Allmän EBS åsikt!!!

Prata om förstärkare och högtalare
gäst

Inlägg av gäst »

JunJun skrev: De där med dåligt tracking på Octabassen har oftast med å göra hur man spelar. Ett tips är att spela lite längre in på strängen, ungefär vid slutet på greppbrädan, och att spela lite mjukare så att säga.
Någon mer än jag som inte förstod det där?

Min gamla Octabass (den första varianten, den med ingångsjacket på "fel"sida) har alltid fungerat riktigt bra för mig i alla fall. Det där med ingångsjacket på fel sida är väl också ganska typiskt för EBS. Är det ett försök till humor eller är det bara en klantig miss? Ungefär som att Fafnerns volymkontroll går till 11 i stället för 10. Skit i att hitta på ett eget skämt, sno ett som alla redan har hört i stället...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Boss oktavpedaler triggar fan så mycket bättre än EBS som jag upplevt det. Den nya (OC-3?) triggar riktigt bra faktiskt, och låter fint till bas även om den är till för gitarr.

Angående EBS-lådor så har jag en 410 som jag gillar ganska bra, men den passar inte mitt ideal riktigt. Den låter bra. Lite "för bra", vilket är haken. Rakt, öppet, högt som fan kan man enklast beskriva det.
EBS' toppar gillar jag inte alls däremot. De låter för kliniskt och trist. Särskilt i kombination med EBS-lådor blir det gärna ganska dött. Perfekt för hi tech-basister (dansband?) som vill ha ett riktigt rent och platt ljud, men sånt gillar inte jag.
Man kan väl säga att både topparna och lådorna låter extremt neutralt. Det kommer ut vad man stoppar in i dem. Detta kan vara både bra och dåligt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:Boss oktavpedaler triggar fan så mycket bättre än EBS som jag upplevt det.
Mina erfarenheter är precis de motsatta! Jag hade en OC-2 som jag aldrig kom överens med, men så fort jag bytte den mot en OctaBass så funkade allt som jag ville ha det. Stabilare triggning som funkade även på E-strängen (vilket Bossen aldrig fixade) och längre toner. Bossen bröt upp och började fladdra om man spelade långa toner.

OC-3:an har jag aldrig testat, men den lär vara bra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ville bara klargöra mitt tidigare uttalande, jag menade att min (numer borttappade) Octabass triggade bra med passiva basar och dåligt med aktiva.

OC-3 är mycket bra!
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

GrafZeppelin skrev:Ville bara klargöra mitt tidigare uttalande, jag menade att min (numer borttappade) Octabass triggade bra med passiva basar och dåligt med aktiva.
Precis så. Har testat olika sätt att attackera strängarna (hårt, mjukt, vid halsen, vid stallet och mitt emellan) och testat mikarna separat och tillsammans. Det hjälper inte särskilt mycket tyvärr.

Men det funkar mycket bättre med passiva basar. Kan det ha att göra med att aktiv elektronik kanske återger ett större frekvens spektrum (oj, där blev det stora och svåra ord) och kanske högre output?? Har ingen aning :?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Tycker pedalerna funkar bra...

Men stärkarna och lådorna är inte så roliga. Stärkarna har ett parfymerat sound som jag mår lite dåligt av och lådorna låter pappkartong. Däremot så svarar grejerna ganska bra när man lirar med dem, så allt är inte dåligt. Har haft en Drome 15", som jag aldrig fick att låta bra. Numera har jag en liten Aguilar rigg, AG500 och en GS112 som jag har spelat sönder, så nu låter den skit. Men innan lät den bra...

Hatar stärkare som färgar ljudet för mycket, så det mesta jag har provat går bort, inklusive Ampeg, Ashdown, Ebs, GK, Hartke, Marshall, SWR, Trace Elliot osv...

Mitt ljudideal är så rent och ofärgat som möjligt, så att jag kan styra soundet så mycket som möjligt med mina fingrar. Dynamik, för bövelen! Med EBS så är det inte riktigt så.

Bästa soundet jag har haft har varit genom ett SSL-bord och Genelec 2x12" monitorer (Medley Studio, Köpenhamn). Det lät väldigt bra, måste jag säga. Så om någon kan göra om det soundet och stoppa det i ett portabelt och ekonomiskt format så är jag med.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev: Bästa soundet jag har haft har varit genom ett SSL-bord och Genelec 2x12" monitorer (Medley Studio, Köpenhamn). Det lät väldigt bra, måste jag säga. Så om någon kan göra om det soundet och stoppa det i ett portabelt och ekonomiskt format så är jag med.
Ja, SSL och Genelec är ju kända för sina budgetpriser... ;)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GrafZeppelin skrev:
basmartin skrev: Bästa soundet jag har haft har varit genom ett SSL-bord och Genelec 2x12" monitorer (Medley Studio, Köpenhamn). Det lät väldigt bra, måste jag säga. Så om någon kan göra om det soundet och stoppa det i ett portabelt och ekonomiskt format så är jag med.
Ja, SSL och Genelec är ju kända för sina budgetpriser... ;)
Annars kan man ju hoppas att Behringer hoppar på konceptet och emulerar soundet till deras nästa serie med digitala basförstärkare...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:
Makten skrev:Boss oktavpedaler triggar fan så mycket bättre än EBS som jag upplevt det.
Mina erfarenheter är precis de motsatta! Jag hade en OC-2 som jag aldrig kom överens med, men så fort jag bytte den mot en OctaBass så funkade allt som jag ville ha det. Stabilare triggning som funkade även på E-strängen (vilket Bossen aldrig fixade) och längre toner. Bossen bröt upp och började fladdra om man spelade långa toner.

OC-3:an har jag aldrig testat, men den lär vara bra.
Där ser man. Det beror nog mycket både på spelstil och vilken bas man använder antar jag.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:
BarbequeVillage skrev:
Makten skrev:Boss oktavpedaler triggar fan så mycket bättre än EBS som jag upplevt det.
Mina erfarenheter är precis de motsatta! Jag hade en OC-2 som jag aldrig kom överens med, men så fort jag bytte den mot en OctaBass så funkade allt som jag ville ha det. Stabilare triggning som funkade även på E-strängen (vilket Bossen aldrig fixade) och längre toner. Bossen bröt upp och började fladdra om man spelade långa toner.

OC-3:an har jag aldrig testat, men den lär vara bra.
Där ser man. Det beror nog mycket både på spelstil och vilken bas man använder antar jag.
Troligen. Men jag har, med tanke på dina basar och tidigare inlägg, fått känslan av att vi har liknande basideal. Spelstilen kan ju iochförsig vara annorlunda , men fyrsträngade, passiva basar av gammal modell borde ge liknande resultat.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Lite synd faktiskt att man som svensk inte kan spela på/gynna ett svenskt märke. Jag har verkligen försökt, först med Fafnern (ägde i typ 3 mån.) sen HD 350 + Neo 212 ... sedemera med 610-lådan.
Hur jag än försökte så fick jag ALDRIG till det, det bara grötade till hela bandmixen.

Som sagt, jag har försökt att gilla EBS, men det går bara inte, för det låter SKIT.

Men ett + för EBS, det låter bra i musikaffären och hemma på låg volym, alltid nått. :wink:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har aldrig spelat på nåt i förstärkarväg men pedalerna och strängarna är jag mycket förtjust i. Hade jag råd skulle jag bara köra ebssträngar.
Skriv svar