Basrigg-FAQ

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Yes, om det inte är en rörtopp som du kan ställa i antingen 4 eller 8 ohm, då går det lika bra med en låda på 8 ohm.
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Jag har inte ätit nåt än, så matte är out of the question just nu :)

Snabb fråga bara :
Fick nyss hem en SWR 610 på 1200w vid 4 ohm. Min Hartketopp ligger på 350w vid 8 ohm.

Några risker där?




bas
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Din Hartke måste fixa 4 ohm för att det ska fungera. Säker på att det inte är 350W i 8 ohm och ungefär det dubbla i 4 ohm?
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

tks skrev:Din Hartke måste fixa 4 ohm för att det ska fungera. Säker på att det inte är 350W i 8 ohm och ungefär det dubbla i 4 ohm?
Tja, jag vet faktiskt inte. Det finns två utgångar och det står 8 ohm vid båda. Det är en HA3500. Testade riggen idag & allt funkade utan problem fast jag gick bara till hälften på gain & master, det räckte gott & väl.


EDIT : Kollade runt lite. Det är en sån här : http://www.musikborsen.se/frameset.aspx ... 89861&fm=1

Men den modellen verkar ju inte göras mer, så jag hittade den här : http://www.samsontech.com/products/prod ... &brandID=3

Och om de är lika inombords så ska det vara så här.

"350 watts at 4 ohms, 250 watts at 8 ohms"


Hursomhelst, varje utgång ska, enligt chassit, vara på 8 ohm.




bas
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

bt skrev:
tks skrev:Din Hartke måste fixa 4 ohm för att det ska fungera. Säker på att det inte är 350W i 8 ohm och ungefär det dubbla i 4 ohm?
Tja, jag vet faktiskt inte. Det finns två utgångar och det står 8 ohm vid båda. Det är en HA3500. Testade riggen idag & allt funkade utan problem fast jag gick bara till hälften på gain & master, det räckte gott & väl.





bas
Jag vill inte säga att jag är 100% säker (eftersom jag inte vill missta äldre eller yngre modeller för varann och orsaka att du bränner din stärkare, så du får dubbelkolla vad jag säger) men det står samma sak på min HA7000 (fast på alla 4 högtalarutgångarna eftersom den är biampad 350+350) och på den är jag rätt säker på att det är min 4 Ohm per steg.

Anledningen till att de skrivit 8 Ohm vid utgångarna är troligen att om man sätter i högtalare i bägge skall det vara minst 8 Ohm styck, så de tillsammans blir 4 Ohm.
Mycket konstigt sätt att skriva det på, men de resonerar väl att de inte vill orsaka härdsmälta för att folk missuppfattar och trycker dit 4 Ohmslådor kanske...

Jag har kört min HA7000 i ca 10 år med 2 st 8 Ohmslådor i "diskant-delen" och 1 st 4 Ohmslåda i "bas-delen" utan att den tagit skada.

Min lilla raring:
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Ja, nu har jag försökt tänka till här....

Från min topp, genom en utgång på 8 ohm, in i en ingång på min 4 ohm låda.

Det är ju lika som tks beskriver här :

"Man kan börja med att titta på toppen. Specifikationerna kan exempelvis se ut så här:

350W vid 4 ohms last
180W vid 8 ohms last

Kopplar man in en låda på 4 ohm får man alltså ut mer effekt än om man kopplar in en på 8 ohm. Man kan även koppla in en på 16 ohm (och få ännu mindre maxeffekt). Lådor/kombinationer som ger lägre än 4 ohm (exempelvis 2 ohm) ska man undvika, det kan resultera i skadad utrustning."

Och, enligt beskriving på Hartkes sida så får jag då ut 350w?
("350 watts at 4 ohms, 250 watts at 8 ohms")
& det är ingen risk att pajja toppen?



bas
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

fieldflower skrev:
Anledningen till att de skrivit 8 Ohm vid utgångarna är troligen att om man sätter i högtalare i bägge skall det vara minst 8 Ohm styck, så de tillsammans blir 4 Ohm.
Mycket konstigt sätt att skriva det på, men de resonerar väl att de inte vill orsaka härdsmälta för att folk missuppfattar och trycker dit 4 Ohmslådor kanske...
Jahaaa... Då börjar det här med serie & parallellkoppling sjunka in lite.... tror jag :)

Tror jag börjar få ett nytt intresse här.




bas
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Toppen har med all säkerhet två parallellkopplade högtalarutgångar, och klarar 350W i 4 ohm och 250W i 8 ohm. Dvs, koppla in en 8-ohmslåda i varje utgång för 4 ohm och 350W eller en 4-ohmslåda (som du har nu) i valfri utgång för 350W då med. Kopplar du in bara en 8-ohmslåda (i valfri utgång) så hamnar du på 250W. Så, det är bara spela och vara glad ;)

Undvik att kombinera en låda på 4 ohm och en på 8 ohm, eller två på 4 ohm för den delen.


Edit:
Hittade toppen på Hartkes sida också:
http://www.samsontech.com/products/prod ... &brandID=3
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

tks skrev:Toppen har med all säkerhet två parallellkopplade högtalarutgångar, och klarar 350W i 4 ohm och 250W i 8 ohm. Dvs, koppla in en 8-ohmslåda i varje utgång för 4 ohm och 350W eller en 4-ohmslåda (som du har nu) i valfri utgång för 350W då med. Kopplar du in bara en 8-ohmslåda (i valfri utgång) så hamnar du på 250W. Så, det är bara spela och vara glad ;)

Undvik att kombinera en låda på 4 ohm och en på 8 ohm, eller två på 4 ohm för den delen.


Edit:
Hittade toppen på Hartkes sida också:
http://www.samsontech.com/products/prod ... &brandID=3
De var lite roliga i manualen...
De skriver "Connect any 4, 8, or 16 ohm bass cabinet(s) to these
standard unbalanced 1/4” jacks."
Av det skulle jag lätt få för mig att stoppa i 2 st 4 Ohmslådor i toppen, eller en 4 och en 8 eller nåt... Klantigt formulerat att inte nämna hur man skall göra om man vill kombinera lådor, speciellt som det ju står 8 Ohm på baksida av toppen... :roll:

Men som tks sade - det jag sade torde härmed vara dubbelkollat så spela och var glad!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

tks skrev: Så, det är bara spela och vara glad ;)
fieldflower skrev: Men som tks sade - det jag sade torde härmed vara dubbelkollat så spela och var glad!

Man får tacka så mycket för hjälpen. Glad är jag :) Gillar SWR-lådan skarpt, lite för diskantig men det är ju lätt fixat med kontrollen till skrikan. Sen har jag ju bara testat med en topp hittills, så.





bas
Användarvisningsbild
wyzzard
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 23:33
Ort: Växjö

Inlägg av wyzzard »

Här finns lite matnyttigt kring effekt och olika sätt att mäta.

http://www.doctorproaudio.com/doctor/te ... ndling.htm

För er som inte orkar läsa hela kommer här en tumregel:

Använd en förstärkare som levererar 50% mer effekt än vad högtalaren är specad för ("RMS" eller Average) så får du högsta möjliga ljudtryck och minst risk för att högtalaren pajar pga att förstärkaren klipper.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Hm, intressant läsning. Som jag förstod det så skulle man inte riktigt lita på effekt-angivelser som vanligt. Pga hur man mätt lådorna.
Men det här med att ha en stärkare som ger mer än lådan är specad för gör det ju intressant när många tillverkare har det tvärtom med råge.
EBS tillexempel toppar300-650W o lådor som klarar upp mot 1200w.
Och så är det ju oftast.
Själv har jag väl för det mesta försökt ligga på 50-50 nivå förutom tiden när jag matchade en 100W`s låda med en 350W´s topp. Det lät bra men jag trodde förstås jag skulle spränga den varenda rep, men den höll så det är kanske inte helt fel.
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Väldigt användbar tråd! Det är bra att kunna ha koll på ohm-talen, det hade jag knappast förut. Biten om hybridstärkare uppskattade jag också! :)
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Jerry Lundgren
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:14

Inlägg av Jerry Lundgren »

För transistorförstärkare gäller däremot att man aldrig ska ha lägre last än vad som står angivet på utgången, men högre går bra (vilket ger lägre effekt ju högre lasten är).

Tillägg: Vad jag menar är att man inte ska tro att man är "säker" om man kör en rörförstärkare med för hög belastning, bara för att man är det med en transistorförstärkare. De fungerar helt olika.
Ett lite senkommet inlägg, men ändå.
När man pratar om elektrisa kretsar, så innebär hög last/belastning låg resistans/motstånd och tvärt om (låg last = högt motstånd).

Hög last/belastning = hög strömstyrka (Ampere)
Låg last/belastning = låg strömstyka (Ampere)

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Det är snart ett år sedan jag skrev det här, det börjar bli dags att skriva det lite bättre nu när jag även har bättre koll på en del saker. Tar hand om det någon dag när jag har tid!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

tks skrev:Det är snart ett år sedan jag skrev det här, det börjar bli dags att skriva det lite bättre nu när jag även har bättre koll på en del saker. Tar hand om det någon dag när jag har tid!
Du har mycket att stå i Tommy.Jag fattar inte hur du hinner med.Jag är tacksam för infon dock.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

front eller backmount?

Inlägg av 41HZ »

Ja ,alltså gitarrlådor finns ju med elementen monterade inne i lådan(Marshall)vilket påstås ge en varmare midbasigare ton. Det borde man ju sett på baslådor oxå men alla nyare lådor jag sett eller ägt har haft elementen monterade utifrån.
Har inte tänkt på det tidigare men snubblade över det när jag var inne på Greenamps sida för ett tag sedan och såg att deras version av 8x10-lådan var "backmounted".
Har baslåde-tillverkarna missat något eller vill "alla" helt enkelt ha en hård attack? Kan tänka mej att det dessutom behövs mer volym för att preesa fram ljudet ur en bakmonterad låda, men med dagens kraftiga toppar borde inte det vara något problem.
tks,något du reflekterat över?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Jag är skeptisk. Att montera elementen inifrån kan påverka två saker:
1) Interna volymen, dvs elementen tar upp mer plats inuti lådan, och den behöver därför vara större för att fungera likadant som om man monterar elementen utifrån.
2) Diffraktion pga baffelns kant.

Jag vet inte om diffraktionen gör så pass stor skillnad, och det är ingenting jag tänker ge mig på att räkna ut.

Marknadsavdelningar brukar vara bra på att tillskriva egenskaper till fel sak. Två olika högtalarlådor brukar sällan ha samma konstruktion och högtalarelement där det enda som skiljer dem är om elementen är monterade inifrån eller utifrån. Har man inte A/B-testat två sådana utan en låda med element monterade utifrån och en med elementen monterade inifrån där det är helt olika element, olika intern volym samt skillnad på ev basreflex etc så kan man inte säga att skillnaden i ljudet beror på hur elementen är monterade. Det är som att provköra en Ferrari och en Volvo och säga att Ferrarin är snabbare för att den är röd.

Största anledningen till varför elementen monteras inifrån beror nog snarare på konstruktionen. Det Marshall gör är att de sätter fronttyget sträckt över baffeln, baffeln skruvas på inifrån, och alltså även elementen, sist monteras bakstycket. Ett enkelt sätt att bygga. Skulle elementen monteras framifrån skulle det behövas en separat ram till fronttyget. Mer arbetstid.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Nä, enda sättet är väl att bygga ett par olika lådor o jämföra men det orkar man kanske inte göra bara för att.
Går man in på endel gitarrforum kan man lätt få uppfattningen att skillnaden är som natt och dag.
Tack för svaret!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1111
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

tks skrev:Jag är skeptisk. Att montera elementen inifrån kan påverka två saker:
1) Interna volymen, dvs elementen tar upp mer plats inuti lådan, och den behöver därför vara större för att fungera likadant som om man monterar elementen utifrån.
2) Diffraktion pga baffelns kant.

Jag vet inte om diffraktionen gör så pass stor skillnad, och det är ingenting jag tänker ge mig på att räkna ut.

Marknadsavdelningar brukar vara bra på att tillskriva egenskaper till fel sak. Två olika högtalarlådor brukar sällan ha samma konstruktion och högtalarelement där det enda som skiljer dem är om elementen är monterade inifrån eller utifrån. Har man inte A/B-testat två sådana utan en låda med element monterade utifrån och en med elementen monterade inifrån där det är helt olika element, olika intern volym samt skillnad på ev basreflex etc så kan man inte säga att skillnaden i ljudet beror på hur elementen är monterade. Det är som att provköra en Ferrari och en Volvo och säga att Ferrarin är snabbare för att den är röd.

Största anledningen till varför elementen monteras inifrån beror nog snarare på konstruktionen. Det Marshall gör är att de sätter fronttyget sträckt över baffeln, baffeln skruvas på inifrån, och alltså även elementen, sist monteras bakstycket. Ett enkelt sätt att bygga. Skulle elementen monteras framifrån skulle det behövas en separat ram till fronttyget. Mer arbetstid.
Utmärkt info som sagt.
Jag har också funderat på det men din förklaring gör det hela lite enklare,tack Tommy.
Antagligen är design iden att Marshalls lådor ska vara så tunna/grunda som möjligt.Och de sparar ju kanske 5cm på att göra så.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

kan ingen lägga till följande
Q: Vilken är världens bästa basrigg?
A: Hellborg-riggen.

samt länka till de två episka trådarna?
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

optic skrev:kan ingen lägga till följande
Q: Vilken är världens bästa basrigg?
A: Hellborg-riggen.

samt länka till de två episka trådarna?
+15 000 000
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Vad får man för impedans om man parallallkopplar 4 och 16 ohm?
Och hur fördelar sig effekten ungefär?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

TDHP skrev:Vad får man för impedans om man parallallkopplar 4 och 16 ohm?
Och hur fördelar sig effekten ungefär?
3,2 ohm. 4/5 till 4-ohmslådan. 1/5 till 16-ohmslådan.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tackar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar