Kontrabas-preamp?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Kontrabas-preamp?

Inlägg av mikkejohansson »

Jag går lite i förväg för den "Stora kontrabastråden" i Bas-kategorin (för den fyller ni väl i allihop...?) och frågar;

Vad använder ni, och har använt/testat, för kontra-preamps?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

De enda pre ampen jag har kört är en hembyggd historia som följde med en mick jag köpte begagnad samt Barcus Berry vilken jag använder nu till Shadow micken.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kör för det mesta med Fishman Model B , en klassiker , simpel , och fantastiskt bra , nästan fördubblar signalen , och med de flesta förstärkare behöver man ju faktist en preamp eftersom piazomicen behöver 1 Mohm impedans för att fungera korrekt.
Även de nya Fishman är riktigt bra , samt lite billigare. Funkar bra som DI för elbas också.
Annars kolla in D-Tar Solice och K&K
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har du den gamla Model B? Har en sån själv, men dne har börjat glappa o ha sig tyvärr. Låter dock bra och är ju enkel o smidig. Är rätt sugen på en ny Fishman Platinum Pro med, den verkar verkligen vara en "toolbox" både för kontra o elbas. Gillar framför allt "phase"-funktionen....fint för de gånger man måste skruva upp lite för högt eller har problem med feedback (läs: storband i dåliga lokaler).

Fick också tag på en Behringer ADI21 (billig redan från början och jag fick den ännu billigare), och den låter också helt okej, men inte magiskt :)

Har en K&K Bass Max-mik på basen och den funkar hyfsat i GK:n utan preamp med, men jag tycker det är ett kul "led" att experimentera med preamps, ungefär som pedaler på elbas...fast ändå inte :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo , GK är ju byggd för att kunna användas utan Preamp , 1Mohm Impedance ..
Platinum är riktigt bra , men otroligt plastiga !?!
Skriv svar