12 volt förstärkare.

Prata om förstärkare och högtalare
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

12 volt förstärkare.

Inlägg av 5string »

Roland.se avråder starkt från att koppla Mc/bilbatteri till Cube Street Ex. Spänningsomvandlaren till denna lämnar 13 volt in i förstärkaren. Känslig elektronik säger man. Är det det någon som varför det är skillnad på Dc från spänningsomvandlaren och ett batter? Förstärkaren har även ett batteripack på 8 AA batterier. Laddbara så ger de mindre än 12 volt.
Uppgiven batteritid är optimistisk, varför Mc/bilbatteri skulle ge mer speltid, ev en hel kväll på full effekt.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: 12 volt förstärkare.

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har mätt upp spänningen på min Mondo; den ger runt 10 Volt när det ska vara 9 Volt, drygt 13 när det ska vara 12. Volt är volt. Skillnaden är att du har en avsevärd mängd ström att plocka ut. Det är ju inte så att ett batteri "skjuter apparaten framför sig"; det är apparatens "hunger som suger ur batteriet". Jag är ingen expert på bilbatterier; fråga någon som kan sånt. Även en bilstereo går på bilbatteriet då bilen står stilla, så det BORDE inte vara några problem.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: 12 volt förstärkare.

Inlägg av Body&Soul »

8 laddbara AA bör ge 9,6 V seriekopplat.
Ska man mäta angiven spänning ska man göra det med avsedd belastning. Obelastat får du högre värde.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: 12 volt förstärkare.

Inlägg av inber »

En volt är en volt. Inga konstigheter egentligen. Ett fulladdat bilbatteri lämnar ungefär 12,7 Volt. Om du jämför med de 9,6 volt som åtta laddningsbara batterier ger (1,2 Volt styck) så är det tre volt extra. Lite väl mycket och jag skulle inte våga prova.

Däremot finns det ingen "spänningsomvandlare" i ett bilbatteri, det är ren okunnighet. Det finns ingen elektronik alls i ett bilbatteri, utan bly, syra och lite andra metaller.

Här har du utspänningar på bilbatterier i olika lägen:

http://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Enklaste sättet att kunna köra på bilbatteri är att skaffa några dioder (bildioder?) och koppla i serie med batteriet. En halvledardiod stjäl 0,7 volt och fyra sådana tar alltså 2,8 volt. Det man får tänka på att 50 watt vid 12 volt är fyra ampere ungefär, och de vanligaste typerna av dioder tål 1A.

Om det här är ett jobbigt och akut problem för dig så kanske jag eller någon annan kan visa hur det ska göras.

EDIT: skrev något helt annat först, innan jag fattade att en Roland ska drivas på endast 9,6 volt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar