Orange ad200b mk3

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Orange ad200b mk3

Inlägg av brokenboy »

Hej på er!
Har precis börjat lira på en ad200 med obc 410,
Skulle vara kul om det är någon här som kör med lika topp och ev låda, kunde dela med sig av sina favorit inställningar :)
på eq:n.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Orange ad200b mk3

Inlägg av Poester »

Allt på klockan 12. Varken mer eller mindre. Kör på p-bas btw, så det kan ju skilja lite. Brukar ev ge en knuff i basen o en bakåtknuff på diskanten beroende på låt, men grunden är alltid kl 12! Utom på volymen då ;)


- - - -
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Orange ad200b mk3

Inlägg av newheartshadow »

Poester skrev:Allt på klockan 12. Varken mer eller mindre. Kör på p-bas btw, så det kan ju skilja lite. Brukar ev ge en knuff i basen o en bakåtknuff på diskanten beroende på låt, men grunden är alltid kl 12! Utom på volymen då ;)


- - - -
Kl 12 på en orange ad200b är ju dock inte rak EQ. Minns inte hur man ställer den "flat" men det gör nog någon annan. :)
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Orange ad200b mk3

Inlägg av funkys**t »

newheartshadow skrev:
Poester skrev:Allt på klockan 12. Varken mer eller mindre. Kör på p-bas btw, så det kan ju skilja lite. Brukar ev ge en knuff i basen o en bakåtknuff på diskanten beroende på låt, men grunden är alltid kl 12! Utom på volymen då ;)


- - - -
Kl 12 på en orange ad200b är ju dock inte rak EQ. Minns inte hur man ställer den "flat" men det gör nog någon annan. :)
Flat är när alla kontroller står på fullt. Cut only.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Orange ad200b mk3

Inlägg av funkys**t »

Jag körde alltid fullt på bas och mid. Sen backade jag lite diskant beroende på vilka strängar jag hade. Flats - fullt på allt.

Ett tag körde jag maximalt på mastern och kontrollerade volymen med gainen. Lät underbart bra när slutrören pressades utan inblandning av gain. (Men överstyrd gain lät fantastiskt också.)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Orange ad200b mk3

Inlägg av newheartshadow »

funkys**t skrev:
newheartshadow skrev:
Poester skrev:Allt på klockan 12. Varken mer eller mindre. Kör på p-bas btw, så det kan ju skilja lite. Brukar ev ge en knuff i basen o en bakåtknuff på diskanten beroende på låt, men grunden är alltid kl 12! Utom på volymen då ;)


- - - -
Kl 12 på en orange ad200b är ju dock inte rak EQ. Minns inte hur man ställer den "flat" men det gör nog någon annan. :)
Flat är när alla kontroller står på fullt. Cut only.
Hann googla lite innan jag såg ditt svar och hittade andra påståenden. Bla säger nån på orange att det ska vara 3/4 på bas, 1/2 på mid och 1/4 på treb för flat.
Finns även andra bud på hur det ska skruvas så det verkar inte helt enkelt att få ett svar på det...
Är väl egentligen skit samma så länge det låter bra... :)
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Orange ad200b mk3

Inlägg av funkys**t »

newheartshadow skrev:
funkys**t skrev:
newheartshadow skrev:
Poester skrev:Allt på klockan 12. Varken mer eller mindre. Kör på p-bas btw, så det kan ju skilja lite. Brukar ev ge en knuff i basen o en bakåtknuff på diskanten beroende på låt, men grunden är alltid kl 12! Utom på volymen då ;)


- - - -
Kl 12 på en orange ad200b är ju dock inte rak EQ. Minns inte hur man ställer den "flat" men det gör nog någon annan. :)
Flat är när alla kontroller står på fullt. Cut only.
Hann googla lite innan jag såg ditt svar och hittade andra påståenden. Bla säger nån på orange att det ska vara 3/4 på bas, 1/2 på mid och 1/4 på treb för flat.
Finns även andra bud på hur det ska skruvas så det verkar inte helt enkelt att få ett svar på det...
Är väl egentligen skit samma så länge det låter bra... :)
Jag frågade en representant på Oranges monter på Frankfurtmässan förra året. Då fick jag förklarat att de ska stå fullt när det är flat
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Orange ad200b mk3

Inlägg av gthyni »

... och det gäller även volymratten. :joy:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Orange ad200b mk3

Inlägg av brokenboy »

Tack för tipsen :) då ska jag ratta lite. Jag inte bara bytt rigg utan jag har även lagt en Fender jazz -73 pp hyllan och ska prova en Sandberg med lite andra pickup , aktiv/passiv som jag måste bli kompis med :)
Skriv svar