Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
urban werner
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 mar 2013, 19:53

Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av urban werner »

Läser om Vanderkley och blir lite sugen på att testa men vill gärna höra om ngn här har spelat på grejorna.
mvh
Urban
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av hitman »

Vad är Vanderkley blir min motfråga?

Nu har jag googlat och fått svaret. Säkert finfina prylar (duger det åt Wyzard duger det åt mig!) med frågetecken för andrahandsvärdet, eftersom den får anses tillhöra kategorin "udda"?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har varit i kontakt med dem angående Aurora; den är ju unik nuförtiden, då den saknar input gain. Jag frågade om det och fick det här svaret:

Hi Roger,

Thank you for your message.
There is no need for an input gain on the Aurora, because the preamp has enough headroom to deal with strong input signals. You can even use the 0dB input with active basses. The signal will not overdrive and will always be clean.
Yes, I wanted the Aurora to be able to run at 2-ohms. This way it is the most flexible for connecting different speaker cabinets. Maximum of two 4-ohm cabs or four 8-ohm cabs.



Dessutom tog jag tillfället i akt och frågade om klass D-steget, som går lasta ner till 2 ohm. (Vilket är ovanligt...) Svaret blev som följer:

The power amp module I use is an OEM module from a Dutch company. You cannot compare it to most other class D amps.

Cheers,
Marc Vanderkley


De verkar väldigt kompetenta och totalt anti-skitiga...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
urban werner
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 mar 2013, 19:53

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av urban werner »

Fortsatt nyfiken, kan vara ett bra alternativ.
På min fråga;
I want a less "modern" more "vintage" sound cab whithout beeing muddy or boomy, the sound that also works with the uppright, with high definition and warmth in the lowmidds
svarade Marc:
The 115MN6 might work really well for you, it is less modern sounding but still clear and tight…
Fdd ingen som provat grejorna eller känner ngn?
mvh
Urban
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av lekamen »

Scott Devine gillar dessa grejor. Han pratar rätt mycket om sin rigg i denna video: http://www.scottsbasslessons.com/bass-t ... -bass.html" onclick="window.open(this.href);return false;
urban werner
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 15 mar 2013, 19:53

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av urban werner »

Vanderkley är med på ett hörn även här:
https://www.youtube.com/watch?v=J6z2JWMwooQ" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
Urban
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av multipart »

Jag var på London Bass Guitar Show för två veckor sedan och måste säga att Vanderkley verkar vara da shit numera! Av alla representerade förstärkartillverkare (Mesa Boogie, Mark Bass, EBS, Ampeg, Phil Jones, Eden, Warwick, TechAmp, EICH, Scott Dixon, Gentzler mfl.) så sopade Vanderkley mattan med övriga! Även om många andra med låter bra! Redan vid låg volym får man en pusch som jag aldrig tidigare hört maken till. Idealljud redan vid alla vreden rakställda! Testade Aurora-toppen med både en och två Vanderkley 2x10" samt två 1x12". Bästa jag någonsin hört!


Bild

Bild

Bild
(Mässpriserna i GBP, Engelska Pund)
Fender|Sandberg|Warwick|Maruszczyk|G&L|MarkBass amp|EBS amp|Ampeg amp|Hartke|SubDecay|Eventide|Xotic|TC Electronic|Torpedo|Kemper|
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av Elfström »

hitman skrev:Vad är Vanderkley blir min motfråga?

Nu har jag googlat och fått svaret. Säkert finfina prylar (duger det åt Wyzard duger det åt mig!) med frågetecken för andrahandsvärdet, eftersom den får anses tillhöra kategorin "udda"?
De är helt O - udda i riktiga Europa numer sedan Aurora har blivit klar för försäljning.
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av Elfström »

Går fint att testa på PB mötet i Örebro 21/5 aurora och ett par olika lådor.
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av hellride »

multipart skrev:
Bild
(Mässpriserna i GBP, Engelska Pund)
Finns inget pris angett för 212LNT på listan likaså på bassdirect. Undrar varför?
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Någon som testat Vanderkley Aurora o låda?

Inlägg av Elfström »

Vi har inte fastställt svenska priser ännu.
Det kommer att finnas priser på PB mötet GH / Adolfsberg.

Hälsar Elfström.
Shut up and play yer guitar!
Skriv svar