Förstärkarbygge

Prata om förstärkare och högtalare
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

BasBert skrev:Rent & Snyggt, "busse" nice.
Än så länge, kommer nog att vara ganska knökfullt om ett tag :wink:

Body&Soul skrev:Ja det är kul att följa ditt bygge och dina funderingar. Tänk elsäkerhet nu när du kopplar och löder. Bra stabil jordning med taggbricka mot plåten, dubbelpolig strömbrytare osv.
Har koll på detta, tagg bricka är monterad mellan kabelskon och chassit. Har just nu en enkelpolig nätströmbrytare och frågan är om det inte är lagligt, har sett enkelpoliga brytare i moderna stärkare som bla Marshall Class 5 och var förvånad över detta tilltag. Har fått förklaringen att det är lagligt med enkelpolig brytare om man har löstagbar apparatsladd och att man då skall ha förståndet att lossa sladden från apparatintaget innan man skall in och rota i stärkaren, har man där i mot en fast sladd är det dubbelpoligt som gäller. Har tänkt byta ut den och skall köpa en 2-polig switch nästa gång då jag beställer grejer.

Kan inte annat än hålla med att tänka på säkerheten är det viktigaste då man bygger, hur det låter kommer i andra hand, man kan ju lätt dräpa sig eller någon annan med de spänningar som finns i dessa grejer.

überfuzz skrev:Kul att den börjar ta form!

Hur gör du när du bygger? Själv börjar jag ofta med glöden till alla rör. Sen blir det ofta i ordningen: Likriktare -> Filter -> Slutsteg -> (Tremolo -> reverb ->) Förstegen.

Jag håller en tumme och hoppas att gudarna ler fromma leenden så får ihop den utan några problem. :tummenupp:
Om vi bortser från förarbete med schema, layout, paneler och montage av potar, trafos osv så börjar jag oftast med glöden sen likriktare och nätdel, då jag oftast gör egna öljettkort så löder jag sen ihop korten och monterar ihop det med resten av stärkaren som trafos, socklar, potar och jack. Ibland får allt i hela stärkaren plats på ett kort och ibland blir det som i detta bygga sju olika kort, detta är dock det värsta bygget då det gäller antal kort :wink:

Är inte annat än att hålla tummar och tår att det ska gå bra för det brukar alltid vara nåt som tjorvar.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

busse skrev: Än så länge, kommer nog att vara ganska knökfullt om ett tag :wink:

Body&Soul skrev:Ja det är kul att följa ditt bygge och dina funderingar. Tänk elsäkerhet nu när du kopplar och löder. Bra stabil jordning med taggbricka mot plåten, dubbelpolig strömbrytare osv.
Har koll på detta, tagg bricka är monterad mellan kabelskon och chassit. Har just nu en enkelpolig nätströmbrytare och frågan är om det inte är lagligt, har sett enkelpoliga brytare i moderna stärkare som bla Marshall Class 5 och var förvånad över detta tilltag. Har fått förklaringen att det är lagligt med enkelpolig brytare om man har löstagbar apparatsladd och att man då skall ha förståndet att lossa sladden från apparatintaget innan man skall in och rota i stärkaren, har man där i mot en fast sladd är det dubbelpoligt som gäller. Har tänkt byta ut den och skall köpa en 2-polig switch nästa gång då jag beställer grejer.

Kan inte annat än hålla med att tänka på säkerheten är det viktigaste då man bygger, hur det låter kommer i andra hand, man kan ju lätt dräpa sig eller någon annan med de spänningar som finns i dessa grejer.
Såvitt jag vet är det bara radioamatörer som har undantag från att bygga apparater för eget bruk och som är undantagna från CE-märkning enligt ett direktiv som heter R&TTE-direktiver. Jag är osäker på om det finns behörighetskrav för att bygga starkströmsförsörjd elektronik för eget bruk. Om inte annat så inträder en och annan bestämmelse om du väljer att koppla in apparaten till elnätet :-) Då måste du följa bl.a. Elsäkerhetsverkets normer för CE-märkning samt föreskriven EMC-kompabilitet. Det jag är säker på är att du inte får sälja grejorna utan att göra diverse deklarationer om apparatens överensstämmelse med europeiska lagar och föreskrifter. Sen är du därefter ansvarig för att ingen skada kan uppstå med apparaten utifrån din konstruktion.

Om din hembyggda förstärkare t.ex. skulle orsaka en brand eller ge en strömstöt och skada någon så är du nog rökt i försäkringshänseende om du inte noga dokumenterat enligt CE. Osv...

En tvåpolig strömbrytare är nödvändig för att bryta både fas och nolla. De du sett i särskilt amerikanska stärkare håller inte full elsäkerhet.

Dessutom, apropå in och rota i förstärkaren. Det räcker inte med att dra ur sladden. Du bygger ju en nätdel, se till att bygga in ett bleedermotstånd till filterkondingarna så att dessa laddas ur inom några sekunder efter du slagit av spänningen. Detta för att du inte ska råka ut för en tråkig överraskning om du får för dig att pilla med förstärkaren efter att du slagit av strömmen och dragit ur sladden. Såpass feta kondingar lagrar ström länge och du jobbar ju med mycket hög spänning eftersom du bygger med rör. En sån kyss från en filterkonding lär du aldrig glömma, om du överlever. Här rekommenderar jag att du alltid sitter på ena handen när du meckar, då riskerar du inte att stoppa in bägge händerna och få till en strömkrets med ditt hjärta i mitten. Det är inte lämpligt liksom...

Och igen, allt som du kan komma åt avsiktligen eller oavsiktligen SKA vara jordat.

Hoppas jag inte skräms, vill bara att du ska vara rädd om dig :-)
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Body&Soul skrev:
busse skrev: Än så länge, kommer nog att vara ganska knökfullt om ett tag :wink:

Body&Soul skrev:Ja det är kul att följa ditt bygge och dina funderingar. Tänk elsäkerhet nu när du kopplar och löder. Bra stabil jordning med taggbricka mot plåten, dubbelpolig strömbrytare osv.
Har koll på detta, tagg bricka är monterad mellan kabelskon och chassit. Har just nu en enkelpolig nätströmbrytare och frågan är om det inte är lagligt, har sett enkelpoliga brytare i moderna stärkare som bla Marshall Class 5 och var förvånad över detta tilltag. Har fått förklaringen att det är lagligt med enkelpolig brytare om man har löstagbar apparatsladd och att man då skall ha förståndet att lossa sladden från apparatintaget innan man skall in och rota i stärkaren, har man där i mot en fast sladd är det dubbelpoligt som gäller. Har tänkt byta ut den och skall köpa en 2-polig switch nästa gång då jag beställer grejer.

Kan inte annat än hålla med att tänka på säkerheten är det viktigaste då man bygger, hur det låter kommer i andra hand, man kan ju lätt dräpa sig eller någon annan med de spänningar som finns i dessa grejer.
Såvitt jag vet är det bara radioamatörer som har undantag från att bygga apparater för eget bruk och som är undantagna från CE-märkning enligt ett direktiv som heter R&TTE-direktiver. Jag är osäker på om det finns behörighetskrav för att bygga starkströmsförsörjd elektronik för eget bruk. Om inte annat så inträder en och annan bestämmelse om du väljer att koppla in apparaten till elnätet :-) Då måste du följa bl.a. Elsäkerhetsverkets normer för CE-märkning samt föreskriven EMC-kompabilitet. Det jag är säker på är att du inte får sälja grejorna utan att göra diverse deklarationer om apparatens överensstämmelse med europeiska lagar och föreskrifter. Sen är du därefter ansvarig för att ingen skada kan uppstå med apparaten utifrån din konstruktion.

Om din hembyggda förstärkare t.ex. skulle orsaka en brand eller ge en strömstöt och skada någon så är du nog rökt i försäkringshänseende om du inte noga dokumenterat enligt CE. Osv...

En tvåpolig strömbrytare är nödvändig för att bryta både fas och nolla. De du sett i särskilt amerikanska stärkare håller inte full elsäkerhet.

Dessutom, apropå in och rota i förstärkaren. Det räcker inte med att dra ur sladden. Du bygger ju en nätdel, se till att bygga in ett bleedermotstånd till filterkondingarna så att dessa laddas ur inom några sekunder efter du slagit av spänningen. Detta för att du inte ska råka ut för en tråkig överraskning om du får för dig att pilla med förstärkaren efter att du slagit av strömmen och dragit ur sladden. Såpass feta kondingar lagrar ström länge och du jobbar ju med mycket hög spänning eftersom du bygger med rör. En sån kyss från en filterkonding lär du aldrig glömma, om du överlever. Här rekommenderar jag att du alltid sitter på ena handen när du meckar, då riskerar du inte att stoppa in bägge händerna och få till en strömkrets med ditt hjärta i mitten. Det är inte lämpligt liksom...

Och igen, allt som du kan komma åt avsiktligen eller oavsiktligen SKA vara jordat.

Hoppas jag inte skräms, vill bara att du ska vara rädd om dig :-)
Vad det gäller lagligheten på egna byggen och speciellt då det kommer till försäljningen så är det väl precis som du säger och det är en hel del som skall följas och det är väl även en del tester som skall göras för att få CE-märka.

Då det gäller den enpoliga brytaren så är det inte bara i amerikanska förstärkare som jag sett dessa, bland annat Marshall Class 5 och en Vox AC4TV. Bägge dessa stärkare som jag äger är tillverkade nån gång runt 2010 och är ju gjorda av brittiska tillverkare och har enkelpoliga brytare och är vad jag vill minnas CE-märkta, sen kanske tillverkningen ser i China. Reagerade faktiskt på detta efter att öppnat upp min Class 5 och ställde då frågan på ljudbojens röravdelning och fick då svaret (om jag minns rätt av Alex som ju bygger och säljer förstärkare kommersiellt) att om apparaten har löstagbar nätsladd räcker det med enpolig brytare. Vore ju lite konstigt om inte tillverkare som Marshall och Vox följer normerna som gäller. Sen kan man väl egentligen lägga ner diskussionen för det är ju enkelt att bygga med tvåpoliga brytare och då är problemet ur värden.

Urladdningsmotstånd har jag koll på och det blir det på denna stärkare då det sitter "utjämnings motstånd" över kondingarna i nätdelen och det blir även en spänningsdelare mellan B+ och jord för att tappa ut en mätsignal i mV till bakbanelen för att hålla koll på B+ spänningen då man justerar bias vilken också kommer att kunna mätas och justeras från baksidan av förstärkaren. Samma sak här då det gäller Marshall Class 5, inget urladdningsmotstånd finns i originalkopplingen så där skall man verkligen kolla och ladda urkondingarna. Är väl tveksamt om det är ett måste att ha såna för att uppfylla direktiven men återigen är det ju korkat att inte montera ett enda motstånd för att göra det hela så mycket säkrare.

Jag brukar också försöka använda krympslang i största möjliga mån för att isolera komponentben och liknande även om det inte finns risk för att dom skall komma i kontakt med något men ju mer som är isolerat ju bättre känns det. Men vet ju aldrig vad för nåt konstigt som kan hända, hittade toppen från en telekontakt som låg och rullade runt inne i Peaveyn som fick donera utgångstrafon och då kan man ju funderar på vad som kan hända om den rulla på fel ställe.

Du skräms inte :wink: Som jag skrev tidigare är det ju just detta med säkerheten som man aldrig får pruta på.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

En lite uppdatering, nu är nätdelen klar med säkringar, likriktare till högspänningen, likriktare och stabb till en 6VDC matning, 1:a elyterna, drossel och spänningsmatning till utgångstrafon är inkopplade nu. Nästa steg blir att koppla allt runt slutrören och dra matningen och kablage till reläernas switchar och fotkontroll, ser att man nog skall tänka till i vilken ordning man bygger denna stärkare då det är trångt för att göra detta så smidigt som möjligt.

Nu ser den ut så här några kabelstumpar böra det i alla fall bli.
Bild
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Lite mer fick jag gjort i kväll, lödde klart det mesta runt slutrören, nu fattas bara kablaget till katoderna och styrgallren, även utgångstrafon impedansväljare och högtalarjack är nu är nu helt inkopplad. Har så smått börjat med korten för line out och tonkontrollerna. Tänker göra dessa färdiga och sen fortsätta medkortet på baksidan och då blir även slutrörens anoder anslutna innan jag börjar med det stora huvudkortet. Vill dock ta det lugnt då jag gör korten och verkligen kolla upp att allt verkligen stämmer mot schemat då det varit en helt del ändringar fram och tillbaka i denna stärkare och det är ju lite grejer att hålla reda på i denna maskin.

Så här ser den ut nu
Bild
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Najs!

Än så länge har du lyckats hålla det 'ofågelboigt'. :-)
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

überfuzz skrev:Najs!

Än så länge har du lyckats hålla det 'ofågelboigt'. :-)
Finns risk för att det blir fågelbo innan detta är klart :wink: Mina byggen brukar se ut snygga och fina då dom är klara för uppstart sen är det ju alltid nåt som inte funkar som tänkt och det skall flyttas på nåt, bytas komponenter för att få rätta spänningar och ljud och gud vet vad och efter det så är det oftast inte lika snyggt. Har lärt mig att bygga mindre fina byggen genom att dra allt kablage på som kan tänkas komma att mixtras med på ovansidan av kortet just för att det skall vara enkelt att modda. Är ju mycket snyggare att låta kablar komma ut på undersidan och gå under kortet men kan ju vara ett elände då man måste lyfta på hela kortet för att komma åt dom.

Lödde igår kväll klart det bakre kortet med bla biaspotarna och mätuttag så nu skall det kopplas ihop med slutrörens katoder, glödkretsen och B+. Sen blir det att ta tag med kort för tonkontrollerna och huvudkortet. Gäller verkligen att bygga denna stärkare i rätt ordning för det är bara att erkänna att det blev lite trängre än jag trodde.

Helt klart är att detta projektet tar tid men det får göra det för jag vill hålla koll mot schemat då det verkligen är lätt att virra bort sig ibland alla saker som finns i denna stärkare.

Hade nog varit klokare och mycket enklare att skippa, tuner out, separata biasjusteringar, mätuttag, kört en line out direkt på med en spänningsdelare på utgångstrafon. Men jag säger som engelsmannen "why do it simple when you can do it complicated" :wink:
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

busse skrev:...Gäller verkligen att bygga denna stärkare i rätt ordning för det är bara att erkänna att det blev lite trängre än jag trodde.
Jo jo :eyebrow:
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Det går sakta med säkert framåt, sockeln till V6 som är röret till line out är kopplad, här är dock frågan om man skall parallellkoppla detta rör som är ett 12AU7 om det göra något som förbättrar line out? Det borde väl parallellkopplat kunna leverera med ström till line outen och på så sätt driva bättre eller tänker jag galet? Pin 9 på V1-3 är också kopplad till chassit vilket är skärm på 6N2P-EV rören som kommer att sitta i position 1-3, bakre kortet klart installerat så när som på bias spänningen som kommer att komma från huvudkortet, socklarna till slutrören är färdiglödda då katoder och gridstoppers är på plats.

Nu är det själva huvudkortet som blir nästa steg och det kommer förmodligen att lödas samtidigt med de mindre korten till tonkontrollerna.

En bild på eländet.
Bild
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Fick lite med gjort i dag, får se om man orkar nåt mer idag är så jäkla förkyld :evil:

Har i alla fall börjat på själva huvudkortet och gjort klar det som sitter på huvudkorten som har med själva förstegen att göra. Nu får man kanske en liten blick på hur det hela kommer att sluta då det är klart.

Nu ser den ut så här, det går i alla fall framåt.
Bild
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Blev en hyfsat sen kväll så nu är i princip alla komponenter på plats nu återstår arbetet med att koppla ihop allt med varandra och det är nog ett hyfsat tidsödande jobb men nu känns det som att det efter nånga om och men äntligen börjar bli en stärkare av detta.

Lite rörig bild med kabeländor som skall anslutas lite här och var.
Bild
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av KNA »

Du håller ett bra tempo! Är mycket nyfiken på ljudklipp sen när du finjusterat allt.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Jag har försökt hålla bra fart medans jag inte har barnen som kommer tillbaka på söndag så efter i morgon lär det gå betydligt saktare.

Har fortsatt och har nu hunnit koppla den rena kanalen klart med volym och EQ och börjat med drivekanalen och kopplat dess gainpotar. Allt runt V1, V2 och V3 är kopplat men jag kommer nu att koppla ihop grejerna till loopen runt V4 och fasvändaren runt V5 innan jag tar och löder ihop resten av kontrollerna till drivekanalen för att ha bättre med plats runt rörsocklarna.

Nu ser den ut så här
Bild
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Hehe (hjärligt skratt), det blir till ett konststycke att få plats.
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av BasBert »

Holy moses vackert :) :) :)
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Ja ha nu lever den i alla fall :D , hade dock ett jäkla tjorvande med att B+ låg runt 100V och säkringen gick, visade sig efter många om och men att det måste varit fel i nån av de fyra 220uF 1:a elyterna trots att det är helt nya kondingar. Skulle helt klart varit bra med en ESR-mätare såna här gånger nu hade jag två till nya 220uF så det fick bli lite minde kapacitans i 1:a smällen men får väl köra på och se om det behövs mer.

Stärkaren lever och drivekanalen verkar funka hyfsat så här lite snabb testat, den rena baskanalen är väldigt svag och trycklös och saknar helt enkelt volym, sen är det nåt knas med loopen den funkar väldigt dåligt i bypassläget. Nästa steg blir att kolla upp samtliga spänningar, nu är det nog lite höga spänningar till line out röret och även kring loopen.

Är ändå förvånad över att den verkar vara tyst och att allt fungerar om än inte hundraprocentigt. Känns skönt att fått liv i maskineriet innan grabbarna kommer i morgon, sen vet man inte när man får tid igen att bygga. Är enkelt att köra på då man är inne i bygget går det några veckor, en månad så tar det ett tag innan man minns hur man tänkt och vad som är vad. Nu är det ju att tweaka som återstår och det kan vara ack så tidsödande det med.

Lite bilder och nu är det fågel bo :wink: :wink: :wink:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av BBQV »

Snyggt jobbat!
Jag har inga problem med att hyvla fram en bas ur en hög plank, men förstärkare och elektronik är rena grekiskan för mig. Grymt imponerad av folk som förstår sig på sånt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Ett tips apropå fågelbo, sy kabelstammar. Inte så svårt och blir proffsigt.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

BBQV skrev:Snyggt jobbat!
Jag har inga problem med att hyvla fram en bas ur en hög plank, men förstärkare och elektronik är rena grekiskan för mig. Grymt imponerad av folk som förstår sig på sånt!
Tack, är ganska nybörjare på detta men det är som kul att mixtra på :D

Body&Soul skrev:Ett tips apropå fågelbo, sy kabelstammar. Inte så svårt och blir proffsigt.
Har inte testat sy kablestammar men det skall visst vara ganska enkelt, brukar dock använda kattstrypare för att göra kabelstammar men i detta läge vill jag ha fågelbo så man kan flytta kablar och komma åt att byta ut komponenter. Den blir det att bunta ihop det som går.




Lite mer tester på morgon innan jag hämtade barnen och har hittat ett fel och det var att det saknas kopplingskondingar in på gallrena till 12DW7 rörets katodföljare som driver loopen och 12AU7 röret för line out. HAr fixat den första så loppen verkarokej nu men inte den andra får bli ikväll om jag hinner.

Har problem med låg signal från den rena kanalen och antingen beror det på att tonkontrollen käkar mycket signal eller att jag har nåt tjorv längre bak runt loopens recoverysteg så att den rena kanalens två gainsteg inte orkar leverera signal till slutsteget.

Dist kanalen verkar låta riktigt lovande både till bas och obas det lilla jag har testa, mycket varierande inställningsmöjligheter både dist och EQ-mässigt.

Postar ett schema om nån är intresserad av hur den ser ut och vad man kan tänkas göra för att få mer signal från den rena kanalen. Är inne på att minska värdet på R111 och R17 som är split och mixmotstånd då borde man ju få mer signal till den rena kanalen.

Bild
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Har du testat att koppla förbi tonkontrollen på den svaga kanalen? Om det blir en fläskig ton så besannas ju dina misstankar angående tonkontrollen på den kanalen. Vad gäller schemat så kan jag inte på rak arm se något som verkar mystiskt i den kanalen. Däremot har jag en fråga... Båda kanalerna är länkade i noden vid R11 och R113. Vad är det för vits med det?

Kul att den startade upp utan några större problem. Snyggt jobbat!
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

überfuzz skrev:Har du testat att koppla förbi tonkontrollen på den svaga kanalen? Om det blir en fläskig ton så besannas ju dina misstankar angående tonkontrollen på den kanalen. Vad gäller schemat så kan jag inte på rak arm se något som verkar mystiskt i den kanalen. Däremot har jag en fråga... Båda kanalerna är länkade i noden vid R11 och R113. Vad är det för vits med det?

Kul att den startade upp utan några större problem. Snyggt jobbat!
Bra det kan man ju testa koppla förbi den, skall dock testa bygla 470K motståndenR111 och R117 och se vad som händer då om man får mer signal.

Menar du R111 och R113? Vitsen med denna stärkare är att kunna köra bägge kanalerna parallell med ett rent ljud för botten och sen toppa det rena ljudet med dist.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Ja, du kan nog koppla förbi lite som det råkar passa, alltså där du kommer åt bäst i kretsen. Rörkretsar är ju väldigt okänsliga. Du bör väl iofs se till att du får med en kopplingskondensator emellan så att du inte öser på en massa likspänningen på andra rörets galler. Frågan är väl om du blir glad ifall det visar sig vara tonkontrollen? Det är en av de krångligaste tonkontroller jag sett i en hembryggd stärkare... Hur löser man problem i den? :shock:

Jaha, så du vill kunna mixa in olika kanaler till slutsteget. Är det därför du har ON/OFF på kanalerna? Varför har du de switcharna så sent i kanalerna. Då kommer du ju driva i stort sett alla förstegsrör hela tiden, även om de inte bidrar till ljudet.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

überfuzz skrev:Ja, du kan nog koppla förbi lite som det råkar passa, alltså där du kommer åt bäst i kretsen. Rörkretsar är ju väldigt okänsliga. Du bör väl iofs se till att du får med en kopplingskondensator emellan så att du inte öser på en massa likspänningen på andra rörets galler. Frågan är väl om du blir glad ifall det visar sig vara tonkontrollen? Det är en av de krångligaste tonkontroller jag sett i en hembryggd stärkare... Hur löser man problem i den? :shock:

Jaha, så du vill kunna mixa in olika kanaler till slutsteget. Är det därför du har ON/OFF på kanalerna? Varför har du de switcharna så sent i kanalerna. Då kommer du ju driva i stort sett alla förstegsrör hela tiden, även om de inte bidrar till ljudet.
Ja du om det nu skulle vara tonkontrollen så är nog lösningen att försöka driva upp signalnivån i loopens recoverysteg. Annars blir det att plocka ut tonkontrollen som sitter på eget kort och bygga en annan tonkontroll. Tänkte faktiskt till lite och byggde tonkontrollerna på separata kort just för att enklare kunna byta tonkontrollen :wink: Sen är det i och för sig inte så jäkla enkelt ändå med tanke på hur det ser ut i detta bygge :mrgreen:

Det är nog enklaste sättet att switcha och man bör få mindre med brus då man tystare sent i kretsen.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Riboe »

Bra jobbat så här långt.
Jag har idag inte så mycket att tillföra i fråga om rörförstärkare. (På 70-talet jobbade jag med reparationer enbart.)
En sak tilldrar sig i alla fall mitt intresse:
När du stänger av drive-kanalen (eller reglerar ned volymen) så lastar du normal-kanalen.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Riboe skrev:En sak tilldrar sig i alla fall mitt intresse:När du stänger av drive-kanalen (eller reglerar ned volymen) så lastar du normal-kanalen.
Det är i alla fall inget som jag märkt av men är ju enkelt att testa bara ha av gainkontrollerna och sen lyssna om man vrider eller switchar drivekanalens volymkontroll. Har nu satt in en 0.1uF konding mellan volymen R32 och R33, annars så blir katodföljaren V4A knäpp då gallret får jord den vägen.


Testade lite mer igår kväll efter att barnen somnat och byglade 470K motstånden R111 och R117 och det gav betydligt mer signal, tror faktiskt att jag är hemma. med mastervolymen bypassad blev det riktigt högt. Körde med en Telecaster bara får att ha nåt och bedömbart var det ungefär som en Twin Reverb man kunde inte slå på strängarna med 1/3 volym på den rena kanalen då hade garanterat pojkarna vaknat. Med loopen i bypassläge så verkar det som att man får loopens recoverysteg att dista men det distar fult och pruttar ur, kopplar man in loopen och backar lite på loopens returvolym så låter det bra igen. Testade även att avkoppla katoden på V4B och då blev det bra mycket mer signal men mer ful dist.

Vad jag märkte är att det är ordentligt med brum med mastervolymen urkopplad, även med samtliga volymer och gainkontroller nerdragna. Har funderat lite och jag tror det är bättre att avkoppla katoden i loppens retursteg och sen sänka signalen in till det bör ge mindre med brum och brus. Får testa vidare nu är det att börja jaga var brummet kommer ifrån vilket jag misstänker kan vara ett ganska tidsödande projekt, vad jag vet så skall jordningen vara bra. Skall börja med att plocka ur rör för att se var brummet kommer men misstänker starkt att det mesta kommer från loopen, får se om jag har rätt.
Skriv svar