Minitop vs Rör?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av blackparkas »

Du bara ljuger Aslan. Det vet ju alla!!!


Ni spelar väl sån där AOR-metal va?
Vet man ju hur fesiga volymer det är i sådana fall....



:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Aslan »

blackparkas skrev:Du bara ljuger Aslan. Det vet ju alla!!!


Ni spelar väl sån där AOR-metal va?
Vet man ju hur fesiga volymer det är i sådana fall....



:D
Hahaha!!!:)
Helt sant faktiskt:)
Vi spelar inte döds med mycket sub, men ganska fyllig baston iaf:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av funkys**t »

Aslan skrev:Själv har jag de bästa av båda världar. Min Mesa Walkabouten låter som en rörtopp men är hybrid och väger ca 6kg. Det står att den är på 300W men låter riktigt mycket.
Är ute på Europa-turné just nu (hårdrock) och har aldrig haft mastern över kl9, så den räcker väldigt långt:)
Toppen hade jag velat ha, men VT 500 blev ett substitut som mer passade min plånbok.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av funkys**t »

200071 skrev:
blackparkas skrev:Är det VT-500-saken ni pratar om då?

Skulle vara väldigt intressant att testa!
Det var det jag utgick från... :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yes! Jag knep den!

Har inte testat den i skarpt läge ännu. Tänkte köra den med Mesalådan jag köpte nyligen.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Danne »

Skall bli intressant med ett utlåtande av VT500. Ang Mesa Walkabout så köpte jag en för ett par mån sedan. Visst, den har ett varmt gött ljud, men den kommer ändå inte helt nära karaktären av min Orange AD200B Mk2. Ljudet är liksom mindre öppet och levande i Walkabouten. Jag är dock toknöjd med den som en lätt reservstärk alt åka-med-lätt-bagage-gig. Extra plus för att den har en kraftig eq-sektion (något Orangen definitivt inte men och iofs oftast inte behöver) och DI-utgången låter kalas.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Mc Green »

Jag har en Ampeg PF-500 kopplad till en hemmabyggd 4x10" + 1x15" och den bär fram hälsningen i de flesta sammanhang. På de mindre gigen kör jag med Fender Rumble combo på 350 W med 2x10"
Kan inte påstå att jag har några problem att få det ljud jag vill ha......
Det enda som stör är att 4x10" lådan är näst intill omöjlig att bära själv......
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av blackparkas »

Ampeg PF-topparna får väl klassas som mellanstor topp på nåt vis.
Inte är det samma switchade steg som det är i många minitoppar t.ex.?

Jag tycker fortfarande Reidmar är grym.
Testade 750 för ett par veckor sedan och nej, det låter inte rör, men det låter riktig stärkare.



VT500:an ser jag verkligen fram emot att testa på Örebro-träffen!
Vad sitter det för steg i den egentligen?
Samma som i Aguilar TH/Genz Benz och GK-topparna?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av funkys**t »

Jag har faktiskt ingen aning vad det är för steg. Hittar ingen info om det på hemsidan. Inte när jag googlar heller. Återstår att se om de går ut med det.

Jag testade Reidmar också och den föll mig inte alls i smaken.

Visst kan man köra en sån topp utan högtalare? :S Den har phones out så jag tycker att man borde kunna det, men jag är inte säker...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av lekamen »

funkys**t skrev:Jag har faktiskt ingen aning vad det är för steg. Hittar ingen info om det på hemsidan. Inte när jag googlar heller. Återstår att se om de går ut med det.

Jag testade Reidmar också och den föll mig inte alls i smaken.

Visst kan man köra en sån topp utan högtalare? :S Den har phones out så jag tycker att man borde kunna det, men jag är inte säker...
Jodå, man kan köra den utan last. Det är bara rörsteg som är kinkiga med det.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av funkys**t »

lekamen skrev:
funkys**t skrev:Jag har faktiskt ingen aning vad det är för steg. Hittar ingen info om det på hemsidan. Inte när jag googlar heller. Återstår att se om de går ut med det.

Jag testade Reidmar också och den föll mig inte alls i smaken.

Visst kan man köra en sån topp utan högtalare? :S Den har phones out så jag tycker att man borde kunna det, men jag är inte säker...
Jodå, man kan köra den utan last. Det är bara rörsteg som är kinkiga med det.
Det visste jag väl! :oops: :oops: :oops:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Mc Green »

blackparkas skrev:Ampeg PF-topparna får väl klassas som mellanstor topp på nåt vis.
Inte är det samma switchade steg som det är i många minitoppar t.ex.?
Ooouuuups, nu trampade jag visst i basklaven. :oops:
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Aslan »

Mc Green skrev:
blackparkas skrev:Ampeg PF-topparna får väl klassas som mellanstor topp på nåt vis.
Inte är det samma switchade steg som det är i många minitoppar t.ex.?
Ooouuuups, nu trampade jag visst i basklaven. :oops:
Den har väl visst switchat Class D-steg som alla andra minitoppar? Eller?
I min värld är det en minitopp iaf:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av blackparkas »

Det är nog ingen som tänker annat än att det är en minitopp kanske.
Jag tycker dock den är lite för stor och tung för det.
Väger ganska mycket!

Det är kanske fetare trafo i den?
Är väl det som gör att den känns lite ordentligare än många småtoppar...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Roger Hedin »

Tyvärr är det många som de facto gör småtoppar, men maskerar dem till stortoppar för att lura dem som tror att hög vikt borgar för god kvalitet. Fenders klass D-Bassman är ett "bra" exempel på detta. Här säljer man på utseende istället för portabilitet. Jag har aldrig känt att jag blivit överkörd när jag har använt en klass D-stärkare. Det har alltid räckt till. Även utomhus på friluftsscener. Vill man sen ha rörmos får man betala chiropraktorn för nöjet. Det är ju fritt val. :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av blackparkas »

Fenders Klass-D-topp är faktiskt en riktigt smart pryl tycker jag.
Klockrent med en lättviktare som ser ut som en riktig topp och dessutom ser BRA ut!
Sen är det klart att en hel del av vitsen försvinner, men samtidigt så finns det inte så många av den sorten på marknaden, så jag förstå ratt Fender gjorde en.

Volymen är det inga problem med på i princip någon av småtopparna, däremot så brukar, enligt mig, limiters och skit sabba så det inte blir kvar något av de frekvenser JAG vill ha med i ljudet.
Det blir en massa rumlig lågbas och en hel del topp, och ganska ful mid.
Men själva volymen är det sällan något problem med!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:...Volymen är det inga problem med på i princip någon av småtopparna, däremot så brukar, enligt mig, limiters och skit sabba så det inte blir kvar något av de frekvenser JAG vill ha med i ljudet.
Det blir en massa rumlig lågbas och en hel del topp, och ganska ful mid.
Men själva volymen är det sällan något problem med!
Det beror helt och hållet på vilken topp du väljer. Rörtoppar har ju sin limiter också; de kroknar då de inte kan få mer ström, de klipper, men på ett sånt sätt att vi tycker det låter snyggt. Nu är ju problemet med kroknad stärkare sedan länge borta, då de allra flesta moderna stärkare har så pass hög effekt att de inte kroknar innan vi får ont. :wink:
Det är t.ex. ingen mening att göra en lättviktare på 175 W RMS vid 8 ohm (som EBS Reidmar) när man kan göra en lika stor/liten med fem gånger effekten utan att vikten ökar nämnvärt. En bra klass D-topp kan användas på stor scen, i vardagsrummet, som preamp med hörlurar etc. Det kan vissa klassiska transistortoppar också, men inte alla. Definitivt inte en rörtopp!

När vi hade vår lättviktartest hos TKS så var det några klara favoriter och ett helt gäng som inte stod sig väl i jämförelsen, men det finns det ju en gammal tråd om någonstans. Sedan dess har nästa generation klass D kommit, och jag tror att i det långa loppet kommer tungviktarna mestadels att stå i replokaler eller finnas i backline-företagens setup. Storstadsbor som måste åka kollektivt till gig kan inte släpa på sådant. Gamla gubbar och gummor med trötta kroppar kommer definitivt att köra lätt. Glöm inte att gamlingarna i regel har mer pengar att ödsla på onödigheter som stärkare, LP- och CD-skivor. (Fast det verkar skivbolagen ha glömt; de satsar ju bara på -17 och säljer inget där heller...)

Glad Påsk, Parkas och alla! Idag ska det grillas djur!!!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av blackparkas »

Det är nog en bra bit kvar innan lättviktarna kommer ta över tror jag.
I och för sig kommer ju in-ear-prylarna att ta över mer och mer, dvs man har en liten preamp-pedal rätt in i mixerbordet och har inte ens en stärkare på scenen.

Ang. jämförelsen med Reidmar så finns det ju en större Reidmar.
Nu har jag inte testat nya Darkglass-toppen, D800:an eller nya Genzlern.
Men av de "äldre" minitopparna skulle jag hellre välja Reidmar 750 tror jag, trots att den är större och tyngre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:...Ang. jämförelsen med Reidmar så finns det ju en större Reidmar.
Nu har jag inte testat nya Darkglass-toppen, D800:an eller nya Genzlern.
Men av de "äldre" minitopparna skulle jag hellre välja Reidmar 750 tror jag, trots att den är större och tyngre.
EBS lärde sig väl. Sen tillhör ju inte Reidmar 750 de äldre minitopparna, utan ska kvala in sig bland de nya. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Till saken hör att gammel-Reidmar INTE låg i topp i vårt lättviktartest. Snarare tvärtom. Omdömen som "hård" var vanligt förekommande...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Liten »

169w är acousticen från -78 på. Hade ni med någon sådan i ert test?
13,6 kg, riktigt trafo, lastas ner till 2 ohm. All volym kommer innan kl 13, sopar mattan med många vanliga toppar med många gånger fler watt. I min värld den ultimata mini-toppen. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av gthyni »

Detta kan ju diskuteras i oändlighet, men de flesta är överens att rörhäckar har en ton som är varmare och angenämare speciellt vid överstyrning. Sen är det en fråga om man orkat släpa runt på en sådan?
Om man kör rent ljud så är det tveksamt, om man kör hårt så finns det ingen substitut egentligen. Gratis gym!


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev:
blackparkas skrev:...Ang. jämförelsen med Reidmar så finns det ju en större Reidmar.
Nu har jag inte testat nya Darkglass-toppen, D800:an eller nya Genzlern.
Men av de "äldre" minitopparna skulle jag hellre välja Reidmar 750 tror jag, trots att den är större och tyngre.
EBS lärde sig väl. Sen tillhör ju inte Reidmar 750 de äldre minitopparna, utan ska kvala in sig bland de nya. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Till saken hör att gammel-Reidmar INTE låg i topp i vårt lättviktartest. Snarare tvärtom. Omdömen som "hård" var vanligt förekommande...

Hehehe... De gjorde nog det! :D
Enda anledningen till att jag inte köpt den första Reidmar än är att den var för klen.
"Hård" tycker jag är en rätt bra beskrivning, och något jag gärna ser att en stärkare är, lite beroende på vad jag ska ha den till förstås.
Problemet är att lättviktare har svårt att bli riktigt hårda, en del i det hela att de gärna är luddiga i det lägre registret.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Minitop vs Rör?

Inlägg av Roger Hedin »

Hård som vass och kantig; inte hård som rock...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar