Allmän EBS åsikt!!!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:
FreCKo skrev:smaken är som baken, men jag tycker att 99% av allt som kan rackmonteras är fult... Undantagen är typ digital EQ's där EQ-kurvan lyser i olika färger och Eventide Harmonizers :lol:
Men FreCKo yrar du inte lite i nattmössan nu!? :?

Om jag inte missminner mig så var det väl du som tjatat om att du skulle köpa Dereborns Mesa 400+ och gissa vad min vän - den är så mycket rackmonterad det bara går... :wink:
Jag vet, men bara för att jag vill ha den betyder det inte att jag är så fascinerad i utseendet av den :wink: Kanske beror på att jag är ung och dum, men jag gillar fan utrustning som lyser som fan och blinkar och har sig :lol:

(Det här betyder inte att jag INTE kommer köpa Dereborns Mesa btw)

EDIT: FULT var kanske lite att ta i, men jag kan inte säga många rackmonterade saker jag kan kolla på och tänka "fyfan va snygg/cool/tuff/massiv den där var"...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

måste säga att jag inte gillar den nå värst...kanske dåliga ex, men tycker de har ett lite "artificiellt" grundljud..
Exakt så.

Jag har inte haft möjlighet att testa lådorna med en ba förstärkare, kan dock tänka mej att Neo-lådorna kan låta fint med en förstärkare man gillar
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

dereborn skrev:
måste säga att jag inte gillar den nå värst...kanske dåliga ex, men tycker de har ett lite "artificiellt" grundljud..
Exakt så.

Jag har inte haft möjlighet att testa lådorna med en ba förstärkare, kan dock tänka mej att Neo-lådorna kan låta fint med en förstärkare man gillar
En bra fråga, skulle vara kul att höra mina neo 410 och 212 lådor med en rörtopp tex. eftersom dom är så direkta i soundet så borde en rörtopp bli grädden på moset.

Får nog gå ner på Jam o be dom koppla ihop en sån combo, intressant.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

ebs1. Gillade ljudet men ogillade utformningen, att det blev för rörigt med alla de där rattarna.

Lådor. Gillade skarpt den 1x15" låda jag hade. Ovanligt tydlig o snärtig för att vara en 15" låda. Gillar även de neo-lådor jag testat, jag är nog inne på skarpa lådor helt enkelt.

Pedaler. Helt ok ljudmässigt men lite halvdålig kvalite.
Hade en IQ som jag fick utbytt tre ggr med nya skumma fel hela tiden, tillslut gav jag upp o sålde den sista medans den fortfarande fungerade(veckan efter jag fått tillbaks den).
Har en bassdriver som dock fungerat felfritt.

Övr. Tyckte inte om ljudet i microbassII eller HD350.
Har inte provat valvedrive ännu men vad jag förstått så låter det väldigt mjukt o mörkt? Har jag sedan redan en V4´a så känns det som överkurs.
Funderar däremot att pröva en Drome lite till o kanske ...

Man vill ju på något sätt stödja ett Svenskt företag o ibland försöka tycka om dom lite extra bara för att.
Det är väl rörtoppen o en 3x12" som saknas på programmet :wink:
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Busta B »

Sorry om jag kapar tråden, men lurar på att byta min HD350 mot en fafnertopp. Skicket på de båda är likvärdigt. Privat deal. Vad bör jag lägga emellan?

Ha det /busta
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Gäst

Inlägg av Gäst »

Beror rätt mycket på hur gammal Fafner det är ,
men egentligen inte så mycket . 2-3 lax högst.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

anli skrev:Har en EBS-pryl:
Jag är mycket nöjd med min EBS valvedrive, den är påkopplad förjämnan mellan ricken och ampegkombon. Funkar bra med knappt märkbar-lätt ovedrive.. fast kranar man på mer så funkar det bättre med annat. Trevligt mysigt ljud som släpper igenom basens karaktär.
Snyggaste ebs-pedalen :)
Rattarna satt löst med det gick ju att skruva åt.
Snart dax att byta rör men det ingår ju i konceptet.
Eftersom det finns EBS folk här så uttrycker jag min besvikelse över hålen på Valvedriven.
Tycker att det borde finnas en paralell teleoutput och en XLR output.
Som i mitt fall så vill jag ha ett ofärgat ljud från preampen till min stärk, för scenljud och en XLR post till PA:t.
Synd...för jag hade varit intresserad av den annars.
Jag har haft en MicrobassII:a och den fanns det ju inget att klaga på på den punkten. Däremot tycker jag att Hartkes VX1 pedal låter mer förstärkare för en tredjedel av Microbassens pris.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har en Drome med 15" element som jag inte tycker motsvarar de förväntningar jag har på ett ekipage för 13 000. Det är två saker som stör mig, det första är ingångsbruset som på ingångsteget är åt helevete för starkt. Det går inte att öva hemma med normal tämligen låg volym utan att det brusar som fan.
Det andra är att om man nu ska bygga basförstärkare och dessutom är bassist så borde man veta att singelcoilmikrofoner är jättebra på att plocka upp störningar från framför allt nätaggregatet. Nätaggregat går att störa av, så varför har man inte gjort det?
Jag fick med en OctaBass når jag köpte Dromen, men den använder jag aldrig. Jag har provat den och den gör det den ska misstänker jag
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

ferm skrev:Jag har en Drome med 15" element som jag inte tycker motsvarar de förväntningar jag har på ett ekipage för 13 000. Det är två saker som stör mig, det första är ingångsbruset som på ingångsteget är åt helevete för starkt. Det går inte att öva hemma med normal tämligen låg volym utan att det brusar som fan.
Det andra är att om man nu ska bygga basförstärkare och dessutom är bassist så borde man veta att singelcoilmikrofoner är jättebra på att plocka upp störningar från framför allt nätaggregatet. Nätaggregat går att störa av, så varför har man inte gjort det?
Jag fick med en OctaBass når jag köpte Dromen, men den använder jag aldrig. Jag har provat den och den gör det den ska misstänker jag
Nätaggregatet inuti basförstärkaren utgör nog ingen större störkälla för dina single coils, speciellt med tanke på att det till "95%" (fortfarande) används linjära aggregat.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Linjära aggregat innehåller även de transformatorer och de brukar ha magnetfält omkring sig. Mer eller mindre broende på vilken kärntyp det är. EI kärnor mer än toroid. Nu vet jag inte vad som sitter i min stärkare men jag misstänker EI eftersom de brukar vara billigare.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

ferm skrev:Linjära aggregat innehåller även de transformatorer och de brukar ha magnetfält omkring sig. Mer eller mindre broende på vilken kärntyp det är. EI kärnor mer än toroid. Nu vet jag inte vad som sitter i min stärkare men jag misstänker EI eftersom de brukar vara billigare.
Självklart innehåller ett kraftaggregat till basstärkare en transformator, men frågan var om den utgör ett problem för dina mickar och svaret är: knappast. Möjligen skulle ett HF switchat kraftaggregat kunna störa dina mickar, men de är i allmänhet bra filtrerade och skärmade av lådan.

Ditt problem är snarare typiskt datorskärmar och lysrörsarmaturer. Har du skyddsjorden ansluten till förstärkaren?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har bytt ut mickarna mot dels Delano humbuckers och de plockat inte upp nåt alls.
På en anna bas har jag monterat EMG aktiva mickar och med den så hörs det lite störningar från förstärkaren, lite olika beroende på hur nära och vilken vinkel mickarna har mot förstärkaren.
Min hörsel fungerar inte i HF området. Switchade aggregat brukar ligga klart över 20kHz.
Jodå han är jordad, han EBSén alltså
LGP
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 08:19
Ort: Västerås

Inlägg av LGP »

Hej på er. Ny här på forumet.

Jag har en GORM kombo och hade också problem med brus. Att använda hornet var inte att tänka på. Jag pratade med någon på EBS om problemet som sa att jag skulle skicka in den för reparation. Jag fick intrycket av att dom visste vad det var för fel. När jag fick tillbaka stärkaren var bruset borta och allt har fungerat bra sedan dess. Det kanske är samma fel med din förstärkare?

/Lasse
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »


Jag har en GORM kombo och hade också problem med brus. Att använda hornet var inte att tänka på. Jag pratade med någon på EBS om problemet som sa att jag skulle skicka in den för reparation. Jag fick intrycket av att dom visste vad det var för fel. När jag fick tillbaka stärkaren var bruset borta och allt har fungerat bra sedan dess. Det kanske är samma fel med din förstärkare?
Tack, det ska jag kolla upp
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ledsen att jag skapt en till tråd med liknande innehåll.. intressant läsning..

Tack.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag hade en EBS 4x10 nåt år som jag totalhatade. EBS 1-systemet lät "ploink" och första Fafner-toppen lät bara konstigt.
Så jag brydde mig inte om att testa nåt mer från dom under flera år tills jag tvingades använda en Drome-combo häromdan och, ja, det lät ju faktiskt riktigt riktigt bra! Fortfarande ganska hypat ljud och men på ett coolt och jordnära sätt.
Positivt överraskad!
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

Jag har 2 HD350, en 4x10 och en 1x15. Tycker alltihop är kalas, men har inte jämfört seriöst med mer än Trace 4x10-combon jag hade innan. EBS-grejerna låter hästlängder bättre. Låter det skit kan det vara basen eller basisten :-)
Hade en Drome 1x12 också, den lät bra men suget efter en bandlös Jazz blev stort så jag bytte jämt.
EBS HD350 låter sant, spelar man skit låter det skit.
/Cee
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Cee skrev: EBS HD350 låter sant, spelar man skit låter det skit.
/Cee
I sånna fall spelar jag skit.. skönt att få det bekräftat.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Världen vore bra tråkig om alla bassister gillade samma ljud och basar.

Jag har inte riktigt kommit överens med de EBS evolution lådorna jag använt, och tidigare har jag inte varit överförtjust i stärkarna heller.
Vill dock gärna testa NEO 2x12 låda, behöver nåt som är snällare mot rygg o armar.

Har dock använt HD350 vid flera spelingar och varit nöjd, men då har oxå stor del av ljudet kommit från PA/monitor systemet som matas av min Sansamp BDDI (skitbra kan tilläggas).

Min Fafner låter kanon med mina Aguilar lådor (2x12 + 2x10). Jag är mycket nöjd.
Har även Octobass, IQ och Multicomp. Dessa funkar jättebra med mina PASSIVA instrument.. Har inte fått ut det jag letar efter med aktiva basar tyvärr. fattar inte varför??

En MesaBoogie Walkabout combo skall införskaffas inom snar framtid, den låter såååå bra med en P-bas att man blir lite generad.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Boom skrev: Har även Octobass, IQ och Multicomp. Dessa funkar jättebra med mina PASSIVA instrument.. Har inte fått ut det jag letar efter med aktiva basar tyvärr. fattar inte varför??
Har samma erfarenhet, octabassen trackar till och med dåligt med mina aktiva basar!
gäst

Inlägg av gäst »

Basjonas skrev:
Cee skrev: EBS HD350 låter sant, spelar man skit låter det skit.
/Cee
I sånna fall spelar jag skit.. skönt att få det bekräftat.
Jag också tydligen.







Men varför låter det bra med många andra förstärkare?
gäst

Inlägg av gäst »

Boom skrev: En MesaBoogie Walkabout combo skall införskaffas inom snar framtid, den låter såååå bra med en P-bas att man blir lite generad.
Jag provspelade en SWR Redhead-combo en gång i tiden. Min dåvarande Jazz Bass lät som en Precision hur jag än skruvade. Konstigt. Det lät dock riktigt skitbra.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

en ebs grej som jag tycker är bra är neo 2*12"
toppenlåda!
visserligen har jag bara testat den i ett inte alltförstort rum men det var bra med volym och riktig botten.
det var trevligt...med riktig botten och volym... menar jag...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Men sedan är de väldigt ojämna i kvaliten också. Jag testade ett gäng inne på firman innan jag valde min som utan tvekan var den som triggade bäst. Vissa av dem jag testade då triggade minst sagt ganska dåligt :roll:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

JunJun skrev:Men ja tror nog att de är svårt att hitta en octavpedal som är analog som trackar så bra som Octabassen.
Till samma pris.. well.. det finns pedaler som är billigare som jag tycker trackar lika bra.. om man lägger mer pengar för tex EHX POG.. då spelar det egentligen ingen roll hur du spelar.. den trakar perfekt i hela registret så vitt jag förstått.. men den kostar väldigt mycket..

Min EHX Octave Multiplexer är tokigt billig och trackar förvånansvärt bra.
Dock är den mycket större än octabassen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar