EBS classic 410 & 212

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Peet
Medlem+
Inlägg: 681
Blev medlem: fre 07 okt 2011, 15:20
Ort: Uppsala

EBS classic 410 & 212

Inlägg av Peet »

Är det någon här som har personlig erfarenhet av dessa två kabinett och hur de skiljer sig åt i klang och effektivitet mm? Jag sålde nyligen min classic 810 för att den var för klumpig men jag gillade den skarpt rent ljudmässigt.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: EBS classic 410 & 212

Inlägg av Poester »

Körde de båda ihop för många år sedan. Jag gillade det. 212an är väl lite muddig men ihop med 410an tyckte jag att jag fick fram det ljudet jag ville. Även om de funkar var för sig. Åkte bara en med var det oftast 410an. Minns inte varför dock, men tror att det va lite mer klös i den.


- - - -
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: EBS classic 410 & 212

Inlägg av hitman »

Har haft både 410 och 212 och gillade bägge. Kanske inte värdens stadigaste byggen men de funkade alldeles utmärkt till att lira högljudd Texas-blues med kontran. De går att köpa rent billigt som begagnade.

Sålde EBS-riggen eftersom jag så sällan behöver spela så högt. Och min TKS-låda låter ännu bättre.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: EBS classic 410 & 212

Inlägg av hitman »

Har haft både 410 och 212 och gillade bägge. Kanske inte värdens stadigaste byggen men de funkade alldeles utmärkt till att lira högljudd Texas-blues med kontran. De går att köpa rent billigt som begagnade.

Sålde EBS-riggen eftersom jag så sällan behöver spela så högt. Och min TKS-låda låter ännu bättre.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar