Förstärkarbygge

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

überfuzz skrev:Ett tips är LTspice som är gratis och har ett bra forum. Då kan du simulera förstärkaren och plotta upp bode diagram samt köra wav-filer för att höra den. :tummenupp:
+1 på det. Men det tar tid att få till ett bra komponentbibliotek för rörteknik. För transistorer och IC finns massor men om man letar så finner man. Sen är nackdelen också att man snöar in på simulationer och det blir mindre av praktisk lödning, OCH en bra stärkare ska vara lite feldesignad för "rätt" ljud :-)
überfuzz skrev:
Body&Soul skrev:Är det ingen som använder gammaldags lödstöd?
Jo visst, när helst det dyker upp som det billigaste alternativet på ebay. :dancy:
Gör som jag, slakta gamla apparater som är i såpass dåligt skick att de inte förtjänar att repareras. :-)
Är det något du behöver?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Body&Soul skrev:Är det ingen som använder gammaldags lödstöd? Finns i massor av storlekar och de går ju att kombinera hursomhelst.
Min bänk råkar vara ockuperad av en mosad Levin 335/M2 som jag försöker rädda. Har tillhört gitarristen i The Panthers som hade en del hits på tio-i-topp på 60-talet. Nu fick den vara bakgrund. :-)

Bild
Har lite såna lödstöd och dom är ju användbara och brukar ha dom till mindre grejer om jag inte gör kort.


überfuzz skrev:Nä, det är ju förstås en gitarrförstäkare, :stolt: men den kändes relevant eftersom du bygger vitt.

Okej... Jag tycker fortfarande att det ser väldigt trångt ut. Om du trycker upp förstegsrören nära kortet så kanske du får lite pillutrymme mellan panelens baksida och rörsocklarna. Kolla så du inte får instegets rör för nära ut-traffon. :hmm: Hur blir det på baksidan om du har ut-rören så nära bakpanelen med alla kontakter etc där? Jag gissar att det är en topp. Kan du anpassa lådan efter chassit med alla rör etc som sticker upp?

Vad använder du för mallar till alla kretsar du smackat in i layouten? Lite sent att göra nu, men när jag bygger förstärkare som är självdesignade brukar jag simulera kretsen innan jag skrider till verket. Har du kört något spice-ware någon gång? Ett tips är LTspice som är gratis och har ett bra forum. Då kan du simulera förstärkaren och plotta upp bode diagram samt köra wav-filer för att höra den. :tummenupp:

Min blonda Vibro Master, är ju också en gitarrförstärkare även om den baseras på Bassman 6G6-B som ju var en basstärkare om än kanske inte så bra till bas.

Då det gäller pillutrymme runt frontpanelen är det betydligt bättre än i det Fender liknade bygget då chassit är högre och inte har någon invikt kant på ovansidan. Slutrören sitter ungefär lika nära kanten som på Peaveys gamla VT Artist och Deuce som fått stå för utgångstrafon, och då chassit är ganska högt 67 mm om jag minns rätt så finns det hyfsat med plats i höjdled. Vet inte riktigt vad du menar med mallar men man kan ju säga att en försteget är rakt av snott från Weber AB200, fasvändare, slutsteg och loop är tagna rakt av från Ampeg V4B, det är bara dist kanalen som blir något eget men det är ju inget originellt i sig. Funderar även på att testa denna stärk med bara tre gainsteg i drivekalen och att då lägga tillbaka signalen innan 2:a gainsteget i den rena kanalen för att inte få fasfel.

Då det gäller lådan så kommer den att byggas av mig så det är inga problem att anpassa lådan efter stärkaren, kommer mest troligt även att montera en kylfläkt i toppen för att vara på säkra sidan att det inte blir stekhett i den. Kabinett till både topp och högtalarlåda till den blonda stärkaren är byggda av mig.

LT Spice låter ju ut som något man skulle kolla in visste inte att man kan lyssna på det man designar och det låter ju ut spännande för att få ett grovt hum om hur det hela kommer att låta. Kan tänka mig att det kan vara en bra grund för att grovt gaffla in sig så amn är någorlunda på banan.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

busse skrev:...Vet inte riktigt vad du menar med mallar...
Jag tänkte på din layout, hur har du gjort den? Det är ju en massa bilder/mallar för kondensatorer resistorer etc. Hur har du gjort det?
busse skrev:LT Spice låter ju ut som något man skulle kolla in visste inte att man kan lyssna på det man designar och det låter ju ut spännande för att få ett grovt hum om hur det hela kommer att låta. Kan tänka mig att det kan vara en bra grund för att grovt gaffla in sig så amn är någorlunda på banan.
Absolut, inte låter det som en förstärkare nere i replokalen, men man får ett rätt bra hum om hur det låter. Eftersom högtalare färgar ljudet väldigt mycket går man ju miste om det, men från sträng till utsignal från förstärkare kan man simulera rätt bra. Rörens karakteristik vid överstyrning är ofta lite 'meh' men alla linjära delar kan simuleras riktigt bra, högpassfilter, lågpassfilter, likriktare med filter, EQ eller tonkontroll, etc. Jag skulle dock vilja flagga för att det går att få en bra, låt säga, idé om hur mycket och hur tidigt en krets distar.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Body&Soul skrev:Gör som jag, slakta gamla apparater som är i såpass dåligt skick att de inte förtjänar att repareras. :-)
Är det något du behöver?
Ja, jag är alltid på jakt efter rörförstärkare som kastats ut. Har du någon du ledsnat på? :wink:
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Nej men möjligen en gammal radiomottagare från flyget jag förvarat i en vedbod i tjugo år. En SRA MKL-940B. Väger väl sådär 25-30 kilo. :-)
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

überfuzz skrev:ag tänkte på din layout, hur har du gjort den? Det är ju en massa bilder/mallar för kondensatorer resistorer etc. Hur har du gjort det?
Jag har gjort den i Adobe illustrator, samma program som jag designar panelerna i. Är ju lite jobb i början att mäta och rita upp komponenterna i verklig storlek men då det är gjort så är det bara att kopiera dom, brukar kopiera över komponenterna som jag vet kommer att användas från ett tidigare layouter och sen placeras dom på den nya layouten. Jag ritar upp måtten på chassit och sen kombinerar även layouten med layouten till panelerna och då kan man ha bra koll på hur det hela kommer att se ut och att allt verkligen får plats och man kan flytta runt komponenterna om det är trångt som det ofta brukar bli i mina byggen.

überfuzz skrev:Absolut, inte låter det som en förstärkare nere i replokalen, men man får ett rätt bra hum om hur det låter. Eftersom högtalare färgar ljudet väldigt mycket går man ju miste om det, men från sträng till utsignal från förstärkare kan man simulera rätt bra. Rörens karakteristik vid överstyrning är ofta lite 'meh' men alla linjära delar kan simuleras riktigt bra, högpassfilter, lågpassfilter, likriktare med filter, EQ eller tonkontroll, etc. Jag skulle dock vilja flagga för att det går att få en bra, låt säga, idé om hur mycket och hur tidigt en krets distar.
Får ta och kolla in detta och se om man kan lära sig hur det funkar.

überfuzz skrev:
Body&Soul skrev:Gör som jag, slakta gamla apparater som är i såpass dåligt skick att de inte förtjänar att repareras. :-)
Är det något du behöver?
Ja, jag är alltid på jakt efter rörförstärkare som kastats ut. Har du någon du ledsnat på? :wink:
Brukar också bygga av skrot, resonerar som så att man får ett chassi, trafos och kanske också ett kabinett med högtalare som går att använda till egan byggen och ofta vettiga pengar.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Hur gör du paneler? Jag har eventuellt ett tips till dig.

Själv gör jag paneler mha 'water slide decals'. Man gör en snygg panel i något program. Sen skriver man ut på decal-pappret. Med lite vatten och pill får man en riktigt snygg panel. På det sprayar man klarlack, slipar försiktigt, sprayar klartlack, osv tills panelen är jämn och fin... jävligt fin.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

überfuzz skrev:Hur gör du paneler? Jag har eventuellt ett tips till dig.

Själv gör jag paneler mha 'water slide decals'. Man gör en snygg panel i något program. Sen skriver man ut på decal-pappret. Med lite vatten och pill får man en riktigt snygg panel. På det sprayar man klarlack, slipar försiktigt, sprayar klartlack, osv tills panelen är jämn och fin... jävligt fin.
Jag designar mina paneler i Illustrator sen mailar jag över filen till en kille som har reklambyrå som printar ut dom och laminerar dom med antingen matt folie eller blank folie beroende på hur man vill ha det så dekalen tål nötning och uv ljus, blir samma typ av dekaler som används på skyltar och bilar. Blir snygga dekaler och går fort att aplicera, en blomsprutamed lite vatten i och sen antingen klistra direkt på chassit som på detta bygge eller på en lös plåt som jag gjort på de Fenderliknade byggena jag gjort. Har gjort Marshall likande paneler på guld folie och även paneler till ett Vox bygge med svart tryck på guldfolie så texten blivit guldfärgad. Priset är helt okej runt 300 kr tre paneler av varje så man kan göra om det hela om nåt skulle gå fel, tror det ör lite kompispris på det hela.

Tror säker att vattendekaler och klar lack blir snyggt, och mellanslipar man och polerar blir det ju fin yta på panelen
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Nu i kväll har jag börjat tillverka korten, gjorde en liten miss men den är väl inte katastrofal, råkade nita öljetterna på fel sida :evil: Nu gör det nog inget annat än att några kablar till rören blir lite längre och andra lite kortare, är inte så att det blev helt fel så man får dra allt i kors utan att det som var tänkt att bli mot frontpanelen på kortet hamnade bakåt.

Nu kan man få en överblick av det hela hur tajt det kommer att bli i chassit, här ligger huvudkortet och mallarna till de andra fyrakorten på plats i chassit.

Bild

Tillverkning av kort
Bild
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Det är väl bara att löda på 'fel' sida i så fall. Inte lika snyggt, men du slipper joxa.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

überfuzz skrev:Det är väl bara att löda på 'fel' sida i så fall. Inte lika snyggt, men du slipper joxa.
Funderat på det, frågan är bara hur det blir och om det finns risk att tenn samlas i en droppe under öljetten vid omlödningar med kortet upp och ner då öljetten blir större på undersidan. Det kommer ju förmodligen att lödas om en hel del på kortet med kortet monterat i stärkaren innan allt är klart. Ska ju till ett under i storleksordningen av Jesus återkomst eller så om denna stärkare skulle fungera klockrent och låta super bra på 1:a försöket :wink:

Som sagt ser det inte som någon större katastrof att montera kortet åt fel håll, blev faktiskt lite bättre mellan anslutningen av bakre kortet där man kan montera vissa komponeter direkt mellan korten.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Body&Soul skrev:Nej men möjligen en gammal radiomottagare från flyget jag förvarat i en vedbod i tjugo år. En SRA MKL-940B. Väger väl sådär 25-30 kilo. :-)
Inte omöjligt... :hmm:
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Hade hoppats att grejerna från TT skulle kommit igår, kom till Malmö den 13:e. Nu är det i alla fall stillestånd till dom kommer, det som går att göra är gjort.

Monterade distanser och borrade skruvhål i kortet så nu är dom i alla fall på plats, dock fattas det öljetter för att göra klart kortet och skruvar för att skruva fast rörsocklarna.

En sak jag funderar på är dragningen av glöden eller rättare sagt hur man skall dra till säkringen till glödlindningen. Tåtarna till glöden kommer från trafon ner i hålet med gummibussningen vid kontrollampan och sen skall ju en "tvinnad stam" där ifrån till förstegsrören och en annan bakåt till slutrören. Nu är det ju så att säkringen till glöden sitter på bakpanelen och jag måste ju dit först för att avsäkra glöden, men hur skall man tänka härför att minimera risken för störningar? Skall man gå med bägge faserna tvinnade tillsammans fram till säkringen och sen gå vidare till rören och lampan eller kan man ansluta ena fasen på kontrollampan och sen gå med andra fasen till säkringen och tillbaka till kontrollampan vilket skulle ge något mindre kabeldragning, om det kan tänkas göra har det någon betydelse om man tvinnar trådarna som går fram och tillbaka då det är samma fas? Man kan ju säkert dra glöden lite hur som helst och klara sig från störningar men känns som att man kan försöka göra så bra det går i detta fallet och det sitter inget som bär signal i denna ände av förstärkaren.

Smartast layoutmässigt hade varit att placera säkringen på ovansidan av chassit i hörnet av kontrollampan med då sitter den ju dåligt till att komma åt.

Bild
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Men sätt en säkring direkt efter trafon inne i lådan istället. Det är sällsynt såvitt jag vet att säkringen till glöden går om inte gallret eller något lossnar inne i röret och kortsluter, och då måste du ju öppna lådan i alla fall. Är det nån av rörteknikerna här som upplevt bekymmer med glöden?

Sen kan du väl gå med samma kabelstam från trafon till förstegsrören och sedan vidare till slutstegsrören. Eller är det olika glödspänningar?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Nu har jag ju redan gjort en säkring till glöden på bakpanelen så jag testar väl att gå dit först, dock funderar jag på att eventuellt gå ovanpå chassit och ner i hålet för nättrafons primärlindning som är nära säkringen och sen splitta där och gå med en tvinnad stam åt varje håll. Är 6.3V till samtliga rör.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Nu är det värsta stora korten gjorda och provmonterade i stärkaren, skall plocka loss dom igen och sätta nån form av gänglåsning till skruvarna som håller fast distanserna till korten så dom inte ska vibrera loss. Några tips på gängläsning som är lite lagom, har brukat ha locktite den gröna lagerlåsningen för det finns i garaget men det är ju som overkill och omöjligt att lossa M3 skruvar utan att dra av dom, vet att man kan värma loss locktite men att gå loss med gasolbrännaren i stärkaren känns inte helt lyckat. Funderar på om snabblim skulle funka för att hålla fast lite lagom. Det som fattas är ett till kort till ett relä men det gör jag själv från exprimentplatta om nu ingen skulle ha ett tubetown reläkort för enkelrelä som det på bilden över och vill sälja det, har kort för dubbelrelä men det är lite för stort för att få plats. Sen får jag se hur jag gör medmontering av zenerdioerna och 56R motståndet till skärmgaller men det lutar åt två små kort som kommer att placeras mellan slutrören, andra alternativ är om jag har några lämpliga lösstöd.

Har gjort en plats för en likriktare till glöden på ett kort så att man skall kunna ta ut 6V likspänning via en 7806 stabb till i första läget relästyrningen av loop och kanalval, får blir reläer i första skedet sen är det nog inte omöjligt att jag i framtiden experimenterar med LDR till dessa funktioner.

Nästa steg blir att också grada av hålen till rörsocklarna då det finns lite kanter på dom och sen dit med rörsocklar, drossel och trafos.

En bild på eländet som det ser ut nu.

Bild
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Testa smältlim, funkar också bra för att fixera sånt som vibrerar. Det går också att lägga ett lager lack på skruvar och muttrar.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

För mig har vanliga låsmuttrar funkat bra.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Body&Soul skrev:Testa smältlim, funkar också bra för att fixera sånt som vibrerar. Det går också att lägga ett lager lack på skruvar och muttrar.
Fan visste att det var nåt som jag skulle köpa, en smältlimpistol, den förra försvann i separationen det är ju fint att fixera kondingar och sånt med smältlim.

überfuzz skrev:För mig har vanliga låsmuttrar funkat bra.
Lite svårt med låsmuttrar till distanserna då det skall in en skruv i dessa :wink: :wink: . Även då det gäller distanser så har låsmuttrar inte alltid funkat då själva gängan ibland blir för kort för att plasten på muttern skall börja ta, annars så är dom ju kanon bra bortsett från att dom är lite jobbiga att dra igen dessa då de går tungt hela tiden.

Taggbrickor har jag brukat ha till muttrarna som håller fast korten i distaserna då det i de flesta fallen varit tveksamt med om låsmuttrarna verkligen fungerar som de ska. Funderar på om jag också bara skulle ta taggbrickor till skruvarna för distanserna bör väl sitta nog med såna.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

busse skrev:
überfuzz skrev:För mig har vanliga låsmuttrar funkat bra.
Lite svårt med låsmuttrar till distanserna då det skall in en skruv i dessa :wink: :wink: . Även då det gäller distanser så har låsmuttrar inte alltid funkat då själva gängan ibland blir för kort för att plasten på muttern skall börja ta, annars så är dom ju kanon bra bortsett från att dom är lite jobbiga att dra igen dessa då de går tungt hela tiden.
Jag har aldrig haft några bekymmer med låsmuttrar. Smidigt värre om du frågar mig. Men visst, inget för de med svaga handleder. :wink: Enda som kommer i närheten är fjädrade låskransar, men de är lite bökigare att få tag på. Låsmuttrar finns ju typ i alla affärer som säljer skruv och sånt.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

På det M3 distanser som jag har köpt tidigare och använt till det stora "huvudkortet" var gängan så kort att då man har kortet på plats så har det varit precis att gängen börjat ta i plasten på låsmuttern då det hela var draget, verkar som att det var lite längre gäng på de sista M3 distanser jag köpte. Tar inte gängen ordentligt i platsen på muttern så känns det så där, då känns taggbrickan säkrare som låsningen även om det kan fattas några 1/10 mm från att gängan skall gå in i hela muttern.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Nu är lite mer gjort på detta bygge, alla distanser är skruvade med taggbrickor, DIN-jacket till fotpedalen är också på plats, detta tog från den Peavey Deuce som fått lämna OT:n till detta projekt och jag lämnade kvar kablaget som var lött i jacket om något skulle gå att använda. Fotpedalen som har fyra switchar kommer att sköta val av kanal, bägge kanalerna samtidigt, effektloop och mutefunktion för tyst stämning via stämapparatutgången. Trafos och drossel är på plats, skyddsjord, och primärsidan på nättrafon är kopplad och kablaget till glöden är draget. Fick bli säkringen som sitter på baksidan som säkrar glöden bedömbart gör det inget att jag fick dra kablaget dit, nu skall jag börja med att löda ihop kortet på baksidan är bla bias och brumpoten till glöden sitter så glödkretsen blir helt klar.

Nu känns det som att det lite tråkiga grovgörat är avklarat och äntligen får man börja med att koppla ihop det hela.

En bild hur den ser ut nu
Bild
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av BasBert »

Rent & Snyggt, "busse" nice.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Ja det är kul att följa ditt bygge och dina funderingar. Tänk elsäkerhet nu när du kopplar och löder. Bra stabil jordning med taggbricka mot plåten, dubbelpolig strömbrytare osv.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Kul att den börjar ta form!

Hur gör du när du bygger? Själv börjar jag ofta med glöden till alla rör. Sen blir det ofta i ordningen: Likriktare -> Filter -> Slutsteg -> (Tremolo -> reverb ->) Förstegen.

Jag håller en tumme och hoppas att gudarna ler fromma leenden så får ihop den utan några problem. :tummenupp:
Skriv svar