PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av Föredetting »

Dessa http://www.blocket.se/lulea/Alto_elvis_ ... w=1&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tillsammans med detta steg http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan finns det obegränsat med preamps i rack- och pedalformat där ute, både nytt och beg i alla prisklasser. En fullrange PA topp borde ju sprida bra åtminstone. Tappar man något förutom rock n roll-faktorn i en ''riktig'' låda enbart avsedd för basgitarr och inget annat?

För några tusenlappar får man en kraftfull aktiv topp eller scenmonitor dessutom.

Eler om man tänker sig en multieffekt-pedal i gigbagen och en sån här http://www.thomann.de/se/mackie_thump12.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
På pappret imponerande spec, 500 W RMS, biamp, 13 Kg, känt fabrikat, 2400 pix! Den har en enkel EQ och verkar hantera både mic och line nivå så man behöver inte ens nån preamp.

Jag kanske är helt fel ute, men man verkar kunna få väldigt mycket pulver för liten peng om man tittar bort från basprylarna och kollar i PA-hylllorna istället. Vad säger ni som faktiskt är ute och basar i verkligheten?
Användarvisningsbild
KriegHammer
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 16 apr 2015, 18:47

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av KriegHammer »

Basen går ju ändå som DI ut till PA, så det kan nog verkligen funka. Min erfarenhet är att den egna stärkaren bara är på scenen för att du ska höra dig själv, om den inte är mickad.
Bild
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av Nick »

Nja, ser bra på pappret, men funkar sämre i verkligenheten. Finns en anledning att du behöver basar till PA-system för att få rätt tryck.
En liten PA-topp kommer inte att räcka till, även om det står att den är fullrange.

Klart det funkar att ha en PA-topp istället för basförstärkare, men då krävs det kraftiga saker. Vilket betyder att prislappen ändå blir hög.

Kompromissen är att köpa en begagnad bra baslåda, ett bra begagnat slutsteg, typ ett labsteg, och sedan köpa en preamp. Då får du många watt i förhållande till kronorna.

Sök lite på forumet. Vi har pratat om det här förut.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av blackparkas »

Näeh.

Det där tror jag inte alls på.
Skulle en PA-låda vara "perfekt" som basrigg skulle fler använda det, men nu är det ingen vettig människa som använder det så det är nog bara att låta bli. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av KNA »

Lådorna är väl kanske inte optimala, men ett steg av lite bättre kvalitet funkar utmärkt till bas med en preamp framför. Lab nämnde någon här innan och det bra grejer som ofta dyker upp begagnat hyfsat billigt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av fieldflower »

Beror väl på ljudideal om det funkar.
Då jag spelar bas genom PA-lådor brukar jag tycka att det låter lite platt, men å andra sidan är det samma sak då jag linear förstärkaren in i mixern. Jag gillar helt enkelt ett ganska icke-neutralt ljud, som min låda åstadkommer åt mig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av blackparkas »

Med dagens begagnatpriser finns det ju ingen som helst anledning att kolla på PA-prylar.

Slutsteg + preamp är en sak, det är det ju en del som kör med, och det kan man väl köpa.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av BasBert »

Det där är märkligt. Det borde funka med PA-lösningen via DI-bas men faktum är att man tappar "botten". Jag kan inte det tekniska men har alltid märkt att PA ger mer bredd än basbotten i ljudet. Enbart linad/DI- bas tappar botten men kör man i Stärkare+baslåda så infinner sig botten-ljudet, i totalen liksom.
En annan förklaring kan vara att ljudet i en basanläggning är mer projecerad/centrerat i basen.
Kör man ut Basen enbart i sublåda blir den för luddig, odistinkt och oprojecerad. Enbart i topp-lådor så tappar man basen oavsett om frekvensen går ned till 45hz för lådan i sig.
För samma upplevda baseffekt som basförstärkare och baslåda ger så tycker jag att man måste ha mer åka i PA steg och högtalare än i basstärkare + högt.

Kanske jag inbillar mig?...
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av BasBert »

Googlade å hittade en bild på Mike Porcaros´s (R.I.P) basrig när det begav sig:
Bild

1) Peavey Cirrus 5 Standard Series bas med LaBella-Slappers, 0,045-0,128
2) Shure ULXP4 -trådlöst system
3) A/B-box
4) SansAmp Bass Driver
5) PA.
A/B-boxen var endast ifall det trådlösa skulle braka ihop. Då switchade Mike om till kabelmatning. SansAmp Bass driver har ju två utgångar som båda bar signalen till PA-mixern. Den 4x10 som stod på scen fungerar endast som "ställ" för rack sändaren. Mike hörde sitt basljud från scenmonitor. Man kan nog ana att han hade ear-monitors åxå.
Senare använde han:
- Line 6 Bass Pre-amp
- BBE DI-1000
- SVT Vacuum Tube Di-box
Vid samma tillfälle (!) Ibland hade han ett rack på scen, bara monitorer, ibland 2 st. SWR-cabs med 8x10" i varje...inte blir man klok för mindre :shock:

Så sammanfattningsvis går det nog att köra med PA-grejer bara man har PA med god kvalite´å effekt :nickar:

/BB
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har haft funderingar på att köpa ett PA som bandet kan hyra av mig per gig. Som det är nu släpar vi på ett "kompis-hyr-PA" som väger som en lastbil: ett gigantiskt Dynacord-PA med ett slutstegsrack som en restaurangspis. Bara det gör ju att man tappar lusten att spela. Jag har sneglat på detta:

Bild
http://www.4sound.se/pa/pa-system/bose-f1-array-system" onclick="window.open(this.href);return false;

...med en sån här:
Bild
http://www.4sound.se/mixer/digitalmixer ... x-air-xr18" onclick="window.open(this.href);return false;

Var och en har ju sina egna mikar och sånt. Jag har ett Bose L1 Model2 som man skulle kunna använda som scenmonitor, och några av killarna har ju såna här, jag funderar på en också:
Bild
http://www.4sound.se/pa/hogtalare/scene ... solo-fx150" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikrofonställ med mik, padda med låtlista och att styra mixern med, och monitor...

Sen bara köra med lätta saker; antingen pedalbord och DI eller liten rigg i ryggen.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: PA nästan gratis jämfört med bas-utrustning

Inlägg av Föredetting »

Det verkar vara en utmärkt plan, perfekt rigg för oss äldre med gistna knän, tjutande öron och oskarpa ögon :-)
Nu är jag personligen ute och giggar så sällan att man kan stå ut med att kånka PA den gången det bär till. Men det är uppmuntrande att det fimns behändiga prylar till bra pris om det skulle bli lite oftare.

Man får väl på ålderns höst satsa på att mangla covers på äldreboenden, Creedence o Sweet home Alabama.
Skriv svar