Förstärkarbygge

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Riboe »

Tag inte mina hårklyverier på alltför stort allvar. Jag har inte sysslat med konstruktion i någon nämnvärd omfattning, mest bara service.
Dessutom blandar jag hela tiden ihop olika typer av problem: nätbrum (nätfilter), stabilitet (mot självsvängning) och jordslingor (t ex brum pga ström genom extern kabelskärm).

När jag tänker på rörstegen som lådor med två tampar in (galler/katod) och två tampar ut (anod/katodsida) så leder ju det tanken till en signaljordsbuss.

En sak du borde kolla är om 100Hz-brummet avtar/förändras om du lyfter av hatten på V1. Hur tänker jag nu!? Jo, om referenspotentialen (V2 katod) är annorlunda än chassiets potential så injiceras ju del av skillnaden till V1:s anod via skärmkåpan.
(På den tiden vi trimmade MF i radioapparater satte vi en till signalgeneratorn ansluten skärmkåpa på föregående rör i signalkedjan.)

Här kommer ju det här resonemanget med att jorda nära ingången in. Var signaljorden ansluts till chassiet är ju något helt annat än var skyddsjorden ansluts.

Jag kan nämna den 2x50 W förstärkare med Sanken-slutsteg jag en gång i tiden byggde (enligt en ritning i Radio&Television tror jag). Jag byggde ihop förförstärkaren inkl RIAA-steg på ett par befintliga små kort (25x80 mm) där jag sågade och bryggade befintliga ledningar. Troligen inte en god idé att bygga så kompakt, förstärkaren självsvängde i alla fall väldigt lätt. Först när jag läst mig till att man skall jorda chassiet vid ingången fick jag den att bli någorlunda stabil. Att det handlade om en plåtlåda (jfr skärmkåpa) förvärrade naturligtvis det hela.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Det där med att ta av och på skärmkåpan har jag testat men utan skillnad, dock får det mig att tänka på en annan sak. De rör jag har som förstegsrör är Ryska 6N2P-EV och dessa har en intern skärm som nu på inrådan av killen jag köpt rören av är koppla direkt till chassit, denna skärm bör nog kunna motsvara en skärmkåpa som sitter runt röret och kanske den kan vara nåt som spökar.

Vad jag dock funderar på är om man inte vill hålla skärmen för sig själv och ansluta skärmen direkt till chassit istället för att ha den inkopplad nånstans till signaljorden? Givetvis får ju bara ena ände av skärmen då vara ansluten till chassit och ingen signal skall heller ledas i den.

Skall testa att parallella en till 22uF konding med den filterkonding som redan sitter där och se om brummet minskar eller försvinner.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Musikanten »

busse!
Det var jag som skrev om ripplet via anodmotstånden på V1-a och V1-b! :wink:
- Ingvar -
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Musikanten skrev:busse!
Det var jag som skrev om ripplet via anodmotstånden på V1-a och V1-b! :wink:
Visst var det så, inte lätt att komma ihåg vem som skrev vad :oops: :oops:

Skall i alla fall testa öka på filtreringen, som du skrev på bojen. Visst är det du som skrev där också? Konstaterar att även denna stärkare verkar blir lärorik för mig innan den är färdigt.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Eftersom det är 100 Hz, vad sägs om att börja med att kolla att nätdelen orkar. Ansluta och mäta rippel för varje glättningskondensator för sig och senan sammantaget med extern last. Räcker trafon till? Större kondingar? Bara en tanke att börja i brummets källa. :-)

Edit: Ah.. när jag skrev kom ett inlägg där det är fler som funderar åt detta håll :-)
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Skall kolla hur det ser ut med rippel på samtliga noder. Har lite svårt att tänka mig att trafon inte skulle orka med, då borde man ju få ett rejält spänningsfall då man stoppar in rören jämfört med helt olastad utan rör. Kommer inte ihåg vilka spänningar jag hade olastad men inget våldsamt drop och jag ha nu en B+ på 500V.

Nättrafon kommer från en Randall RT100 och den stärkaren skall också kunna köras med fyra 6550 och dessa vill nog har betydligt mer ström än min fyra 6L6GC och just nu fyra förstegsrör.

Ska ju inte säga att det nu inte skulle vara så men har svårt att tro att trafon inte räcker till om det nu inte skulle vara nåt fel på den.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Ja det är ju praktiskt att utesluta en sak i taget. Rippel brukar ju öka med belastning och med för dålig glättning. Är nätdelen ok så slipper du ju fundera mer på det och gå vidare.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Riboe »

Väntar med intresse på nästa rapport från OP.

Rippel på plus-matningen är så självklart att jag inte ens övervägt att detta inte skulle vara kollat redan. Men aktuella värden är ju inte kända i denna tråd, och är för övrigt inte lätt att mäta upp då det handlar om väldigt små värden och felkällor beroende på t ex var man "jordar" oscilloskopet/millivoltmetern.

Om jag förstått rätt gick det i alla fall att konstatera att det finns 100Hz på V1:s anod.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Riboe »

Jag hittade några uppdateringar i detta ämne på en annan sajt. Definitivt värt att testa det jag föreslagit dvs chassiet jordas nära ingången. (lyft "chassi 1" och "chassi 2", koppla ihop i bussen, anslut chassiet vid "G1 + G2", skyddsjordningen ansluts på godtycklig plats).

Ledtråd: inte bara rörens skärmkåpor bildar Faradayburar, det gör ju även potarna.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Har inte dött eller gett upp då det gäller stärkaren utan det är en massa annat som kommit i mellan bla lite fix av min 60:a Cadillac inför sommarens äventyr. Hoppas få lite tid att mixtra på med stärkaren men nu ser det ut dåligt med det :cry:
Skriv svar