Basrigg-FAQ

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:4ohms-elementet är nog på ungefär 3-400W och 8ohms-elementet på 150-200W så det borde funka! Jag har spelat med dem ihop tidigare och det har låtit bra, dock har jag hört på 4-ohmsläget på toppen då jag trott att jag haft tot ca 6 ohms last. Ställer jag på 2ohm borde toppen alltså må bättre, den har slitit rör!
:shock:

Att den inte puffat blå rök är för mig oförståligt...

Ampeg pro 2 = förstärkarnas volvo 740???
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Liten skrev:
TDHP skrev:4ohms-elementet är nog på ungefär 3-400W och 8ohms-elementet på 150-200W så det borde funka! Jag har spelat med dem ihop tidigare och det har låtit bra, dock har jag hört på 4-ohmsläget på toppen då jag trott att jag haft tot ca 6 ohms last. Ställer jag på 2ohm borde toppen alltså må bättre, den har slitit rör!
:shock:

Att den inte puffat blå rök är för mig oförståligt...

Ampeg pro 2 = förstärkarnas volvo 740???
Hehe, den HAR rykt! Fast det var när fläkten la ner!
Men jag har förstått att fel last inte är alls bra för SVT2Pro!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:
Liten skrev:
TDHP skrev:4ohms-elementet är nog på ungefär 3-400W och 8ohms-elementet på 150-200W så det borde funka! Jag har spelat med dem ihop tidigare och det har låtit bra, dock har jag hört på 4-ohmsläget på toppen då jag trott att jag haft tot ca 6 ohms last. Ställer jag på 2ohm borde toppen alltså må bättre, den har slitit rör!
:shock:

Att den inte puffat blå rök är för mig oförståligt...

Ampeg pro 2 = förstärkarnas volvo 740???
Hehe, den HAR rykt! Fast det var när fläkten la ner!
Men jag har förstått att fel last inte är alls bra för SVT2Pro!
Men visst har du en switch på baksidan? Så du fysiskt måste ställa ohmen? Ställ den på 2 så ska du nog se att det går bättre..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

dereborn skrev:tks, jobbar du som lärare?

Annars borde du göra det!

Extremt bra pedagogik!

Hatten av.
Tackar, tackar! Jobbade faktiskt som lärarvikarie under en kort period, men har ingen pedagogisk utbildning. Pluggar till civilingenjör, om jag inte hittar några lämpliga jobb när jag är klar kanske jag borde söka jobb som matte-/fysiklärare för gymnasiet? :D
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Hör hemma i Wikin så småningom
Fender friend & resident bluespolis
Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Liten skrev:Men visst har du en switch på baksidan? Så du fysiskt måste ställa ohmen? Ställ den på 2 så ska du nog se att det går bättre..
Visst har jag det! Det är ju mest min tankevurpa med 6ohm som har förvirrat mig till att köra i 4ohmsläget!

Fast jag hajar fortfarande inte riktigt skillnaden på resistans och impedans, mäter jag totalresistanden på lådorna har jag ju fortfarande runt 6ohm, men impedansen ska enligt formeln bli ca 2,7ohm...
Hm, ungefär halva resistansen alltså... Hänger det ihop?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

tks skrev:
dereborn skrev:tks, jobbar du som lärare?

Annars borde du göra det!

Extremt bra pedagogik!

Hatten av.
Tackar, tackar! Jobbade faktiskt som lärarvikarie under en kort period, men har ingen pedagogisk utbildning. Pluggar till civilingenjör, om jag inte hittar några lämpliga jobb när jag är klar kanske jag borde söka jobb som matte-/fysiklärare för gymnasiet? :D
Eller starta nån slags teknik-skola för alla musiker som inte hajar... You'll get rich!
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:
Liten skrev:Men visst har du en switch på baksidan? Så du fysiskt måste ställa ohmen? Ställ den på 2 så ska du nog se att det går bättre..
Visst har jag det! Det är ju mest min tankevurpa med 6ohm som har förvirrat mig till att köra i 4ohmsläget!

Fast jag hajar fortfarande inte riktigt skillnaden på resistans och impedans, mäter jag totalresistanden på lådorna har jag ju fortfarande runt 6ohm, men impedansen ska enligt formeln bli ca 2,7ohm...
Hm, ungefär halva resistansen alltså... Hänger det ihop?
Du kommer att uppleva det som att du fått en ny topp Lasse!
Grattis!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Du kommer att uppleva det som att du fått en ny topp Lasse! Grattis!
Hehe, nja, jag kör ju storlådan som ligger på på 4ohm i rätt läge...
Kan nog bli liknande skillnad med smålådorna i rätt last som när jag upptäckte att ett 10" och 15" elementet var fasvända...
Lådan hade jobbat mot sig själv sen jag köpte den!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Skickar upp den här tråden lite...
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

TDHP skrev:
Liten skrev:Men visst har du en switch på baksidan? Så du fysiskt måste ställa ohmen? Ställ den på 2 så ska du nog se att det går bättre..
Visst har jag det! Det är ju mest min tankevurpa med 6ohm som har förvirrat mig till att köra i 4ohmsläget!

Fast jag hajar fortfarande inte riktigt skillnaden på resistans och impedans, mäter jag totalresistanden på lådorna har jag ju fortfarande runt 6ohm, men impedansen ska enligt formeln bli ca 2,7ohm...
Hm, ungefär halva resistansen alltså... Hänger det ihop?
Hej
Kan det möjligen vara så att du har lådorna seriekopplade istället för parallellkopplade? Om du mäter resistansen på en högtalare, har den alltid ett lägre numeriskt värde än impedansen som den är märkt med. Vid parallellkoppling så kommer den totala impedansen (också resistansen) alltid att vara lägre än det lägsta som någon av högtalarna i systemet har. Man kan se det som att strömmen alltid kan hitta en extra väg till förutom den med lägst motstånd. Då måste ju motståndet bli ännu lägre.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Fläppen skrev: Kan det möjligen vara så att du har lådorna seriekopplade istället för parallellkopplade?
Nu har jag inte haft så jättemycket olika prylar själv, men alla lådor/toppar jag haft har man bara kunnat parallellkoppla. Enda sättet att seriekoppla skulle vara att öppna lådorna och dra sladdar direkt från ena lådans element till andra lådans element ungefär.

Hur är det med seriekoppling, finns det prylar som man lätt kan seriekoppla med ett jack på baksidan?
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

tks skrev:
Fläppen skrev: Kan det möjligen vara så att du har lådorna seriekopplade istället för parallellkopplade?
Nu har jag inte haft så jättemycket olika prylar själv, men alla lådor/toppar jag haft har man bara kunnat parallellkoppla. Enda sättet att seriekoppla skulle vara att öppna lådorna och dra sladdar direkt från ena lådans element till andra lådans element ungefär.

Hur är det med seriekoppling, finns det prylar som man lätt kan seriekoppla med ett jack på baksidan?
Nja... man kan ju åtminstone ganska enkelt seriekoppla två lådor om man tillverkar en specialsladd. Om man dssutom vill seriekoppla alla ingående element, måste man som du säger öppna lådorna. Seriekoppling är nog inte så speciellt vanligt. Jag gjorde dock så en gång när jag fick tag i två st 4 ohms lådor och hade en förstärkare som fick belastas med min 8 ohm.
/Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Grymt bra FAQ, klistrad!
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ett litet påpekande. Stycket om Ohm och Watt gäller transistorförstärkare. Att felbelasta en rörförstärkare behöver inte vara någon fara, oavsett om man har högre eller lägre last än vad utgångstrafon är kopplad för. Effekten blir väl antagligen lägre både med för hög och för låg last, men det kan mycket väl låta bättre. Om trafon är lite klen så är det kanske ingen bra idé att felbelasta den dock.
För transistorförstärkare gäller däremot att man aldrig ska ha lägre last än vad som står angivet på utgången, men högre går bra (vilket ger lägre effekt ju högre lasten är).

Tillägg: Vad jag menar är att man inte ska tro att man är "säker" om man kör en rörförstärkare med för hög belastning, bara för att man är det med en transistorförstärkare. De fungerar helt olika.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

En snabb fråga till de kunniga i denna tråd.

En SVT Classic har 2 eller 4 ohm, med en switch, stämmer va?

Hur ska jag göra om jag vill köra den i min gamla Trace Elliott-låda? Det är en 4x10:a (1048). Den verkar vara så gammal att den inte finns med i "discontinued products" på deras hemsida, men jag vet att den ligger på 8 ohm, och på 300 watt tror jag.

Funkar detta, eller kan jag förstöra någonting?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Askolin
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 22 jul 2008, 14:13

Inlägg av Askolin »

riktigt kul läsning, även om jag redan visste mycket så lärde ja mej om kopplingar me ohm :P fått för mej som vissa andra här att 8+4 blev 6ohm, tur man inte lekt och kopplat me allt för mycke dyra leksaker :roll: :lol:
Användarvisningsbild
Axel
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 09:52
Ort: Kalmar

Motstånd

Inlägg av Axel »

Impedans är lika med växelströmsmotståndet(Z) i talspolen på elemenet och det varierar med frekvensområdet i elementets talspole.

I talspolen uppstår också induktans + kapacitans eftersom den jobbar med en växelspänning. Detta påverkar basåtergivningen i exempelvis en fyrtio låda som man internt faktiskt kan koppla på olika sätt utifall man vill exprimentera lite.
Någon som testat detta?
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

tks skrev:
3) Rör vs transistor
Som jag förstått det är väl en evig fråga huruvida en "rörwatt" är mer än en "transistorwatt" och hur pass mycket mer. Jag har försökt förstå mig på det hela och här är vad jag kom fram till:

En watt är en watt, men man kan få ut mer effekt ur en rörtopp på 100W och fortfarande få det att låta bra än med en transistordito på 100W. När man passerar maxeffekten börjar toppen dista, men rördist låter enligt de flesta bara bra, så toppen levererar mer än 100W, men med bibehållet välljud (eller till och med extra välljud om man vill uttrycka sig så). En transistortopp som börjar dista å andra sidan låter inte något vidare, man vill då hålla sig under maxeffekten med en sådan. Alltså ställer man kanske in volymen på transistortoppen på motsvarande 80W (för att inte passera 100W de gånger då man spelar med extra hårt anslag) medan man kan skruva upp rörtoppen till motsvarande kanske 120W och bara spela på (obs - siffrorna är rena exempel, inte baserade på mätningar eller så).

Dessutom så har jag förstått att rörtoppar har en ljudkaraktär som är mer genomträngande (se ovanstående punkt) och också av den anledningen låter mer sett till märkeffekten.

Har en fråga här. Har snöat in mig på ampeg förstärkare. Läste det här ovan och gäller det för hybrid toppar med rör i försteget, eller vad det kallas. Tillexempel svt-4 och svt-3.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Cliff_the_great skrev: Har en fråga här. Har snöat in mig på ampeg förstärkare. Läste det här ovan och gäller det för hybrid toppar med rör i försteget, eller vad det kallas. Tillexempel svt-4 och svt-3.
När en hybridtopp distar i försteget (man vrider upp gainen) låter det åt rörhållet. När man överstiger maxeffekt och det distar i slutsteget så klipper det precis som en vanlig transistortopp, dvs på ett sätt som de flesta skulle se som osnyggt. Du kan alltså få "rörsound" tack vare rör i försteget, men inte slutrörsdist, vilket är det ljud många vill åt, samt att du inte får den extraeffekt man annars får ut om man låter rören svettas.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

tks skrev:
Cliff_the_great skrev: Har en fråga här. Har snöat in mig på ampeg förstärkare. Läste det här ovan och gäller det för hybrid toppar med rör i försteget, eller vad det kallas. Tillexempel svt-4 och svt-3.
När en hybridtopp distar i försteget (man vrider upp gainen) låter det åt rörhållet. När man överstiger maxeffekt och det distar i slutsteget så klipper det precis som en vanlig transistortopp, dvs på ett sätt som de flesta skulle se som osnyggt. Du kan alltså få "rörsound" tack vare rör i försteget, men inte slutrörsdist, vilket är det ljud många vill åt, samt att du inte får den extraeffekt man annars får ut om man låter rören svettas.
OK. Tack för bra svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

En annan sak beträffande detta med impedansmatchning och rör- respektive transistorslutsteg är att man - om man vill vara rädd om sin stärkare - på en transistorstäkrare aldrig bör understiga den rekommenderade impedansen medan det på en rörstärkare snarare är tvärtom, att man inte bör överstiga den, särskilt ödesdigert är det om man drar ur sladden eller den brinner av för att man råkade ansluta en signalsladd i stället för en högtalarsladd så att man får oändlig resistans, vilket säkert fler än jag har praktisk erfarenhet av. Någon teknikguru kan säkert förklara varför bättre än jag men för vanliga dödliga räcker det egentligen med att veta om att det förhåller sig så.

Ytterligare en sak när det gäller rörstärkare och impedans är att de kan låta olika beroende på om man ställer den på 16 ohm och kör med 16 ohms högtaleri eller ställer den på 4 ohm och kör med 4 ohms högtaleri. Dvs, även om man matchar impedansen på utgångstrafon med högtaleriet så låter det olika. Den vanligaste åsikter är nog att man tycker det låter bättre att köra på 4 ohm än på 8 eller 16. Även här överlåter jag åt någon guru att bistå med den tekniska bakgrunden till detta.

/Mats D
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

MatsD: Jag kan inte svara exakt på varför det är så, men antagligen kan det ha med att göra med att rörstärkare är transformatorkopplade på utgången till skillnad från transistorstärkare, och därför blir logiken lite baklänges.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Henko »

MatsD skrev:En annan sak beträffande detta med impedansmatchning och rör- respektive transistorslutsteg är att man - om man vill vara rädd om sin stärkare - på en transistorstäkrare aldrig bör understiga den rekommenderade impedansen medan det på en rörstärkare snarare är tvärtom, att man inte bör överstiga den, särskilt ödesdigert är det om man drar ur sladden eller den brinner av för att man råkade ansluta en signalsladd i stället för en högtalarsladd så att man får oändlig resistans, vilket säkert fler än jag har praktisk erfarenhet av. Någon teknikguru kan säkert förklara varför bättre än jag men för vanliga dödliga räcker det egentligen med att veta om att det förhåller sig så.

Ytterligare en sak när det gäller rörstärkare och impedans är att de kan låta olika beroende på om man ställer den på 16 ohm och kör med 16 ohms högtaleri eller ställer den på 4 ohm och kör med 4 ohms högtaleri. Dvs, även om man matchar impedansen på utgångstrafon med högtaleriet så låter det olika. Den vanligaste åsikter är nog att man tycker det låter bättre att köra på 4 ohm än på 8 eller 16. Även här överlåter jag åt någon guru att bistå med den tekniska bakgrunden till detta.

/Mats D
Okej, om jag förstår jag det här rätt så är 1 st 8-ohmslåda till min helrörstopp som antingen vill ha 2 eller 4 ohm = en jävligt dålig idé?
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Så om jag fattat det rätt ska jag om jag har en topp med min. 4 ohm, mao ha en 4ohm:s låda eller två 8ohm:s lådor för bästa resultat?!
Skriv svar