Idé eller idioti?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Idé eller idioti?

Inlägg av Punkster »

Jag har en gammal radio från 50-talet som min mormor har haft. Den har mest stått och skräpat i en garderob, men idag så plockade jag fram den, mest för att jag tycker den är så där retrosnygg. Satte i sladden och slog på den, det tog några sekunder innan det började låta. Då slog det mig: Den kanske är rördriven? Skruvade bort bakstycket, och mycket riktigt där satt ett par rör. En snabb koll på bakstycket gav mig en vild idé. 35 watt! Den här skulle ju orka driva en fyrtolva!

Vad tror ni gott folk? Skulle det funka att mixtra till en teleingång och använda radion som förstärkare? Det finns redan en 4 ohms högtalarutgång. Det skulle onekligen va ganska tufft att dra med den till repan och plugga in i den inför ögonen på gapande gitarrister. Dessutom får man ju gratis pausunderhållning 8)
/Linus
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Re: Idé eller idioti?

Inlägg av Diesel »

Punkster skrev:Jag har en gammal radio från 50-talet som min mormor har haft. Den har mest stått och skräpat i en garderob, men idag så plockade jag fram den, mest för att jag tycker den är så där retrosnygg. Satte i sladden och slog på den, det tog några sekunder innan det började låta. Då slog det mig: Den kanske är rördriven? Skruvade bort bakstycket, och mycket riktigt där satt ett par rör. En snabb koll på bakstycket gav mig en vild idé. 35 watt! Den här skulle ju orka driva en fyrtolva!

Vad tror ni gott folk? Skulle det funka att mixtra till en teleingång och använda radion som förstärkare? Det finns redan en 4 ohms högtalarutgång. Det skulle onekligen va ganska tufft att dra med den till repan och plugga in i den inför ögonen på gapande gitarrister. Dessutom får man ju gratis pausunderhållning 8)
Giv den till mig istället :P

Jag behöver en köks-radio

Men det du pratar om funkar.. men det är lite pill med det
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Re: Idé eller idioti?

Inlägg av gäst »

Jäklar vad tufft! Go for it!! :joy:
Tänk om den är überantik och är värd typ 200'000 o du ba pillar sönder den :lol:
Men å andra sidan...Fetingballt! Väntar på recensionen... 8)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har hört folk som gjort om gamla radioapparater till gitarr och munspelsförstärkare och det har låtit bra, men då är det skillnad mellan gitarrer/munspel och basar. ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

knedy skrev:Jag har hört folk som gjort om gamla radioapparater till gitarr och munspelsförstärkare och det har låtit bra, men då är det skillnad mellan gitarrer/munspel och basar. ;)
Mmm, tvekar på att denna jobbar med de frekvenser som krävs för bas. Men det skulle nog funka för gitarr...
Dock så har jag lite dålig koll på hur det funkar med elektronik o sånt. Men jag ska nog skruva bort skalet o ta mig en titt på kretskortet. Det skulle ju va riktigt skitballt om det funkade =)
/Linus
Användarvisningsbild
Valek
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 19:27
Ort: stockholm

Inlägg av Valek »

Steg ett : gå in på valfri sökmotor och försök ta reda på ifall den är värd pengar. om den är det så säljer du den och köper en Fafnertopp till mig, är den inte det så fortsätt till steg två.

Steg två : gå loss på den med lödkolv och multimeter. det kan nog bli riktigt tufft.
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Jag köpte min Yamaha bas när vi var hos min farmor och hade ju då ingen förstärkare, så istället kopplade jag in basen i en sån gammal big-ass rörradio hon hade ståendes. Kanske inte det bästa ljudet, men det funkade! :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag skulle använda den till det den är tänkt för. Alltså spela radio. Att försöka göra om den till basförstärkare är ju naturligtvis lockande men du får nog mest glädje av den som radioapparat eftersom det låter jättetrevligt. Att försöka skrämma den till att återge basljud tillsammans med ett band är nog inte en lika bra idé som att bara låta den göra det den var avsedd för. Tråkigt inlägg, jag vet..
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Den funkar jättedåligt till bas.... O inte till munspel heller. Men jag kan testa åt dig.. helt gratis.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Idé eller idioti?

Inlägg av ferm »

Punkster skrev:Jag har en gammal radio från 50-talet som min mormor har haft. Den har mest stått och skräpat i en garderob, men idag så plockade jag fram den, mest för att jag tycker den är så där retrosnygg. Satte i sladden och slog på den, det tog några sekunder innan det började låta. Då slog det mig: Den kanske är rördriven? Skruvade bort bakstycket, och mycket riktigt där satt ett par rör. En snabb koll på bakstycket gav mig en vild idé. 35 watt! Den här skulle ju orka driva en fyrtolva!

Vad tror ni gott folk? Skulle det funka att mixtra till en teleingång och använda radion som förstärkare? Det finns redan en 4 ohms högtalarutgång. Det skulle onekligen va ganska tufft att dra med den till repan och plugga in i den inför ögonen på gapande gitarrister. Dessutom får man ju gratis pausunderhållning 8)
Den drar 35 Watt. Uteffekten är säkert bara 4 - 6 Watt, och det går inte att spala bas igenom. Jag vet för att jag provat.
För många basar är inte nog
gäst

Re: Idé eller idioti?

Inlägg av gäst »

ferm skrev:Den drar 35 Watt. Uteffekten är säkert bara 4 - 6 Watt, och det går inte att spala bas igenom. Jag vet för att jag provat.
Attans! :(
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Re: Idé eller idioti?

Inlägg av broder blues »

ferm skrev:
Punkster skrev:Jag har en gammal radio från 50-talet som min mormor har haft. Den har mest stått och skräpat i en garderob, men idag så plockade jag fram den, mest för att jag tycker den är så där retrosnygg. Satte i sladden och slog på den, det tog några sekunder innan det började låta. Då slog det mig: Den kanske är rördriven? Skruvade bort bakstycket, och mycket riktigt där satt ett par rör. En snabb koll på bakstycket gav mig en vild idé. 35 watt! Den här skulle ju orka driva en fyrtolva!

Vad tror ni gott folk? Skulle det funka att mixtra till en teleingång och använda radion som förstärkare? Det finns redan en 4 ohms högtalarutgång. Det skulle onekligen va ganska tufft att dra med den till repan och plugga in i den inför ögonen på gapande gitarrister. Dessutom får man ju gratis pausunderhållning 8)
Den drar 35 Watt. Uteffekten är säkert bara 4 - 6 Watt, och det går inte att spala bas igenom. Jag vet för att jag provat.
There you go "my people will contact you people"
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

jaga rätt på en sån där hagström mikrofonförstärkare som du kopplar mellan basen och radions banankontaktsjack

Bild
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Skriv svar