Liten baslåda

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Liten baslåda

Inlägg av Jellew »

Eftersom jag för tillfället inte har något behov av att överrösta någon så söker en liten smidig baslåda att ha hemma.
Nu har jag en trace elliot 1x15, måtten på den lägger jag in i tråden när senare under dagen men jag söker som sagt något mindre.

Toppen som ska användas är en GK MB 200.

När jag har sökt runt på nätet så verkar det som att 1x12 är de minsta lådorna, men jag kan ha missat något (eller massor)

Några tips?

/Jellew
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Liten baslåda

Inlägg av bas »

1x10 finns. T.ex. Ibanez Promethean P110C, men det finns säkert andra också.
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Liten baslåda

Inlägg av jisac »

Jag kör TKS 112 + den toppen du nämnde. Funkar till allt. Bas som gitarr. Tar effekter bra.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Liten baslåda

Inlägg av Ingemar Sundström »

Jag har en 2x8 Bose till salu om du är intresserad. Tror den heter B1 eller nåt sånt. Skicka pm om du är sugen. Något byte kan vara intressant för min del om det finns något jag har användning av.
Ingemar
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Liten baslåda

Inlägg av Jellew »

Folk verkar vara väldigt nöjda med TKS ser jag, mycket intressant.

Tack för alla svar, fortsatta tips uppskattas :)
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Liten baslåda

Inlägg av N Röding »

En till röst på TKS S112, supersmidig låda som låter bra. Jag kör med två stycken för volymstarkare gig.
Har tidigare haft ibanez promethean p110c men tycker TKS är mångsidigare och kan spela starkare.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Liten baslåda

Inlägg av Nick »

Jag kör också tks 112 och mb200. Funkar väldigt bra. Skulle du vilja spela starkare är det enkelt att köpa en likadan låda till.

Finns ju andra lådor också, men jag ser få anledningar att inte köpa en tks.

http://www.thomann.de/se/eden_ex_110_8_ohms.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/phil_jones_pir ... abinet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Liten baslåda

Inlägg av Jellew »

Det lutar åt att köpa en tks 112, verkar vara precis vad jag söker :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Liten baslåda

Inlägg av bjelkeman »

Jag gick från Ibanez Promethean 10or till TKS 112 för de portabla små behoven. Fördelen med TKS 112 är som N Röding och Nick säger, de klarar att växa med behovet på ett trevligt sätt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Peter B
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 01 apr 2011, 10:07

Re: Liten baslåda

Inlägg av Peter B »

Hej,
Jag har en likadan topp som du. För hemmaövningar och mindre akustiska gig använder jag den ihop med ett GK-kabinett MBX 112. Supernätt och går att bära runt på med en väska som passar till den lådan.
Till något större sammanhang har jag en TKS D112. Den är också rätt liten men för stor för att bäras runt i kollektivtrafiken om det ska släpas på bas och topp också.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Liten baslåda

Inlägg av Jellew »

Kollektivtrafik är ingen risk för min del. Hur skiljer sig MBX 112 och TKS 112 i ljud tycker du?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Liten baslåda

Inlägg av mikkejohansson »

Även jag kör TKS112+MB200. Hade en GK 150MB-combo länge innan (samma låda som MBX), gillar TKS mer även om den är större. Tycker den har ett större ljud också. TKS är också väldigt lättdrivna lådor = spelar högt utan att pressa toppen.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Liten baslåda

Inlägg av Jellew »

Roligt att så många kör med samma topp och låda. Eftersom det skall stå i vardagsrummet så är den visuellt estetiska aspekten viktig. Är det någon som kan vara snäll och lägga upp en bild på toppen och lådan, eller länka om det postats tidigare?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Liten baslåda

Inlägg av hitman »

Förutom att de låter bäst, så har du möjlighet att specialbeställa hur du vill att din TKS ska se ut (klicka på Custom cabinet gallery):

http://www.tks.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Liten baslåda

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har två TKS S112, en med tweeter, en utan. Med båda lådorna blir det ett stort och fokuserat sound, inte så mycket lågbas, men tillräckligt för B-strängen. Jag har två H115 också, men föredrar de små S112 ton- och transportmässigt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Liten baslåda

Inlägg av Jellew »

Det känns ganska givet med TKS s112 med tweeker, det är ett ganska saftigt pris dock så nu är det bara finansieringen som ska ordnas. För hemfridens skull ska jag försöka finansiera genom att sälja lite prylar, får se hur det går/hur långt tålamod jag har :)
Användarvisningsbild
BaktaktsBilly
Medlem
Inlägg: 302
Blev medlem: fre 26 nov 2010, 10:44
Ort: Umeå

Re: Liten baslåda

Inlägg av BaktaktsBilly »

Haha, en till röst på GK MB200 och en TKS112. Oftast står den tillsammans med en TKS115 i repan men har under perioder haft den i vardagsrummet för att öva på och lätt att ta med. Hade tjocka väggar och snälla grannar då.
Toppen och lådan har tuffat på tillsammans sen 2011 med regelbunden användning. 112:an är en av de första (köpt begagnad) så den är säkert 7-8 år eller nåt. Har aldrig använt tweetern dock =)

Är du riktigt snabb här när nån begagnad TKS112 dyker upp så är det nog en av de bättre affärerna en kan göra. Enligt mig iaf.
Men en får oftast vara väldigt snabb =)
Skriv svar