Allmän EBS åsikt!!!

Prata om förstärkare och högtalare
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Allmän EBS åsikt!!!

Inlägg av Matte »

Stärkarna har jag ingen spelat för lite på för att ha en adekvat uppfattning om, men pedalerna har jag ägt och äger flera av. Det enda man kan sammanfatta de jag haft med är dålig kvalitet, men bra ljud när de funkar. Alla pedaler (6 st i olika perioder) har varit inne på EBS serviceverkstad för diverse olika fel och nästan alla har kommit tillbaka med nya fel som i många fall uppenbarats sig första gången man sanvänt pedalen och andra gånger efter ett par veckor. En bedrift som heter duga! Men som sagt. När de funkar så är de väldigt bra........ :? Nuvarande skick på dem? Ja av 3 som jag har så är 1 utan defekter och 2 funkar halvbra. De 2 kassa var inne för service i somras! Swervicen går inte att anmärka mer på än att de inte lyckats fixa grejerna fullt ut, men annars är det trevligt bemötande och de har fixat pedalerna trots att garantin gått ut i vissa fall.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har en EBS-pryl:
Jag är mycket nöjd med min EBS valvedrive, den är påkopplad förjämnan mellan ricken och ampegkombon. Funkar bra med knappt märkbar-lätt ovedrive.. fast kranar man på mer så funkar det bättre med annat. Trevligt mysigt ljud som släpper igenom basens karaktär.
Snyggaste ebs-pedalen :)
Rattarna satt löst med det gick ju att skruva åt.
Snart dax att byta rör men det ingår ju i konceptet.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Allmän EBS åsikt!!!

Inlägg av Matte »

JunJun skrev: Hur länge sen va de du skickade in dem??? Vilka pedaler är de som strular?
Kommer inte ihåg exakt datum jag skickade dessa, men om jag inte missminner mig så var det nog förra sommaren, inte denna när jag tänker efter (tiden går fort när man har roligt.). En BassIQ och en Multidrive är det som inte vill funka som de borde........
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev: Snart dax att byta rör men det ingår ju i konceptet.
an knappast vara rätt att man ska behöva byta rör i en pedal med endast förstegsrör i. Vad är det för koncept? Normalt så sliter man mindre på förstegsrören i en stärkare än slutstegsrören. de brukar hålla många år.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Mina åsikter om EBS:

Dom är FULA! Men dom känns jävligt stabila när man spelar, och har ett bra "grundljud", som dock inte är så transparent jag skulle vilja... Dessutom är kontrollerna lite halvmesiga, om du tänker dig basljudet på Metallica - Black Album eller typ Pantera - Reinventing the steel och Great Southern Trendkill vet du vad för ljud jag är ute efter, och den klarar inte riktigt av det. Den är helt enkelt för snäll. Däremot skulle jag vilja höra en Tech 21 Bassdriver framför den, då tror jag nog att deras förstärkare kommer bli klockrena!

Jag har provat Fafner-toppen på Jam, så det är inga invecklade prövningar jag haft...

Deras pedaler har jag inte provat så mycket heller, men det lilla jag provat så verkar dom låta bra...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Matte skrev:
anli skrev: Snart dax att byta rör men det ingår ju i konceptet.
an knappast vara rätt att man ska behöva byta rör i en pedal med endast förstegsrör i. Vad är det för koncept? Normalt så sliter man mindre på förstegsrören i en stärkare än slutstegsrören. de brukar hålla många år.
Mjae... det klass A kopplat om jag inte minns fel. Å andra sidan så inbillar jag mig att det är dax kanske :) Man hör det man tror typ.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Mina erfarenheter sträcker sig enbart till pedaler, men dem gillar jag skarpt!

OctaBassen (den gamla, grå) triggar hästlängder bättre än både Boss OC-2 originalet och PODemuleringen av densamma.
MultiComp är den enklaste och mest välljudande kompressorpedal jag testat. Just kompressorn brukar väl vara det som de flesta gillar hos EBS...
BassIQ är det roligaste jag haft med brallorna på! Funky shit!

Lådor och stärkare har jag inte nog erfarenhet att uttala mig om, men lite för hi-fi för min smak är intrycket hittills.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev: Mjae... det klass A kopplat om jag inte minns fel. Å andra sidan så inbillar jag mig att det är dax kanske :) Man hör det man tror typ.
Tycker det låter som kort tid att byta reda men låter det sämre så kan det kanske vara något att testa.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag äger en EBS Fafner och en WahOne. Jag är väldigt nöjd med bägge två även om jag inte får så våldsamt mycket användning av min WahOne ;).

Fafnern ser ju helt brutalt häftig ut. Jag kör på ganska minimala tonändringar. Fjantar mig mest med midkontrollen. Nu har hursomhelst lampan som lyser upp förstegsröret pajkat så att jag får väl anledning att använda supporten. Hookups?

Just det! Mitt band ska spela i TV (Kanal Lokal STHLM) och jag kommer att spela på min Fafner. Den kommer säkert att synas i bild, tror ni att jag kan få till något slags minispons? Nya strängar kanske?
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

JunJun skrev:
illern skrev:Jag äger en EBS Fafner och en WahOne. Jag är väldigt nöjd med bägge två även om jag inte får så våldsamt mycket användning av min WahOne ;).

Fafnern ser ju helt brutalt häftig ut. Jag kör på ganska minimala tonändringar. Fjantar mig mest med midkontrollen. Nu har hursomhelst lampan som lyser upp förstegsröret pajkat så att jag får väl anledning att använda supporten. Hookups?

Just det! Mitt band ska spela i TV (Kanal Lokal STHLM) och jag kommer att spela på min Fafner. Den kommer säkert att synas i bild, tror ni att jag kan få till något slags minispons? Nya strängar kanske?
Ring kontoret i morgon (087350010) å fråga Harald, en trevlig liten gubbe som sköter servicen, så kan du få svar om lampan.
Angående spons på strängar så bör du nog kontakta Bosse (big boss)! Men han e på NAMM Show och kommer inte hem förrän nästa torsdag.
Har inte jobbat på EBS länge nog för att lova sånt!
Allright! Will do, ska jag hälsa från JunJun eller har du ett riktigt namn? ;)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mina erfarenheter;

Pedaler - har testat alla ur black label (utom TremoLo då...) under olika lång tid (allt från "i musikaffären" till "haft den på pedalbordet") och tycker de är väldigt bra. har nog haft tur med bra ex också kanske. snygg design, bra ljud...hade de bara kostat lite närmare Boss-standard så :)

Högtalare - har en Evolution 2x12 som jag är väldigt glad över. har haft den typ ett o ett halvt år och varit på väg att byta ut den nån gång, men när jag väl spelar på den är den sååå fin ihop med min topp (Mesa Buster) att alla såna tankar flyger sin kos. har också testat de små lådorna i Neo-serien och tycker de gör ett bra jobb, åtminstone 12:an.

Toppar - har bara testat Fafner och måste säga att jag inte gillar den nå värst...kanske dåliga ex, men tycker de har ett lite "artificiellt" grundljud...ingen riktigt kropp utan att man måste skruva en massa mellanregister hit o dit. jo, förresten - i gymnasiet hade vi en EBS 1.0 m EBS slutsteg och en 4x10+1x15 i ett ensemblerum....men jag fattade nada av den preampen då :)


Önskningar;

Vore kul att se en topp baserad på preampen i Valvedriven och med "classic"-looken från ex nya Dronecombon. Slutsteg med rör vore ju spännande, men kanske inte är nåt att hoppas på...men runt 200-300w är väl att föredra från ett rörsteg och motsvarande från MosFET eller vad det nu blir.

Ingen kompressor, inga extra "drive"-steg, inga "magiska" dip-switchar utan bara en enkel, välljudande topp. Gärna med effektloop (parallell/serie m blend/mix), bra DI (pre/post) och alla såna grejor på baksidan.

Lägg till ett sobert yttre, bekväma handtag (gärna VOX-style med tre st på toppen), vänlig vikt och jag tror vi har en "winner" :)

Now - where do i send the bill....?

:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

har skickat en drome årsmod-98 på service. surr, dist, komp-kass samt att den helt sonika la av ibland.
fick tillbaka den efter två månader med en räkning på 1300kr och de hade inte gjort ett skit med stärken.
alla fel kvarstod.
skickade tillbaka... det gick ca två månader innan jag ringde och då sa dom - oj, den står här. - är på väg.
när jag fick den återstod felet med kompressorn - suck.. nåja, den är väl inte det jag använder mest - så jag lät det vara.
Däremot fick jag ytterligare en räkning på 1300kr vilket det iochförsig bara var att ringa och påpeka innan misstaget uppdagades och räkningen ströks.
jag kan ju haft otur men att skicka tillbaka saker man inte ens kollat på känns ju inte så bra....
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:Mina åsikter om EBS:Dom är FULA!
Har aldrig testat Fafnern....men att tycka den är ful?!
Intressant...
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

JunJun skrev:
criss skrev:har skickat en drome årsmod-98 på service. surr, dist, komp-kass samt att den helt sonika la av ibland.
fick tillbaka den efter två månader med en räkning på 1300kr och de hade inte gjort ett skit med stärken.
alla fel kvarstod.
skickade tillbaka... det gick ca två månader innan jag ringde och då sa dom - oj, den står här. - är på väg.
när jag fick den återstod felet med kompressorn - suck.. nåja, den är väl inte det jag använder mest - så jag lät det vara.
Däremot fick jag ytterligare en räkning på 1300kr vilket det iochförsig bara var att ringa och påpeka innan misstaget uppdagades och räkningen ströks.
jag kan ju haft otur men att skicka tillbaka saker man inte ens kollat på känns ju inte så bra....
Bra att man får höra såna här saker. Det är ju trots allt ni som tar era surt förärvade slantar å köper grejerna. Utan er ingen lön!!
De där med servicen va ju inge kul. Ska framföra de och fråga vad som hände egentligen.!!


nu var ju det här två och ett halvt år sen såatte....
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Har följande:

Fafner
Neo410
Neo212

Är grymt jvla nöjd, enkelt o bra, hade även ebs 1.an ett tag, men den var för komplicerad tyckte jag, men i bakhuvudet förstod jag att den förmodligen är suverän om man kan med den.

I pedalväg har jag Chorus pedalen, inga problem, låter bra.
Har även octavidern, länge sen jag använde den, men den är helt ok.

Fafnern är enkel, har ett ärligt ljud tycker jag, jag vill ha en stärkare som förmedlar strängljudet, tonen istället för mullerbas, och tonen ska skära igenom dist/synt/trum väggar, det gör fafnern och neo lådorna för mig.

Känner mig nöjd med Ebs i grunden, färgar dock mitt sound med lite diverse distar och eq.

Just ja, designen, Fafnern ser helt rätt ut tycker jag, likaså Neo lådorna, rent design mässigt är dom snyggare än Evolution lådorna, dessutom lättare att bära.

Detta är ju naturligtvis min alldeles egna uppfattning om Ebs.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag hann inte ringa idag.
Jag ringer imorrn, då är jag ledig.
Nu ska jag iväg och öva på att mima inför TV-gigget.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lirat Aguilar , SWR , Epifani , Sunn , Ampeg , Acoustic Image osc , och jag tycker EBS är toppklass-grejor. Aldrig varit särskilt förtjust i förstärkarna , men kabinetterna är otroligt ofärgade och ärliga. Mycket bra punch , och efficenta. Grym kavlitet .
Däremot tycker jag det är trist att de ej finns i 8 ohm :(
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Okej, nu blir det mycket då jag i stort ägt varenda topp, låda och pedal EBS gjort inkl Drome combon, fram till de släppte de stora NEO lådorna.

Som jag tidigare nämnt så var jag webmaster för EBS under ett antal år och bytade då hej vilt prylar efter behov. Ett tag satt jag faktiskt på en av varje topp - Fafner, HD350 och TD650.

Så visst gillade jag EBS friskt där ett tag eller rättare sagt i 10 års tid.

Den topp jag utan tvekan gillade bäst både ljudmässigt och till utseende var Fafnern vilken jag även tycker är minst Hi-Tech av deras toppar. Modifierade även denna med de egenskaper man gjorde med Gold varianten vilket innebar mer power över kompressorn, klart bättre rör m.m. vilket var en klar förbättring - utan HipHop blinget... :lol:

Sämst gillar jag HD350 som också är mest Hi-tech i mina öron. TD650 är ju en kombination med det bästa från de båda vilket kan vara bra som ett alternativ om man spelar mycket varierande repetoar men den låter mer HD350 än Fafner i mina öron. :wink:

När det gäller deras lådor så är de jag varit mest nöjd med Evolution 212 i kombination med 210 samt min one of a kind prototypen för 810 som hade lite andra element än standard och mer effekt - den var grym men överlag tycker jag nog att lådorna är ganska hårda i sin ljudkaraktär.

Sämst gillar jag utan tvekan NEO 110 som inte funkar till något ensam däremot kan möjligen NEO112 fungera vid mindre gig. Jag kom aldrig riktigt överens med dessa. :roll:

Därför körde jag Drome 12" som jag tycker låter bättre, än bättre blev den när man gick förbi pre-ampen och körde en Sans-Amp som pre-amp, då lätt den riktigt bra...

EBS 1 och slutstegen har aldrig varit min grej då det är för mycket lull lull, jag tycker det ska vara enkelt att ratta och det är ju typ så långt från enkelt man kan komma.

Pedalerna låter över lag bra men de som tilltalar mig mest är OctaBass och MultiComp pedalerna. Vad de andra beträffar finns det klar bättre alternativ på marknaden att tillgå för en billigare peng. :wink:

MicroBassII tycker jag påminner för mycket om EBS-1 och man förvillade mest bort sig istället för att hitta det man sökte, kan väl sammanfattas som för mycket möjligheter...

Ny ValveDriven använder jag idag och är mycket nöjd med samt att jag har kvar mina axelband om än med svart tejp över logon... :twisted:

Sammanfattningsvis så får jag nog säga att jag var väldigt nöjd med det ljudet då och tycker fortfarande att man gör bra grejor som fungerar även om de inte har mitt idealljud. Det som fick mig att ändra mig var när jag under ca sex månader körde en Ampeg med tillhörande 8x10 låda - så ska det låta!!! Om ni frågar mig vill säga...

Angående servicen m.m. är jag nog ganska partisk då jag alltid fick bra service och personalen har jag inget ont att säga om - det är goa gubbar och vi är fortfarande vänner. ( vi får väl se efter detta - hahaha!).

Mikke, ang en helrörstopp från EBS så tjatade jag och en del andra på företaget om det för 3-4 år sen utan att någon lyssnade så det lär nog dröja... :wink:

Kommer in och hälsar på dig Junjun när jag kommer upp till sthlm, hälsa gubbarna...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Vad är skillnaden på Fafner standard och Fafner guld exakt? :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

FreCKo skrev:Vad är skillnaden på Fafner standard och Fafner guld exakt? :?
Kontakta EBS http://www.ebs.bass.se för exakt information.

Det jag vet dock är följande:
Fafner GOLD är en jubleums model av vanliga Fafner TD600 där man bytat ut allt krom till guld krom. Antingen gillar man det eller inte, jag tycker det ser förfärligt ut men det är ju jag det... :wink:
Därför hottade jag min vanliga istället.

Sedan har man bytat röret som är standard till ett special rör från GT (Groove Tube) samt att spänningen över försteget och kompressorn är ökad om jag inte missminner mig, vilket ger lite annorlunda sound - till det bättre i mitt tycke.

Men som sagt EBS har mer koll på detta.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:
FreCKo skrev:Vad är skillnaden på Fafner standard och Fafner guld exakt? :?
Kontakta EBS http://www.ebs.bass.se för exakt information.

Det jag vet dock är följande:
Fafner GOLD är en jubleums model av vanliga Fafner TD600 där man bytat ut allt krom till guld krom. Antingen gillar man det eller inte, jag tycker det ser förfärligt ut men det är ju jag det... :wink:
Därför hottade jag min vanliga istället.

Sedan har man bytat röret som är standard till ett special rör från GT (Groove Tube) samt att spänningen över försteget och kompressorn är ökad om jag inte missminner mig, vilket ger lite annorlunda sound - till det bättre i mitt tycke.

Men som sagt EBS har mer koll på detta.
SÅ med andra ord, dom har bytt ett rör?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det är en av grejorna men det är som sagt även modifierat i försteget.
Röret kan man ju byta själv hur man vill och till vad man vill... :roll:

Här kommer även en bild på en fejkad variant av hur gold såg ut, hittade ingen orginal i mitt bildarkiv så PhotoShop fick jobba... :lol:


Bild
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:
FreCKo skrev:Mina åsikter om EBS:Dom är FULA!
Har aldrig testat Fafnern....men att tycka den är ful?!
Intressant...
smaken är som baken, men jag tycker att 99% av allt som kan rackmonteras är fult... Undantagen är typ digital EQ's där EQ-kurvan lyser i olika färger och Eventide Harmonizers :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

FreCKo skrev:smaken är som baken, men jag tycker att 99% av allt som kan rackmonteras är fult... Undantagen är typ digital EQ's där EQ-kurvan lyser i olika färger och Eventide Harmonizers :lol:
Men FreCKo yrar du inte lite i nattmössan nu!? :?

Om jag inte missminner mig så var det väl du som tjatat om att du skulle köpa Dereborns Mesa 400+ och gissa vad min vän - den är så mycket rackmonterad det bara går... :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Frecko, Frecko... Varför Måste du göra såhär mot dig själv? Se på din brossa Frocko, han har aldrig så bråttom :-) Nejdå, jag bara skojar, det är inte alltid lätt att vara konsekvent när det kliar i tangentbords fingrarna :-)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar