Förstärkarbygge

Prata om förstärkare och högtalare
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Nu nästan två år efter jag hade klart planerna för detta bygge kom jag äntligen igång med det, mycket annat elände i mitt liv kom i mellan men nu hoppas jag att få byggt klart denna under den kommande vintern. Kommer att bli en förstärkare med två parallella kanaler en från Webers AB200 och den andra en kanal med fyra gainsteg och James tonkontroll som kompletterats med en midswitch för midboost eller midcut, förstegsrör kommer att bli 6N2P-EV och ett 12DW7 kommer att sitta som rör till effektloopen. Tanken med de två kanalerna är att låta AB200 kanalen stå för ett rent basljud med botten och sen låta distkanalen jobba parallellt för att kunna krydda med dist för lite mer bett i ljudet, gillar att ha dist på basen men inte så det märks i en band mix. Fasvändare och slutsteg är i princip Ampegs V4B men kommer att köras med fyra 6L6 eller EL34, har en kvartett av varje hemma.

Så här ser den ut nu, chassit är borrat klart på fram och baksidan och panelerna är monterade. Satte dit potar, jack, mm för att se hur det hela blir, kunde inte hålla mig från att montera rattarna :wink: Nästa steg blir att testa ut placering av nät och utgångstrafo och montera dessa.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Roger Hedin »

Det ser snyggt och propert ut!!!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Fernan »

Blir intressant att följa !
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Tack :)

Nåt sånt hör kommer det att bli, har bara ställt ut trafos och rörsocklar för att få ett hum om det hela. Postar en tråd om detta bygge på Ljudbojen.com där det jag misstänker att det blir mer tekniksnack än här.

Bild
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Har varit lite slut filade på schema och layout och sen har jag gjort klart öljettkortet på baksidan som innehåller trimpotar för, bias, fasvändare och hum balance.

Här är en mer detaljerad tråd om någon är intresserad av en djupare beskrivning av bygget, tror jag håller denna tråd här på pratabas ganska enkel och mer visar vad som händer med bygget http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php? ... 50#p725850" onclick="window.open(this.href);return false;

Så här ser den ut nu, nästa steg är att montera trafos och rörsocklar till slutrören.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av BasBert »

...Oj, oj vicken fin ordning å enkel det ser ut. Kanske "serietillverkning by hand made" framöver ?

Lycka till med stärkarbygget Basbroder.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

BasBert skrev:...Oj, oj vicken fin ordning å enkel det ser ut. Kanske "serietillverkning by hand made" framöver ?

Lycka till med stärkarbygget Basbroder.
Tackar!

Vi får se vad som händer i framtiden, just nu finns det väldigt lite tid i mitt liv för att hålla på med såna här projekt. Tyvärr är det ju ganska tidsödande att bygga och få är nog villiga att betala mycket mer än vad delar till ett bygge kostar. Är jäkligt lur på att det skulle vara billigare att köpa en beggad Ampeg V4B än vad bara delarna till detta bygge kostar fast det skulle inte vara lika kul :wink: .
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av BasBert »

busse skrev:....fast det skulle inte vara lika kul :wink: .
Precis vad det hela handlar om :tummenupp:
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

BasBert skrev:
busse skrev:....fast det skulle inte vara lika kul :wink: .
Precis vad det hela handlar om :tummenupp:
Precis, är ju också kul att ha nåt som ingen annan har :wink:
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av BasBert »

busse skrev:...kul att ha nåt som ingen annan har :wink:
..blir bara bättre å bättre, bra sagt. Med sån kloka ord så MÅSTE det där "plåtpaketet" låta mumma framöver 8)
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Har varit i källaren och gått loss med borrmaskinen på chassit, nu är alla hål för kablage och fästhål för trafos borrade. Inga grejer är fastskruvade för jag måste borra hål för att fästa korten och vissa av dessa kommer nog att hamna under transformatorerna. Vill jag göra med ett färdigt kort på plats så det inte kommer nåt skruvhål där det inte ska vara.

Så här ser det ut nu, synd att insidan är tom :wink:
Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av 200071 »

Snyggt!
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av allan »

:evil: Jo....man skulle gått på den tekniska sidan på den väg som är lika lång som bred......

Det är bara att gratulera!
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Tackar!

Jag skall erkänna att jag är ganska ny på detta med rörförstärkare, har väl byggt en del byggen från scratch men det är gitarrstärkare då rört sig om då. Mina byggen har baseras på befintliga modeller och kretsar även om det i slutändan många gånger blivit något ganska lång ifrån originalen, bla byggde jag en Bassman 6G6-B som fick tremolo från VIbroverb och ett eget designat fjäderreverb.

Även denna stärkare är ju baserad på befintliga kretsar som den renakanalen som kommer från Weber AB200 och slutsteget från Ampeg V4B, sen får vi se vad det blir av distkanalen, har fåll lite tips av på bojen om vad som kan tänkas fungera till bas men här kommer det säkert att twekas en hel del i detta bygge innan den är klar.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Det ser ut att kunna bli väldigt trångt i chassit, om du ska få plats med allt du listar. Du borde nästan göra en test rigg så du kan flytta och dona. En sak du bör kolla extra på om du bygger som du ställt upp grejerna på bilden. Det ser ut som att du har ut-traffon på IN sidan. Det går, men säkerställ att du inte får in brum i in steget.

Lite tyckande också :-) Personligen är jag lite tveksam till presence kontroll. Sitter den på återkopplingen? Har du fått ihop något schema man kan titta på?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Har gjort ett schema och en layout, visst kommer det att bli ganska trångt men inte allt för jäkligt, har gjort layouten skalenlig i Illustrator för att se att allt får plats och verkar bli vettigt i alla fall på pappret. Kommer att bygga ett huvudkort där anod, katodmotstånd, kopplings, avkopplings och filterkondingar till gainstegen sitter, loppen och fasvändaren kommer också att sitta på detta huvudkort. Kommer sen jag att ha några små separata kort till respektive kanals eq, stämutgången och lineutgången. Tanken med detta är att enklare kunna byta ut komponenter och kunna modda lättare vilket säkert kommer att behövas innan allt är färdigt. Finns väl också en risk att man kommer att få flytta på grejer och greja på men det är väl smällar man får ta, blir ju som ett prototypbygge jag gör.

Här är schemat, är lite ändrat nu men det är små saker som är ändrat, på det stora hela får man i alla fall en översikt av det hela.

Bild
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

:hmm: Det där är ju väldigt mycket grejer som ska placeras ut, och bli rätt. Brukar du göra pcb-kort eller öljetter kanske? Jag är spänd på att se fortsättningen.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Är som sagt inte trängre än mina tidigare byggen men visst jag är medveten om riskerna. Gör öljettkort och bygger Point to Point som ju alla vet låter bättre, i alla fall för ögonen :wink: :wink: :wink: Öljettkort är ju enkla att modda i efterhand vilket det säkert kommer att bli en hel del av innan det hela är klart.

I morgon beställer jag sista grejerna från tubetown så jag kan börja bygga på allvar :D
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

busse skrev:Gör öljettkort och bygger Point to Point som ju alla vet låter bättre, i alla fall för ögonen :wink: :wink: :wink:
I see what you did there. 8)

Strikt p2p skulle vara orealistiskt för kretsen du visade, men däremot öljettkort, fina grejer för hemmapulare. Jag brukar också köra öljettkort. :tummenupp: Eftersom jag har lite svårare att få tid i verkstan har köpt standardkort på ebay med parvis monterade öljetter till de senaste byggena. Funkis det också.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Har funderat på såna där öljettkort med parvis monterade öljetter, är ju enkelt och man slipper nita korten. Enda nackdelen skulle kanske vara att man kan bygga kompaktare på egen gjorda öljettkort då man kan placera komponenterna lite friare.

Har skickat en beställning till tubetown på morgon, usch inte nåt billigt nöje att bygga rörförstärkare. Som jag skrivit tidigare skulle det nog varit billigare att köpa en beggad V4B än bygga denna. Nu blev det också kanske lite väl mycket bra och ha grejer och en hel del tolex för att kunna bygga matchande lådor till toppen.

Är som svag för denna färg kombination som jag har på ett av mina tidigare byggen så det blev en hel del blond tolex vilket inte är gratis, fåfäng som jag är köpte jag även lite svart tolex och silvrigt Fender högtalartyg så man kan gör två kabinetter till toppen om man vill ha en svart topp som matchar de flesta "tråkiga" svarta högtalarlådorna.

Bild

Bild

Bild

Bild
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Ja, det är lite av en nackdel. Kanske i synnerhet om man vill ha in mycket grejer som tex ditt kommande bygge. Samtidigt är det precis som du säger, man slipper borra och joxa med öljetterna. Jag har också en mackapär som man stansar fast dem med. På senare tid har jag som sagt kört med färdiga öljettkort, med något extra öljett-hål i något fall där jag tyckte att det saknades.

Ja, blond och weath Fendrarna är tjusiga som bara den. Själv har jag ett hemmabygge med vitt tolex. Vit med glitter närmare bestämt. Jag var less på att alltid, så att säga, stå i skuggan av trummisens glittershow till trumset.
Bilagor
framsidan.jpg
framsidan.jpg (347.08 KiB) Visad 3348 gånger
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

überfuzz skrev:Ja, det är lite av en nackdel. Kanske i synnerhet om man vill ha in mycket grejer som tex ditt kommande bygge. Samtidigt är det precis som du säger, man slipper borra och joxa med öljetterna. Jag har också en mackapär som man stansar fast dem med. På senare tid har jag som sagt kört med färdiga öljettkort, med något extra öljett-hål i något fall där jag tyckte att det saknades.

Ja, blond och weath Fendrarna är tjusiga som bara den. Själv har jag ett hemmabygge med vitt tolex. Vit med glitter närmare bestämt. Jag var less på att alltid, så att säga, stå i skuggan av trummisens glittershow till trumset.
Snygg stärkare även om den verkar vara en obasstärkare :wink:


Kvällens aktivitet har varit att klippa och klistra, har skrivit ut mallen för öljettkorten i verklig storlek så nu är det bara att klippa ut dom och börja tillverka korten. Nåt sånt här blir det dock inte riktigt exakta placeringen av rören som det kommer att bli i bygget men rent kopplingsmässigt är den rätt. Är ganska mycket jobb att flytta allt exakt så det är inte värt utan allt utöver korten får vara mer en arbetsmall.

Så här ser den grova layouten ut, som skall klippas sönder för att bli mall till korten

Bild
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Är det ingen som använder gammaldags lödstöd? Finns i massor av storlekar och de går ju att kombinera hursomhelst.
Min bänk råkar vara ockuperad av en mosad Levin 335/M2 som jag försöker rädda. Har tillhört gitarristen i The Panthers som hade en del hits på tio-i-topp på 60-talet. Nu fick den vara bakgrund. :-)

Bild
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Nä, det är ju förstås en gitarrförstäkare, :stolt: men den kändes relevant eftersom du bygger vitt.

Okej... Jag tycker fortfarande att det ser väldigt trångt ut. Om du trycker upp förstegsrören nära kortet så kanske du får lite pillutrymme mellan panelens baksida och rörsocklarna. Kolla så du inte får instegets rör för nära ut-traffon. :hmm: Hur blir det på baksidan om du har ut-rören så nära bakpanelen med alla kontakter etc där? Jag gissar att det är en topp. Kan du anpassa lådan efter chassit med alla rör etc som sticker upp?

Vad använder du för mallar till alla kretsar du smackat in i layouten? Lite sent att göra nu, men när jag bygger förstärkare som är självdesignade brukar jag simulera kretsen innan jag skrider till verket. Har du kört något spice-ware någon gång? Ett tips är LTspice som är gratis och har ett bra forum. Då kan du simulera förstärkaren och plotta upp bode diagram samt köra wav-filer för att höra den. :tummenupp:
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Body&Soul skrev:Är det ingen som använder gammaldags lödstöd?
Jo visst, när helst det dyker upp som det billigaste alternativet på ebay. :dancy:
Skriv svar