Ampeg V4B för test?

Prata om förstärkare och högtalare
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av Henko »

lekamen skrev:Ingen annan i Stockholm som har en o-moddad V4B eller V4BH som gärna distar?
Kolla med Poncho om han har kvar sin! Han köpte en 76:a av mig och fixade upp den i kanonskick vad jag förstod.
P-basar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av busse »

BBQV skrev:Men förlåt en rör-noob! Är det bara att godtyckligt ta ut två av fyra slutrör och tuta igång?
Ska du göra detta skall du plocka ur ett rör från varje sida om utgångstrafon, oftast sitter slutrören så att man antingen plockar ut det två yttersta eller innersta rören, OBS jag skriver oftast.

Sen skall du ställa om impedansen så att om du har en 8 ohms låda skall du ställa om förstärkaren till 16 ohm fast du har en 8 ohms låda.

Är absolut ingen raketforskning och inte livsfarligt heller, men man ska ha koll på vad man gör.

Skulle jag äga Mywatten skulle jag modda den :wink: , kollade lite snabbt Hiwatt scheman och det kräv nog inte mycket moddande för att få ut rejält mer gain ur försteget beroende på vilken Hiwatt den är baserad på. Skulle bli som att äta kakan och ha kvar den så ena paret ingångar skulle bli en "vanlig kanal" och den andra en gainkanal :D Fast tyvärr är detta ju inget man bara gör själv så där om man inte har järnkoll på läget, kan också vara livsfarligt också och då MENAR jag verkligen det, man kan verkligen DÖ om något skulle gå fel.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av lekamen »

Henko skrev:
lekamen skrev:Ingen annan i Stockholm som har en o-moddad V4B eller V4BH som gärna distar?
Kolla med Poncho om han har kvar sin! Han köpte en 76:a av mig och fixade upp den i kanonskick vad jag förstod.
Aha, jag ska kolla med honom. Det vore skitkul att testa en "äkta" 70-talare!
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av lekamen »

busse skrev:
BBQV skrev:Men förlåt en rör-noob! Är det bara att godtyckligt ta ut två av fyra slutrör och tuta igång?
Ska du göra detta skall du plocka ur ett rör från varje sida om utgångstrafon, oftast sitter slutrören så att man antingen plockar ut det två yttersta eller innersta rören, OBS jag skriver oftast.

Sen skall du ställa om impedansen så att om du har en 8 ohms låda skall du ställa om förstärkaren till 16 ohm fast du har en 8 ohms låda.

Är absolut ingen raketforskning och inte livsfarligt heller, men man ska ha koll på vad man gör.

Skulle jag äga Mywatten skulle jag modda den :wink: , kollade lite snabbt Hiwatt scheman och det kräv nog inte mycket moddande för att få ut rejält mer gain ur försteget beroende på vilken Hiwatt den är baserad på. Skulle bli som att äta kakan och ha kvar den så ena paret ingångar skulle bli en "vanlig kanal" och den andra en gainkanal :D Fast tyvärr är detta ju inget man bara gör själv så där om man inte har järnkoll på läget, kan också vara livsfarligt också och då MENAR jag verkligen det, man kan verkligen DÖ om något skulle gå fel.
Det låter spännande det här! Synd att du bor för långt bort för att be dig ta en titt i toppen, men det låter som den perfekta lösningen ju. Kanske det finns nån i Stockholm som har koll på dessa saker också?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av Zyrran »

Kolla med Kalle på LH musik?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av busse »

lekamen skrev:et låter spännande det här! Synd att du bor för långt bort för att be dig ta en titt i toppen, men det låter som den perfekta lösningen ju. Kanske det finns nån i Stockholm som har koll på dessa saker också?
Nä det är du som bor för långt från mig :wink: :wink: :mrgreen:

Måste ju finnas någon i Stockholm som kan fixa detta, LH känner man ju till och har en gång besökt dom en gång men det är 14 år sen då jag tänker efter :shock: Du har ju bara (notera att jag bor i Norrbotten och har 65 mil till min särbo) drygt 11 mil till Eskilstuna där vet jag att det finns en kille som säker fixar detta åt dig.

Om du vill så kan jag berätta lite mer hur jag tänker att man kan modda Mywatten men detta kan vi ta via PM.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av Hågge »

lekamen skrev:
Hågge skrev:
lekamen skrev:
Hågge skrev:
lekamen skrev:Haha, dist är mums!
Har du testat Orange AD 200?
Näe, men jag är rätt sugen!
Inte jag heller! Men är också sugen.
Rör är ze shit!
:)
Ja rör låter gott!

Är nöjd med mina stärkare faktiskt, TH500 och TH350. Men har få spelningar just nu och då kommer som bekant suget/gasen med full kraft. Och när man i perioder läser mer om prylar än man faktiskt spelar.. ja då kommer tankarna att man kanske skulle ha en sån o en sån o ensån eller en SÅN.. :shock:
När det kommer till feta tunga rörtoppar så spricker det för mig på otympligheten. Har tänkt, mot all logik, att jag ska ge en SVT en ny chans. Den står och väntar i en affär men jag hittar aldrig tid el lust till att hämta den. Vart ska jag parkera för att slippa konka den?.. och nyckeln till lastkajen vid repan.. var e den? Ja det spricker liksom i praktiken, vilket är lite talande i mitt fall.
Och när det kommer till Ampeg så är det ju skämmande mycket knas med dom. Men ändå är man där i tanken och leker. Vem vet vart det slutar. En Orange kanske? eller en Superbassman?...
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av lekamen »

Mäh, jag har lust att hämta den :) Jag kan hjälpa dig och heja på!!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av Hågge »

lekamen skrev:Mäh, jag har lust att hämta den :) Jag kan hjälpa dig och heja på!!
Kanon! En SVT-VR på DLX, jag är hemma i morgon em. :tummenupp: :D
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av lekamen »

Hågge skrev:
lekamen skrev:Mäh, jag har lust att hämta den :) Jag kan hjälpa dig och heja på!!
Kanon! En SVT-VR på DLX, jag är hemma i morgon em. :tummenupp: :D
Yes, inga kymmer!
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av RolleHarris »

Den låter helt jäkla underbart fantastiskt. Det finns förstärkare och så finns det Ampeg. En helt klass för sig. Köp du kommer inte ångra dig
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av Hågge »

RolleHarris skrev:Den låter helt jäkla underbart fantastiskt. Det finns förstärkare och så finns det Ampeg. En helt klass för sig. Köp du kommer inte ångra dig
Jo dom e ju grymma! och facit på nåt vis.

Har haft en gammel svt och två svt-2. Så jag vet ju vad det handlar om. Jag gav upp dessa pga att dom gick sönder hela tiden. Men trots det pyr det en liten GASlåga. Men tanken att släpa på 39 otympliga kilon, utan case. Känns sådär, man e ju inte 45 längre.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Ampeg V4B för test?

Inlägg av BillWyman »

Hågge skrev:
RolleHarris skrev:Den låter helt jäkla underbart fantastiskt. Det finns förstärkare och så finns det Ampeg. En helt klass för sig. Köp du kommer inte ångra dig
Jo dom e ju grymma! och facit på nåt vis.

Har haft en gammel svt och två svt-2. Så jag vet ju vad det handlar om. Jag gav upp dessa pga att dom gick sönder hela tiden. Men trots det pyr det en liten GASlåga. Men tanken att släpa på 39 otympliga kilon, utan case. Känns sådär, man e ju inte 45 längre.
SVT:n är fantastisk med sin urkraft, men precis som du säger så är den ju helt hysteriskt tung och därmed nästintill omöjlig att härbärgera. Tyvärr! V-4:an är ju hanterbar. Jag lyfter min V-4BH (som ju har handtag på sidorna precis som SVT:n) utan problem, och den nya (med ett handtag uppepå) är ju ännu lättare. Dess kraft räcker i de flesta sammanhang.
Satsa på en V-4 o bli nöjd o glad! :)
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Skriv svar