"Nytt" från Orange

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

"Nytt" från Orange

Inlägg av Seaweed »

Ja det blev ju som bekant ingen OB-1K förra året...

...men nu har vi i alla fall OB1-500 och -300!

Verkar intressant. Tänker skaffa 500-wattaren och testa hur den är. Klass AB istället för min Terror Bass 1000 som är klass D, om det nu kommer spela nån större roll. Analogt är väl analogt antar jag :) 10 kg så den har väl tagit steget upp från lättviktare även om den är rätt kompakt.

Är den bra kanske det blir två stycken. 8)

https://www.orangeamps.com/products/bas ... b1-series/" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R6z0owcNn6s[/youtube]
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av blackparkas »

Intressant helt klart!!

Men... en sån där skulle man ju vilja ha i ett riktigt case... åka omkring med ett plast-case känns ju extremt... fult...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av 41HZ »

Intressant att dom inte använder klass-d i den som det först var tänkt. Jag har då tyvärr bara haft problem med de förstärkare jag haft med den tekniken(gk, orange), och kommer nog inte närma mej det igen...ifall ni undrar så har de lagt av, gång på gång och slutligen dött.
Men denna verkar ju helt klart intressant.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag är då rakt inget fan av klass D...

EBS Reidmar tycker jag levererar, trots klass D, och den lät som en riktig stärkare.
Genz Benz:en jag hade var också bra, men den, liksom de flesta andra klass D-toppar har alltid gjort att man fått kompromissat med ljudet, inte kunnat ha vilken låda som helst etc etc..

Hade nog sett att man haft en fetare EQ-del på den här Orangen.
Om de ändå går all in och gör en sån här SS-topp så kunde man ändå haft möjlighet att ratta lite mer...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av Seaweed »

blackparkas skrev:Intressant helt klart!!

Men... en sån där skulle man ju vilja ha i ett riktigt case... åka omkring med ett plast-case känns ju extremt... fult...
Ja tänker nog kosta på mig ett TKS eller nåt. Plast eller softcase blir det inte i alla fall.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av Ebbe »

Jag älskar ju rör, men jag förstår verkligen att detta kan vara intressant för många. Den väger ingenting och låter ganska schysst. Har själv en AD200b och man är ju införstådd i att man kommer att behöva kontakta en kiropraktor förr eller senare.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av Poester »

Ebbe skrev:Jag älskar ju rör, men jag förstår verkligen att detta kan vara intressant för många. Den väger ingenting och låter ganska schysst. Har själv en AD200b och man är ju införstådd i att man kommer att behöva kontakta en kiropraktor förr eller senare.
Äh, en ad200 är väl inte så jävla tung? :)
O frågan är om man kommer stå ut med att det låter ganska schysst...
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re:

Inlägg av Ebbe »

Poester skrev:
Ebbe skrev:Jag älskar ju rör, men jag förstår verkligen att detta kan vara intressant för många. Den väger ingenting och låter ganska schysst. Har själv en AD200b och man är ju införstådd i att man kommer att behöva kontakta en kiropraktor förr eller senare.
Äh, en ad200 är väl inte så jävla tung? :)
O frågan är om man kommer stå ut med att det låter ganska schysst...
Beror på hur kräsen man är eller vilka pengar man vill lägga. Det kanske låter fantastiskt i vissas öron dock, och då är det väl bara att köra.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Seaweed »

Ebbe skrev:
Poester skrev:
Ebbe skrev:Jag älskar ju rör, men jag förstår verkligen att detta kan vara intressant för många. Den väger ingenting och låter ganska schysst. Har själv en AD200b och man är ju införstådd i att man kommer att behöva kontakta en kiropraktor förr eller senare.
Äh, en ad200 är väl inte så jävla tung? :)
O frågan är om man kommer stå ut med att det låter ganska schysst...
Beror på hur kräsen man är eller vilka pengar man vill lägga. Det kanske låter fantastiskt i vissas öron dock, och då är det väl bara att köra.
AD200B är grym. Sålde min enbart för att den bara lät på ett sätt, typ. Bra men mina behov ändrades... Och jag fick serva den 3 gånger per år :(
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Re:

Inlägg av Ebbe »

Seaweed skrev:
Ebbe skrev:
Poester skrev:
Ebbe skrev:Jag älskar ju rör, men jag förstår verkligen att detta kan vara intressant för många. Den väger ingenting och låter ganska schysst. Har själv en AD200b och man är ju införstådd i att man kommer att behöva kontakta en kiropraktor förr eller senare.
Äh, en ad200 är väl inte så jävla tung? :)
O frågan är om man kommer stå ut med att det låter ganska schysst...
Beror på hur kräsen man är eller vilka pengar man vill lägga. Det kanske låter fantastiskt i vissas öron dock, och då är det väl bara att köra.
AD200B är grym. Sålde min enbart för att den bara lät på ett sätt, typ. Bra men mina behov ändrades... Och jag fick serva den 3 gånger per år :(
Jag älskar den. Förstår att det inte är optimalt om man vill ha stor valmöjlighet direkt på toppen. Jag gillar valmöjligheter men använder mest pedaler för att ändra mitt ljud. Förra basisten hade en SVT-CL och förstår varför den är så populär men jag föredrar personligen ljudet i en Orange AD200. Behöver ett riktgt bra grundljud och jag gillar att det blir bra hur man än skruvar.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av Markooo »

Hmmm... Tyckte inte detta lät särskilt bra alls ärligt talat...

Låter ju lite som om han i princip bara trampade igång en OD-pedal med en (enligt mig) fruktansvärd blend, nästan stoppat i en distpedal i en topp. Sen är ju inte jag någon fanbärare över huvud taget när det gäller blend-/mix-/clean-rattar till dist...

Hade hellre skaffat en AD200 eller ännu hellre en OR120!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Re:

Inlägg av Markooo »

Ebbe skrev:
Seaweed skrev:
Ebbe skrev:
Poester skrev:
Ebbe skrev:Jag älskar ju rör, men jag förstår verkligen att detta kan vara intressant för många. Den väger ingenting och låter ganska schysst. Har själv en AD200b och man är ju införstådd i att man kommer att behöva kontakta en kiropraktor förr eller senare.
Äh, en ad200 är väl inte så jävla tung? :)
O frågan är om man kommer stå ut med att det låter ganska schysst...
Beror på hur kräsen man är eller vilka pengar man vill lägga. Det kanske låter fantastiskt i vissas öron dock, och då är det väl bara att köra.
AD200B är grym. Sålde min enbart för att den bara lät på ett sätt, typ. Bra men mina behov ändrades... Och jag fick serva den 3 gånger per år :(
Jag älskar den. Förstår att det inte är optimalt om man vill ha stor valmöjlighet direkt på toppen. Jag gillar valmöjligheter men använder mest pedaler för att ändra mitt ljud. Förra basisten hade en SVT-CL och förstår varför den är så populär men jag föredrar personligen ljudet i en Orange AD200. Behöver ett riktgt bra grundljud och jag gillar att det blir bra hur man än skruvar.
Är inte det lite Oranges grej? Att det är just ett (sjukt bra) ljud med små tweakmöjligheter.
Har ju ändå fått möjligheten att testa en del olika Orange-prylar i diverse sammanhang och konfigurationer så att nu kan jag ändå uttala mig en aning!

Varken AD200B- eller Terror Bass-topparna har en EQ där det händer drastiska saker när man rattar loss. Jag har dock inte provat en OR120 ännu men jag kan väl till en viss del föreställa mig att det inte händer så mycket där heller, bortsett från faktumet att den låter skitbra. :mrgreen:

Försöker Orange, det mest märkvärdiga förstärkarföretaget nu göra en produkt som inte är en Orange?

Jag är kluven...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Ebbe
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 jan 2015, 16:07

Re: Re:

Inlägg av Ebbe »

Markooo skrev:
Ebbe skrev:
Seaweed skrev:
Ebbe skrev:
Poester skrev:
Ebbe skrev:Jag älskar ju rör, men jag förstår verkligen att detta kan vara intressant för många. Den väger ingenting och låter ganska schysst. Har själv en AD200b och man är ju införstådd i att man kommer att behöva kontakta en kiropraktor förr eller senare.
Äh, en ad200 är väl inte så jävla tung? :)
O frågan är om man kommer stå ut med att det låter ganska schysst...
Beror på hur kräsen man är eller vilka pengar man vill lägga. Det kanske låter fantastiskt i vissas öron dock, och då är det väl bara att köra.
AD200B är grym. Sålde min enbart för att den bara lät på ett sätt, typ. Bra men mina behov ändrades... Och jag fick serva den 3 gånger per år :(
Jag älskar den. Förstår att det inte är optimalt om man vill ha stor valmöjlighet direkt på toppen. Jag gillar valmöjligheter men använder mest pedaler för att ändra mitt ljud. Förra basisten hade en SVT-CL och förstår varför den är så populär men jag föredrar personligen ljudet i en Orange AD200. Behöver ett riktgt bra grundljud och jag gillar att det blir bra hur man än skruvar.
Är inte det lite Oranges grej? Att det är just ett (sjukt bra) ljud med små tweakmöjligheter.
Har ju ändå fått möjligheten att testa en del olika Orange-prylar i diverse sammanhang och konfigurationer så att nu kan jag ändå uttala mig en aning!

Varken AD200B- eller Terror Bass-topparna har en EQ där det händer drastiska saker när man rattar loss. Jag har dock inte provat en OR120 ännu men jag kan väl till en viss del föreställa mig att det inte händer så mycket där heller, bortsett från faktumet att den låter skitbra. :mrgreen:

Försöker Orange, det mest märkvärdiga förstärkarföretaget nu göra en produkt som inte är en Orange?

Jag är kluven...
Jo absolut. Det är jag absolut beredd att hålla med om. Det är verkligen Orange's grej. AD200 är ju mer eller mindre ett ljud man kan modifiera liksom. Ett fantastiskt sådant dock!
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av Jooel »

Köptes det någon sen?
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av Seaweed »

Jooel skrev:Köptes det någon sen?
Väntar fortfarande på att Luthman ska få in dom. Segt var ordet...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av Jooel »

De grymt spännande iaf. Själv väntar tills det kommer en 2nd hand ;)
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av peppe »

Testade 300wattaren i Sthlm å men tyvärr bara genom 112:an. Blev glatt överaskad å kom på mig sitta å le hela tiden! Låter fantastiskt rörlikt. Att denna inte ska låta Orange behöver ingen tvivla om, den gör det! Sen att den har flera ljudmöjligheter än 200:an å Or120 behöver ju inte vara negativt. Skulle lätt kunna äga en fast då i mera watt än 300.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av 41HZ »

Testade en 300 på 4sound nyligen. Tyckte den rena kanalen lät riktigt bra, försökte blenda in distkanalen utan att bli riktigt imponerad. Det blev liksom tokdist nästan på en gång. Gillar man det så är det väl bra, men jag hade nog velat få till nått mellanläge också. Enkel och snygg är den då :)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Wattman
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 28 jul 2015, 16:55

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av Wattman »

Hej, jag är inne på att köpa basrigg, kanske inte e rätt tråd för o fråga men..

Vad ska man köpa, 4'10 lr 4'12 ha en 15" till en 4'10 lr 2'12 ? spelar rock n roll o vill få en gött oldsound, spelar på en fender p-bass och yamaha bb 414.

allt är välkomet till svars så att säga.

ha det!
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av klasextas »

Wattman skrev:Hej, jag är inne på att köpa basrigg, kanske inte e rätt tråd för o fråga men..

Vad ska man köpa, 4'10 lr 4'12 ha en 15" till en 4'10 lr 2'12 ? spelar rock n roll o vill få en gött oldsound, spelar på en fender p-bass och yamaha bb 414.

allt är välkomet till svars så att säga.

ha det!
Jag har bara ett tips: gör en egen tråd för den frågan :-)
Det är nog större chans att få diskussion då! Kan väl säga också att jag har två st Ampeg AV210, låter mkt old school, men försök ( förstås) att testa runt lite!
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av klasextas »

Blev det nån Ob1 för TS? Bu eller bä eller mittemellan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av blackparkas »

Jag har testat en lite snabbt.
Lät helt ok tycker jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av klasextas »

blackparkas skrev:Jag har testat en lite snabbt.
Lät helt ok tycker jag.
Men inte mer än ok alltså...låter den "Old school" om man är försiktig med OD:n?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: "Nytt" från Orange

Inlägg av blackparkas »

Testade för lite för att ge en mer utförlig recension. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re:

Inlägg av Seaweed »

klasextas skrev:Blev det nån Ob1 för TS? Bu eller bä eller mittemellan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jodå, jag har kört 500-wattaren ett tag nu!

Jag är nöjd med många saker. Nummer ett är att den låter MYCKET bättre än Terror Bass, imo. Helt annat byxfladder i bottenregistret som jag tyckte var lite väl diffust på TB. Ser dessutom ut som en riktig stärkare i jämförelse. EQn fungerar också betydligt bättre.

Kan tycka att den är lite tråkig ibland dock. Den inbyggda disten är OK, eller rentav skitbra om man giller den typen av dist, men den låter typ bara på ett sätt. Jag använder den inte alls. Tycker den kan bli lite steril om man inte trycker på samtliga EQ-band och skruvar upp blenden lite. Lirar skitbra med pedaler och med min B7K har jag nästan hittat hem. Skulle vilja påstå att OB1 är ganska dov i karaktären och jag sträcker mig ofta efter diskantratten för att justera. Vintage kanske? Osäker på om jag gillar det eller ej.

Spelade dock på en klassisk Ampeg SVT-topp häromhelgen och kände direkt att jag saknat kralliga rörtoppar. Går inte att ersätta med transistor, imo, men går att få dugligt nära för livebruk. Vill också minnas att min AD200B lät och kändes bättre än OB, men nu slipper jag å andra sidan byta rör stup i kvarten.

Har lekt med tanken att skiljas från min och skaffa rör igen, men det har inte blivit av. Får se om jag ändrar mig framöver.

Mina 2 cent! :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Skriv svar