Slave out-fråga (v4b -> sunn 350b)

Prata om förstärkare och högtalare
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Slave out-fråga (v4b -> sunn 350b)

Inlägg av taug »

Lite frågor från någon som aldrig slavat förstärkare tidigare och inte har någon koll på ämnet öht...
Jag har en Sunn 350b vars ton är fantastisk men den är ganska dålig på mids vilket jag kan sakna ibland. Detta hade jag förmodligen kunnat lösa med vettig EQ eller preamp-pedal men något sådant har jag inte i dagsläget.

Vill för skoj skull prova slava min v4b reissue till sunnen för att se hur det låter - om det går - men är osugen på att ha sönder något bara för ett test...
Några frågor som uppstår:

Sunnen saknar både effect return- och power in-ingångar. Den har alltså bara de vanliga inputingångarna via preampen fram till. Är det möjligt att slava in det hållet och är det vanlig tele det görs via isåfall?

Behöver v4b vara kopplad till en låda eller räcker det att slavutgången är kopplad?
Hur påverkas impedansen? Räcker det att matcha låda via sunnen eller förändrar slavandet något, förutsatt att båda stärkarna inte behöver vara kopplade till varsin låda?

Allt gott!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Slave out-fråga (v4b -> sunn 350b)

Inlägg av Roger Hedin »

En rörhäck MÅSTE ALLTID ha last, dvs. en låda inkopplad. Annars blir det dyrt.
Slave out är efter försteget och innan slutsteget, så signalen är nog för hög för att koppla in på "gitarringången"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Slave out-fråga (v4b -> sunn 350b)

Inlägg av taug »

Roger Hedin skrev:En rörhäck MÅSTE ALLTID ha last, dvs. en låda inkopplad. Annars blir det dyrt.
Slave out är efter försteget och innan slutsteget, så signalen är nog för hög för att koppla in på "gitarringången"...
jo det är vad jag alltid haft i bakhuvudet men har aldrig riktigt greppat "reglerna" kring slave out-utgången. tack för svar! låter inte särskilt gött att eventuellt bränna försteget i sunnen så det får nog vara... :)
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Slave out-fråga (v4b -> sunn 350b)

Inlägg av Poester »

Eller så säljer man sunnen till mig så kör du bara på en topp! :=)
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Slave out-fråga (v4b -> sunn 350b)

Inlägg av taug »

Jag var nära på att skiljas från den tidigare just pga. "problemet" beskrivet i tråden men den låter för bra för att ge upp så lätt :)
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Slave out-fråga (v4b -> sunn 350b)

Inlägg av taug »

har däremot en silverface concert bass stående i malmö som jag eventuellt tänker sälja... :nickar:
Skriv svar