Lätt oljud ur gammal rörtopp

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av taug »

Tjena,
Har en gammal rörtopp som i övrigt tycks fungera precis som den ska men som olikt mina andra toppar producerar ett ganska tyst men ändå lätt störigt brummande när den är påslagen med mutad signal.
Den spelar som sagt som den ska (så vitt jag vet, den har betett sig såhär det halvåret jag ägt den) men mutar jag signalen med exempelvis en stämmare så hörs lätt oljud/brum från den. Stöter jag i samband med detta till chassit på ovansidan med typ en ölburk lite lätt, som att bara ställa den ner på den med en lätt duns, så sprakar det till högre av anslaget. Inga andra toppar jag har beter sig såhär och mina elkunskaper är extremt begränsade så har ingen aning vad det beror på. Någon som har en aning, är det något att bry sig om eller är det bara att acceptera det? Inget som stör mig men lite lätt orolig att något är knas.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av Musikanten »

Jag tror att det är två olika saker.
Brummet kommer troligen från lite dålig filtrering av drivspänningen i nätdelen. Någon elektrolyt som mist lite kapacitans. Det andra felet låter som något sitter lite löst, svårt att säga utan undersökning.
Behöver nog lite översyn hos doktorn eller vad tror du? :wink:
- Ingvar -
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av taug »

Tack för input, låter troligt! Den skulle varit genomgången innan jag köpte den så lite trist att behöva göra det bara, hehe. Men borde helt klart, har du tips på någon vettig i Skånetrakten (ser att du är från Lund)? En polare lämna in via 4Sound i Kristianstad en gång men då tog det dem 4 månader och en massa skickande fram och tillbaka mellan olika butker i landet innan han fick tillbaka den.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av Musikanten »

Nej, tyvärr vet jag ingen i min närhet som fixar sådant. Du får göra en efterlysning och skriv din hemort så kanske det dyker upp någon som har kontakter. Att skicka rep-objekt fram och tillbaka mellan butiker låter ju inget bra. Mellanhändet tar bara längre tid och blir dyrare.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av Fernan »

Fråga på Ljudbojen i Rörsnack-forumet.
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av taug »

åter tack!
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av Lowlife »

På din beskrivning misstänker jag ett förstegsrör, missljudet när du stöter till stärkaren tyder på det. Man kan felsöka som följer. Lämna bort jobbet om du är osäker, man kan få en stöt om man gör fel. Öppna stärkaren så att du kommer åt rören (varning högspänning) sätt igång stärkaren och knacka försiktigt med en blompinne eller blyertspenna på de små rören i tur och ordning. Det kommer troligen bli oväsen vid ett eller flera av rören. Prova (när stärkaren svalnat) att vicka lite på rören så att eventuell oxid i rörhållarna nöts bort. Prova igen. Kvarstår problemet med ett eller flera rör- byt ut de dåliga, de är inte ohemult dyra och behöver inte impedansmatchas.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av taug »

Lowlife skrev:På din beskrivning misstänker jag ett förstegsrör, missljudet när du stöter till stärkaren tyder på det. Man kan felsöka som följer. Lämna bort jobbet om du är osäker, man kan få en stöt om man gör fel. Öppna stärkaren så att du kommer åt rören (varning högspänning) sätt igång stärkaren och knacka försiktigt med en blompinne eller blyertspenna på de små rören i tur och ordning. Det kommer troligen bli oväsen vid ett eller flera av rören. Prova (när stärkaren svalnat) att vicka lite på rören så att eventuell oxid i rörhållarna nöts bort. Prova igen. Kvarstår problemet med ett eller flera rör- byt ut de dåliga, de är inte ohemult dyra och behöver inte impedansmatchas.
Ja, jag kom faktiskt att tänka på rören under rep i helgen och som uppdatering på tråden så ligger nog felet där. Mestadelen brum försvann efter att jag vickat/"tryckt åt" slutstegsrören (även oljudet vid knackningar försvann) men något spökar till och från än så är väl antingen förstegsrör som jag behöver göra detsamma på eller så behöver slutstegsrören någon push till... Fast ett rörbyte borde kanske till oavsett så får se nästa rep efter jag hunnit kika mer.
Tack för svaret! Jag var nästan helt säker på att bias och allt vad det heter och innebär var tvunget att ställas in vid rörbyte, men det stämmer inte?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av Musikanten »

Endast slutrörsbyte kräver bias-inställning/kontroll.
- Ingvar -
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av taug »

Stort tack!
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: Lätt oljud ur gammal rörtopp

Inlägg av Dan the Man »

Lämna till 4sound Malmö och deras tekniker Spiros Agathelidis.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Skriv svar