Nån här som känner till Torsten Nilsson och hans förstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Nån här som känner till Torsten Nilsson och hans förstärkare

Inlägg av Ingemar Sundström »

Som rubriken lyder. Kanske nån som vet om han har hemsida för sina produkter. Han har gjort nån liten basförstärkare i storlek som en Roland cube ungefär som är uppladdningsbar. Kanon där det inte finns nån el att tillgå.
Ingemar
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Nån här som känner till Torsten Nilsson och hans förstär

Inlägg av 5string »

Han finns i Gullspång.

Om du besöker en dragspelsstämma, så finner du troligen en dylik TN-basförstärkare, dock ombyggd med div tillsatser.
Senast redigerad av 5string den ons 08 jun 2016, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Nån här som känner till Torsten Nilsson och hans förstär

Inlägg av Ingemar Sundström »

5string skrev:Han finns i Gullspång. Jag har en "basförstärkare" från honom. Enligt Musikverkstaden så lämnar den 1watt uteffekt, och fladdrar/distar så fort man rör volymratten. Den saknar förförstärkare och lämpar sig bättre till t.ex dragspel med midi. Förstärkarenheten består av en modul från Conrads, pris några hundra, och en högtalare, strömbrytare och volymkontroll. Det är allt. Drivs av ett mcbatteri på c:a 4,5 amp. Jag betalade c:a 3.500:-, för en låda sk-t. Glöm denna förstärkare om du skall ha den till en elbas. Min står nu långt in i en garderob, eftersom förstärkarproffsen inte kan göra den användningsbar.
Batteridrivna förstärkare finns hos flera tillverkare, och själv har jag även en Roland Cube Street EX, som jag är mycket nöjd med. Den lämnar som max 50w, bra ljud till elbas och fungerar även till elgitarr akustisk gitarr sång och elpiano/synt. Den har har dessutom de elektroniska finesser man kan tänka sig, med tre kanaler + aux m.m. Pefekt till buskspel och förtält.

Om du besöker en dragspelsstämma, så finner du troligen en dylik TN-basförstärkare, dock ombyggd med div tillsatser.
Ok inte riktigt nöjd alltså. Konstigt för denna jag har till ev försäljning åt en tjej ska vara på 20 watt men låter bra mycket högre. Ingångsvolym/gain och volym ut är det enda på denna också. Uppladdningsbart batteri som ska hålla för ca 10 timmars effektivt spelande. Jaså den var så dyr vid inköp som ca 3500:-
Kanske flera som har erfarenhet av denna sort?
Ingemar
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Nån här som känner till Torsten Nilsson och hans förstär

Inlägg av 5string »

Uppgiven effekt är c:a 20 w, men det förutsätter att den matas 18 volt, och att högtalaren är på 4 ohm. Uteffekten halveras flera ggr, då högtalaren är på 8 ohm eller mer.
Senast redigerad av 5string den ons 08 jun 2016, 12:42, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Nån här som känner till Torsten Nilsson och hans förstär

Inlägg av Jellew »

Ingemar Sundström skrev:
5string skrev:Han finns i Gullspång. Jag har en "basförstärkare" från honom. Enligt Musikverkstaden så lämnar den 1watt uteffekt, och fladdrar/distar så fort man rör volymratten. Den saknar förförstärkare och lämpar sig bättre till t.ex dragspel med midi. Förstärkarenheten består av en modul från Conrads, pris några hundra, och en högtalare, strömbrytare och volymkontroll. Det är allt. Drivs av ett mcbatteri på c:a 4,5 amp. Jag betalade c:a 3.500:-, för en låda sk-t. Glöm denna förstärkare om du skall ha den till en elbas. Min står nu långt in i en garderob, eftersom förstärkarproffsen inte kan göra den användningsbar.
Batteridrivna förstärkare finns hos flera tillverkare, och själv har jag även en Roland Cube Street EX, som jag är mycket nöjd med. Den lämnar som max 50w, bra ljud till elbas och fungerar även till elgitarr akustisk gitarr sång och elpiano/synt. Den har har dessutom de elektroniska finesser man kan tänka sig, med tre kanaler + aux m.m. Pefekt till buskspel och förtält.

Om du besöker en dragspelsstämma, så finner du troligen en dylik TN-basförstärkare, dock ombyggd med div tillsatser.
Ok inte riktigt nöjd alltså.
Ingemar
Klockren summering :)
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Nån här som känner till Torsten Nilsson och hans förstär

Inlägg av Ingemar Sundström »

5string skrev:Uppgiven effekt är c:a 20 w, men det förutsätter att den matas 18 volt, och att högtalaren är på 4 ohm. Uteffekten halveras flera ggr, då högtalaren är på 8 ohm eller mer, samt att batteriet ger 12 volt.
TN känner naturligtvis till detta, men att upplysa om det är väl inte så bra för affärerna!

Min förstärkare hade inte en uppskattad uteffekt, den mättes upp med instrument av proffs.
Ok de verkar hålla väldigt olika kvalitet alltså. har den där TN nån hemsida eller så som man kan kika på eller hur har han nått ut med sina grejer?
Ingemar
Skriv svar