Ampegfrågor

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Ampegfrågor

Inlägg av BBQV »

Jag kan inte släppa tanken på att jag borde ha en Ampegrigg. Frågan är bara vad jag ska ha. Det ska låta rock'n roll helt enkelt, som Stones, Wilmer, Black Crowes, Rival Sons etc.

Om vi börjar i den självklara hörnan, SVT helrör, så finns det ju ett par att välja på. Är det nån modell man ska undvika? AV, VR, CL, Heritage och allt vad de heter. Olika tillverkningsår? Olika tillverkningsländer? Rackmodellerna?

Hundrawattarna då? V4, V4-B, V4-BH, V4B Reissue? Har de tillräckligt med muskler? (Ja Parkas, jag vet...) Är det nån skillnad mellan dem, ljud- eller effektmässigt?

Transistorvarianterna är inte så intressanta i nuläget, men jag har hör mycket gott om SVT4 och SVT7. Nån som har en åsikt?

Lådor då? Mina fördomar om mig själv och Ampeg säger att en 410HE räcker gott för mina behov, men en 810e är ju inte så tokig! Eller? Marcbass sålde en 4x12:a alldeles nyss, den var vansinnigt snygg! Men hur låter den? HLF-lådorna lär vara väldigt basiga och effektslukande, men jag har aldrig testat en.

Det billigaste alternativet är givetvis att fortsätta att använda min SansAmp VT-Bass Deluxe som preamp och köra ut den i PA:t...

Ja, ni hör ju själva, jag är ju i stort klar med mitt beslut! :lol:

Finns det nån med lite erfarenhet av olika ampegkombinationer som kan reda ut detta? Ni som gigar ofta måste ha använt många av ovanstående exempel som backline, vad är era erfarenheter? Själv har jag snarare fördomar baserade på andrahandsuppgifter...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Ampegfrågor

Inlägg av kmo »

SVT II, inte PRO. Låter galet bra.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ampegfrågor

Inlägg av TDHP »

Pro. Låter lika bra men har alla moderna options. ;-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampegfrågor

Inlägg av BBQV »

På vilket sätt är dessa bättre än de andra och vilka lådor låter de bäst igenom?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Ampegfrågor

Inlägg av Roborock »

Rivel sons körde Orange när jag såg dem
Petitesser, men ändå. :)
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Ampegfrågor

Inlägg av Basiiwan »

Inte övervägt att skaffa en Marshall VBC412? Bra tjong i den har jag hört, har 810an och där kan man få som en tjockmatta rakt över kroppen om man så önskar. Rock så det förslår!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1112
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Ampegfrågor

Inlägg av Anders »

Jag använder SVT CL USA byggd från 2003 eller lite tidigare kanske,och en V4 BH (ungefär samma årsmodell).
Jag har provat SVT'n med flera lådor och tycker personligen att det inte behövs en Ampeg-låda för att få (det jag kallar) ampeg-ljud.Alltså:den karaktäristiska urgröpta midden men samtidigt är det nån mid som sticker ut och ger attack,plus köttet i botten.Jag har väldigt mycket lågbas,ganska lite mid och väldigt lite dist.Lite sprucket vid hårdare anslag bara. Jag tyckerTKS 's lådor fungerar utmärkt t.ex.

Heritage är tydligen ungefär samma som en USA byggd SVT CL.Och låter antagligen väldigt likt,i alla fall enligt en väldigt ärlig säljare på vend som jag ställde nyfikna frågor till.

AV är väl en jubileumsmodell ,tror jag.Den är väl lite annorlunda kosmetiskt bara,vad jag förstår av en SVT CL.

Personligen undviker jag hybriderna/ rackmodeller.Tycker bättre om deras helrörsljud.Micro VR toppen med tillhörande låda låter ju bra i och för sig.

VR har jag bara provat nån gång,kommer inte ihåg om jag märkte nån skillnad i ljudet med mina inställningar och en 8x10a,det finns andra som har bättre koll,garanterat.Grundström?

V4 BH'n fungerar egentligen bara på spelningar där trummisen inte kan spela fullt,och måste spela liite tystare än vanligt tycker jag.

Har inte du en drös med SVT210AV lådor förresten? Tyckte jag läste det nånstans här.De borde ju vara jätte bra att prova olika toppar med i alla fall.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Ampegfrågor

Inlägg av Grundström »

Själv gillar jag ju -VR toppen bäst, men det det är mer olika grader av samma sak. Man kan väl strunta i det och bara ta den man tycker är snyggast ;-) Vad jag förstått var det en del problem med de tidiga vietnam tillverkade topparna. Min var MIV men funkade klockrent så det behöver inte vara dåligt.

Själv är jag riktigt sugen på en V-4B. Gammal eller nya Reissue. Med hyffsat stor och lättdriven låda borde det räcka långt om man inte störs av lite rörmorr, även om det kanske inte räcker till allt. Men skulle gissa att det kräver en 810 eller liknande.

Har faktiskt testat nya V-4B med nya SVT212 lådan hastigt i en musikaffär. Och jäklar i min låda vad trevligt den kombon lät.
//Emil
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ampegfrågor

Inlägg av strummer »

Jag vill bara säga att jag älskar 410HLF, så den ska du nog inte tänka på:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampegfrågor

Inlägg av BBQV »

Tack för ett mycket utförligt svar Anders!

EDIT: Och Grundström som svarade medan jag läste.
Och ni andra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampegfrågor

Inlägg av BBQV »

Jag har haft en gammal V4-B som jag körde genom en Marshall DBS7412 och nyligen hade jag tre st. SVT210AV som drevs av en Mesa WalkAbout. Ampegstärken gav nog ifrån sig det bästa ljud jag haft och lådorna var väldigt tighta och fokuserade i ljudet. Det är därför jag är lite sugen...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Ampegfrågor

Inlägg av Grundström »

Körde också gammal V4-B genom DBS7412 ett tag. Har aldrig haft något som låtit så bra. Åtminstone enligt mitt grumliga, nostalgiska minne ;-)
//Emil
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+
Inlägg: 1157
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 14:44
Ort: Sthlm

Re: Ampegfrågor

Inlägg av Poncho »

Min SVT-AV med 810AV årsmodell 2002 köpte jag för 12 år sedan och den har bara tuffat på med undantag för rörbyte och fläktbyte förra året. Är störtnöjd med både kvalitet och ljud, låter skitbra när man pressar den vilket jag gör. AV är samma som CL men i andra kläder.
Har också haft ett gäng andra toppar och lådor men Ampegen är den som alltid blir kvar. Hade för många år sen en V4B -72 som jag körde genom en JCM800 215 1551 och det lät riktigt j*vla bra. Har därför köpt en V4B från -74 som tillsammans med SVT'n ska köras i dual mode genom 810'an (2x410). Rent ljud i SVT'n och skitigt i V4B är tanken.
Fender P + Ampeg SVT
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Ampegfrågor

Inlägg av Indigo »

8x10 och någon av helrörstopparna på 300 watt, sen är du hemma. Ta den som du tycker är snyggast. Jag hade själv en AV-rigg förr, snyggaste riggen jag någonsin haft. Och lät bra som fan gjorde den också. Det lät i och för sig ännu lite bättre med en Orange AD200B i stället, men det är en annan historia :)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ampegfrågor

Inlägg av r0ddan »

Åker och hämtar 412:an du pratade om i morrn i spenaten utanför Laholm. Återkommer när jag testat den med min svt. Jag förutsätter att det kommer att låta bra...
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ampegfrågor

Inlägg av r0ddan »

Om du inte måste ha en ampeg så har ju jag en 810:a ute. Rätt billigt också om jag får tycka själv...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampegfrågor

Inlägg av BBQV »

Jag har sett den och blivit sugen, men det blir inga riggbyten om det inte står Ampeg på grejerna. Jag måste åtminstone prova på det innan jag lägger ner the quest for the holy grail.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ampegfrågor

Inlägg av r0ddan »

Jag kan skriva Ampeg på den med en spritpenna, problem löst!
Man kan leta halvt ihjäl sig efter ett sound... Ibland är jag totalt i himlen med mina prylar och nästa gång jag slår på dem låter det plutt plutt. Det var efter en sånn gång jag fick impulsen att slänga ut 810:an och köpa Mackans 412:a. Jag kommer säkert att ångra det flera gånger om men va fan...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ampegfrågor

Inlägg av blackparkas »

Orange!


Har en AD200 Mk1 som låter väldigt mycket Rival Sons när man drar på den kan jag säga....

Den är dessutom till salu även om det är en forummedlem före i kön!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Ampegfrågor

Inlägg av Seaweed »

blackparkas skrev:Orange!


Har en AD200 Mk1 som låter väldigt mycket Rival Sons när man drar på den kan jag säga....

Den är dessutom till salu även om det är en forummedlem före i kön!
Agree! Orange > Ampeg!

(Säger han med Orange-stack och Sansamp-pedal).
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Ampegfrågor

Inlägg av Mc Green »

Jag hade en 4x12" som jag köpte på Musikbörsen på 70-talet. Efter mitt nästan 20 åriga speluppehåll så dammade jag av den och jag gillade inte det jag hörde. Sålde av den och byggde mig en 4x10" och en 1x15" och då kom jag hem direkt. Det är 10 år sen nu. Det enda som stör mig är vikten då jag alltid lastar in och ur själv. Tror att 4x10:an väger närmare 50 kg
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ampegfrågor

Inlägg av r0ddan »

Jodu, det var inte svårrattat kan jag säga...
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ampegfrågor

Inlägg av r0ddan »

Case closed...
Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampegfrågor

Inlägg av BBQV »

Så ska det se ut!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Ampegfrågor

Inlägg av Markooo »

Jag gillar SVT VR mer än Classic-toppen. Väldigt stor skillnad mellan de båda skulle jag vilja säga. VR låter ju gammalt medan Classic låter mer modernt. Jag hade valt en VR alla gånger om det hade stått mellan de två.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Skriv svar