't och jag kan koppla min bassdriver på samma sätt...
Personligen tycker jag att det är töntigt med en vägg med Marshall.

Bassdriver rakt ut i PAt ... visst, men var får du medhörning ifrån?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Matte skrev:Nej. En bra trummis spelar svängigt och dynamiskt. (kan svänga även när den slår löst/spelar svagt)
Hårtslående trummisar som tappar tempo och liknande när de måste spela svagare är inte bra trummisar. Tyvär är det dock alldeles för vanligt.
Haha ... du e rolig, klart att en bra trummis ska spela svängigt, dynamiskt och hålla tempot. Men just nu pratar vi decibel, watt och volym.
De flesta trummisar som håller hög klass slår väldigt hårt ... eller ska vi säga oerhört snärtigt (bestämt) = hög volym. Ett exempel ...Simon Phillips.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Av praktiska skäl e de ju mkt smidigare me så liten basrigg som möjligt. Har kört både stora riggar (ex. 8*10), mellan (ex. 4'10), små (ex. 1'12) o in ear. Det jag har haft störst glädje av är liten (små) rigg el. in-ear o liten rigg. Detta bygger förstås på riktigt PA (ej sånganläggning). Man får ju bastrycket, som sprids bakåt, från subbarna, om man e ute efter det. Att bara ha in-ear känns "overkligt" på nåt sätt. Man vill ha tryggheten från ens egna bashögtalare. Lägger upp en ny tråd ang. in-ear - kolla.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Som en liknelse:
gitaristerna i bandet körde på varsin 100 w topp med tillhörande 4x12:a.
Den ena Marschall, den andra Elmwood.
Vi hade ständiga problem att ställa ljudet var vi än spelade.
En massa läck som gick in i mickarna som satt på gitarrhögtalarna.
Missljud....kompromisser och rundgångar.
Efter att ha slagit våra kloka ihop så sålde de iväg prylarna och kör nu på varsin POD.
Den ena fullt ut med POD Live och Variax.
De säger; visst, vissa ljud lät givetvis bättre med en Gibson LesPaul -69 och Elmwood-prylar. (prislapp 60´000)
Men med den flexibilitet och smidighet vi vunnit iom detta är det ingen som ens funderar i de banorna.
Är inte det litegrann att tänka professionellt?

Visst skulle jag kunna stå och förstöra tillvaron för samtliga på scenen
och dessutom även ljudbilden på utljudet med att mölja på en med en stapel högtalare och 600 watt på scenen.
Men är det värt det enbart för att jag ska få ngn sorts egotripp med ett fett basljud?
Jag ska ju göra ett jobb. Jag vet hur låtarna går, jag vet hur jag ska spela.
Bara jag hör att jag spelar rätt och att jag och trummisen synkar..

Jag vet inte....men jag förstår inte det där resonemanget.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar