TKS vs Barefaced?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

TKS vs Barefaced?

Inlägg av Hånken »

Jag har bara hört gott om följande lådmakare: Tecamp, TKS och Barefaced.

Har själv ägt 2 1x12 TKS och var sjukt nöjd med dem. Men när jag läser och jämför hemsidorna på TKS och Barefaced, verkar de sikta in sig på att - kanske oberoende av varandra - göra s.k. slaglängden på högtalarkonerna så viktiga och "höga tal" som möjligt. De är bägge väldigt kunniga. Även om Barefaced skulle vara - för mig - lite overkill, för de kostar avsevärt mer än vad TKS gör. Och så skall de skickas hit ifrån England också.

Har någon av er märkt någon större skillnad mellan TKS och Barefaced?

Ja, förutom utseendet och loggan då alltså :|
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har bara sett Barefaced - inte hört dem, men jag tycker finishen på de nya TKS-lådorna är bättre. Smidigare också. Hur de låter är nog mer en smaksak. Sen gillar jag TKS custom options och att handla löjligt lokalt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av hitman »

Köp när-odlat!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Roger Hedin »

hitman skrev:Köp när-odlat!
Sant! 745 meter fågelvägen! :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Grundström »

Då ska väl jag vara kärringen mot strömmen och slå ett slag för barefaced :mrgreen: Men utan att kasta någon skugga över TKS. Grym snubbe som gör grymma lådor :tummenupp:

Barefaced 12" modeller har frekvensomfång motsvarande TKS 1126 och 2216. Men känslighet motsvarande TKS S112 och S212. Så på papperet får man det bästa ur TKS båda serier i samma låda, kanske man kan säga, lite förenklat. Visst, de kostar mycket pengar, men dyra tycker jag inte de är :mrgreen:

Själv har jag en Retro two10 och är grymt imponerad hur den lilla lådan levererar, kommer nog skaffa mig en till :nickar:
//Emil
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Roger Hedin »

Vi ska vara väldigt noga med hur specar skrivs, hur de ska läsas och tolkas. Jag vet bara två tillverkare som är "fullständigt ärliga" vad gäller hur man definierar verkningsgrad och frekvensomfång: TKS och ACME. Ett ljudtryck på XXX dB 1W/1m vid 1000 Hz är ganska ointressant när man talar baslådor. Tyvärr är det industristandard...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Grundström »

Barefaced mäter känsligheten de anger i spec, i området 80-640Hz. Väldigt informativ hemsida med mycket teknisk info.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
//Emil
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Pumpa »

Roger Hedin skrev:Vi ska vara väldigt noga med hur specar skrivs, hur de ska läsas och tolkas. Jag vet bara två tillverkare som är "fullständigt ärliga" vad gäller hur man definierar verkningsgrad och frekvensomfång: TKS och ACME.
Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Roger Hedin »

Pumpa skrev:
Roger Hedin skrev:Vi ska vara väldigt noga med hur specar skrivs, hur de ska läsas och tolkas. Jag vet bara två tillverkare som är "fullständigt ärliga" vad gäller hur man definierar verkningsgrad och frekvensomfång: TKS och ACME.
Bild
:retar: :retar: :retar: :retar: :retar: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

http://www.acmebass.com/pdf/Bass%20Gear ... 282%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Grundström »

Hahaha [FACE WITH TEARS OF JOY]

Skickat från min D6603 via Tapatalk
//Emil
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Anders »

Grundström skrev:Då ska väl jag vara kärringen mot strömmen och slå ett slag för barefaced :mrgreen: Men utan att kasta någon skugga över TKS. Grym snubbe som gör grymma lådor :tummenupp:

Barefaced 12" modeller har frekvensomfång motsvarande TKS 1126 och 2216. Men känslighet motsvarande TKS S112 och S212. Så på papperet får man det bästa ur TKS båda serier i samma låda, kanske man kan säga, lite förenklat. Visst, de kostar mycket pengar, men dyra tycker jag inte de är :mrgreen:

Själv har jag en Retro two10 och är grymt imponerad hur den lilla lådan levererar, kommer nog skaffa mig en till :nickar:
Jag är rejält nyfiken på en Retro two10 eller six10.Vad har du för stärkare till din Retro two10?
Hur tror du den skulle funka till en lite bumlig SVT CL ?
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Grundström »

Det skulle säkert funka kanon. Jag har kört med mesa 400+, acoustic 370 och Micro VR genom lådan och allt har låtit bra. Ställer man lådan på högkant blir den lite tightare i lågbasen, kan vara i svåra rum.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
//Emil
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Anders »

Tack för tipset Grundström.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Hånken »

Visst, det är det jag menar. De två verkar gå på ett ut.

Klart man inte kan lita på specar. Jag tycker det är så märkligt nu när allt fler och fler tillverkare av allehanda ting faktiskt, säljer över nätet och det är OMÖJLIGT att prova i någon musikaffär (eftersom de inte finns längre p g a internet) så är informationen alltmer knapphändig, och - faktiskt - att det var bättre förr.

Jag älskade när de skrev frekvensgång 20-20.000 Hz +- 3db och A-vägt. Det borde finnas någon sort ISO standard för hur mätningar och specar skall anges. Eller som i biltester, man anger oberoende källor och inte går på tillverkarens historier (VW någon?) :wink: TKS och Barefaced är väl en av de bättre. Högtalarelementtillverkare anger t o m THIEL parametrar, men det är viktigt för de andra som gör lådorna de skall sitta i.

Men då så, jag har fortfarande inte hört något incitament varför man skall köpa Barefaced istället för TKS. Speciellt inte priset. Men det är klart jag gillar Barefaceds koncentriska element med midrange driver i mitten. One Ten o s v. Gillar inte tweeters alls. Varken piezo eller andra.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:Jag har bara hört gott om följande lådmakare: Tecamp, TKS och Barefaced.

Har själv ägt 2 1x12 TKS och var sjukt nöjd med dem. Men när jag läser och jämför hemsidorna på TKS och Barefaced, verkar de sikta in sig på att - kanske oberoende av varandra - göra s.k. slaglängden på högtalarkonerna så viktiga och "höga tal" som möjligt. De är bägge väldigt kunniga. Även om Barefaced skulle vara - för mig - lite overkill, för de kostar avsevärt mer än vad TKS gör. Och så skall de skickas hit ifrån England också.

Har någon av er märkt någon större skillnad mellan TKS och Barefaced?

Ja, förutom utseendet och loggan då alltså :|
Jag tycker att det är jättestor skillnad på tks och barefaced:)
TKS har ju flera ganska "normala" modeller (S-serien) och de låter (tycker jag) som man kan förvänta sig av modelltypen: En bra, oproblematisk återgivning som funkar till det mesta.
Sen har TKS 1126 och 2126, och dessa lådor är avsevärt mer "moderna" på så sätt att de går djupare i basen, och med mellanregistret får man mer uniform spridning. Lådorna kräver mer effekt för att ge ett visst ljudtryck, men å andra sidan levererar de alltså en djupare bas, och har också ett mer närvarande och öppet mellanregister.
H115 har jag bara hört som hastigast, och den verkar riktigt trevlig:)

Barefaced å sin sida baserar ju alla "moderna" modeller på den egna tolvan, ett element som kan flytta ännu lite mer luft än TKS 1126-element, men som också kan spela högre upp i frekvens. Super Compact klarar sig därför utan mellanregister/diskant, och låter mer "old school" än TKS 1126, och det känns inte som om den går riktigt lika djupt (men djupare än TKS S-serie). Big Baby II går däremot djupt som h-e, och ska man kalla någon låda för monster är det den.
retro-lådorna har jag inte hört, men de verkar ju göra exakt det de är designade för:)

TKS-Tommy och Barefaced-Alex är båda extremt kunniga och sympatiska, och jag tycker man köper det bästa i lådväg vilken av dem man än väljer:)

TKS kan man ju testa lite varstans, och jag är rätt säker på att Grafen har två Big Baby II som man kan prova om man tar sig till Stockholm.

Edit: Ser nu att du verkar riktat in dig på retromodellerna (de med koncentrisk mid på ett element) och de låter nog inte likt någon tks alls. Tror jag:)
En annan grej: Tec-Amp är helt ute (Det är numera ett USA-lett och -ägt företag, drivs av f d importören av tec-Amp), och snubben som gjorde tec-amp förr har nu Eich Amplification, vilka ser jättefina ut:) http://www.eich-amps.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Musicmannen
Medlem
Inlägg: 256
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 12:54
Ort: Stockholm

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Musicmannen »

Någon som vet om tks fortfarande tar beställningar? Har försökt komma i kontakt med honom på flera sätt under den senaste månaden men utan framgång.

Har förövrigt en tks S112 som jag är dundernöjd med!!
Fender Precision -66, Aguilar AG500SC, TKS
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av 200071 »

Jag tror Tommy är i USA en hel del.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av Hånken »

Jaha tecamp är ute. Ja om man tittar på Bass Direct på deras T300 Head, så står det visserligen EICH på fronten men på den svarta baksidan av förstärkaren står det:

Bild

Bild

TECAMP! Nåväl, OT OT OT... vidare i ämnet.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: TKS vs Barefaced?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:Jaha tecamp är ute. Ja om man tittar på Bass Direct på deras T300 Head, så står det visserligen EICH på fronten men på den svarta baksidan av förstärkaren står det:

Bild

Bild

TECAMP! Nåväl, OT OT OT... vidare i ämnet.
Ja Tomas Eich, grundare av Tecamp, gör numera prylar under eget namn. Vet inte exakt vad som hänt, men Richard Bona är i alla fall förbannad.
Tecamp är numera amerikanskt, drivs av f d importören.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Skriv svar