Hit me with your best amp!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Hit me with your best amp!

Inlägg av JOhan164 »

Hallo fellows!

Tänkte inom en snar framtid ta och införskaffa mig en riktig förstärkare... har i dagsläget flera billigare stärkare som jag tänkte sälja och för att försöka skramla ihop till något bättre. Har väl tänkt mig något i en prisklass runt 10 000 kr. Är tyvärr inte jätteinsatt i allt som finns på marknaden så tänkte att bästa tipsen borde man kunna få från pratabas! ;)

Har blivit intresserad av EBS Fafner men den verkar vara ganska skrikig/skitig enligt vissa recensioner?

Kollar just nu bara på förstärkare, men en låda till är ju också en fördel...

Ha det underbart!
Johan
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av Aslan »

För mig är bästa förstärkaren Mesa Walkabout!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har haft Genz Benz Streamliner 900 som favorit ett antal år, men sedan min Genzler Magellan 800 landade i fredags har jag omvärderat situationen. C:a 7500 SEK så har du en tre kilos 800-wattare med många möjligheter...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av whatawaste »

Beror ju på vad du gillar. :wink:

Det blir aldrig fel med en Walkabout dock. Liten, varm, elak, tight och snäll i samma burk.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av strummer »

Fafner är ju väldigt trevlig, liksom TD650:)
Annars gillar jag GK om det inte ska vara allt för dyrt, eller Mesa Walkabout om du inte behöver hysteriskt med effekt.

Av lättviktarna tycker jag GK MB Fusion 800 är bäst, men då har jag inte testat varken Mesa Subway 800 eller den nya Darkglassen:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av fieldflower »

Fafnern ger gärna ett basigt hyfsat rent ljud, men den blir liksom aldrig sådär totalt slick-clean.
Och vill man kan den bli lite "frustande drake".
Jag gillar min egen helskarpt.

Och kombinerar du en beggad Fafner med en beggad Marshall 7412-låda håller du dig dels hyfsat inom budget och dels kommer det låta fantastiskt bra!
Medlem i PB50+
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av JOhan164 »

Aslan, har sökt runt lite på walkabout men osäker om jag hittar rätt, kan du länka?

Jag tänker mig en stärkare som ska vara mångsidig, är det risk att fafner blir för mycket "frustande drake"?
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av jisac »

Ampeg SVT-CL. Hojta till om du är sugen. 300 rörwatt. Väger som en häst men låter underbart. Nyservad och välmående. :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av bjelkeman »

För det priset så skulle jag i alla fall prova en Mesa Subway D-800. Det skall väl finnas fler inne denna månad.
http://nyamusik.se/bokhandel/mesa-boogi ... rfDeMdF0Qg" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av JOhan164 »

LysznT på ampeg SVT och gillar ljudet.. Dock svårt att få ett riktigt bra intryck förrän man testat dem själv... Någon som vet ifall det är någon massa på gång?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av bootsy »

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... &p=1308482&" onclick="window.open(this.href);return false;
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av Aslan »

JOhan164 skrev:Aslan, har sökt runt lite på walkabout men osäker om jag hittar rätt, kan du länka?
http://www.mesaboogie.com/amplifiers/ba ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Går även att ha utan head case eller i en kombo
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
eon
Medlem
Inlägg: 156
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 22:26

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av eon »

Är du sugen på Fafner så kan du alltid komma och provspela min som är till salu, finns i Stockholm.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av fieldflower »

JOhan164 skrev:Jag tänker mig en stärkare som ska vara mångsidig, är det risk att fafner blir för mycket "frustande drake"?
Jag tycker ju inte det, men Fafnern är å andra sidan min favorit och vi kanske inte tycker lika.
Men om man håller Drive-ratten under mitten och kör character ute (dvs basfrekvenserna opåverkade) så tycker jag att det finns en massa botten.
Men tipset blir nog att prova först.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av VHdiggare »

Köp en EBS TD650 så är du i hamn.
Finns en här för ett bra pris. :)
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=80733" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Peter
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Hit me with your best amp!

Inlägg av Basiiwan »

Ampegs helrörstoppar är vanligt förekommande tycker jag i band med fyllig, bottnig men "punch"-ig bas. Den där SVT-CL där uppe hade jag nog nappat på.
Skriv svar