EBS vs TKS ?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
plosen60
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 16:42
Ort: Kullavik

EBS vs TKS ?

Inlägg av plosen60 »

Hej på er, en fråga från en oinitierad: Kör idag Aguilar TH 500 genom 2 st EBS Classic 112-lådor. Estetiskt tilltalande men är ute efter lådor med ännu lägre vikt + tightare/punchigare ljud. Viktmässigt är ju 2 st TKS S112 åt rätt håll (typ 15kg lättare för paret), och jag antar också ljudmässigt? Eller? Alla som kör TKS verkar ju sjukt nöjda. Någon som har kört båda?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av RolleHarris »

Jag har spelat på både EBS lådor ock TKS och har ägt 3st TKS, en 212 och 2st 112
Det finns egentligen ingen anledning till att köpa nåt annat än TKS enligt mig. Sjukt bra och snygga, billiga, lätta och så är de tillvekade av världens trevligast Tommy. Finns bara alla rätt där :)
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av Taurus »

Instämmer med RolleHarris om TKS. Jag spelar oftast på en TH500 med en eller två TKS112 beroende på lokal och genre, och det både låter kalas och är snällt för ryggen. Jag har en TKS212 också, men den står mest och samlar damm i mancaven - jag gillar soundet med två entolvor bättre, och man blir fort bortskämd med att entolvorna är så lättroddade.
plosen60
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 16:42
Ort: Kullavik

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av plosen60 »

Tack för svaren, jag är övertygad[WHITE SMILING FACE]

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av Roger Hedin »

Du skulle ha varit med när vi jämförde lådorna på en träff. Aldrig mer något som heter Classic från EBS efter detta...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av RolleHarris »

Roger Hedin skrev:Du skulle ha varit med när vi jämförde lådorna på en träff. Aldrig mer något som heter Classic från EBS efter detta...
Berätta gärna mer :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av fieldflower »

Om det bara funnits en TKS 412:a...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av Håcke »

fieldflower skrev:Om det bara funnits en TKS 412:a...
Det finns det väl!?
Bara inte till salu kanske...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av Roger Hedin »

RolleHarris skrev:
Roger Hedin skrev:Du skulle ha varit med när vi jämförde lådorna på en träff. Aldrig mer något som heter Classic från EBS efter detta...
Berätta gärna mer :)
EBS 112 Classic, som kostar mer än den lilla TKS 112, har en låda som är fullständigt odämpad Den är klonkig och bullrig som en pappkartong när man knackar på den, medan TKS är fullständigt styv, stagad och dämpad. Innebär? Bättre respons över hela registret, betydligt bättre i det låga. Dessutom flåsade EBS-lådans port väldigt hörbart, elementet pruttade vid inte alltför hög volym. (S.k fart out...) Allt detta sammantaget och ett bättre pris för TKS gör valet solklart...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
plosen60
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 16:42
Ort: Kullavik

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av plosen60 »

Hmm, får sälja på Blocket då...[WINKING FACE]

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av RolleHarris »

Roger Hedin skrev:
RolleHarris skrev:
Roger Hedin skrev:Du skulle ha varit med när vi jämförde lådorna på en träff. Aldrig mer något som heter Classic från EBS efter detta...
Berätta gärna mer :)
EBS 112 Classic, som kostar mer än den lilla TKS 112, har en låda som är fullständigt odämpad Den är klonkig och bullrig som en pappkartong när man knackar på den, medan TKS är fullständigt styv, stagad och dämpad. Innebär? Bättre respons över hela registret, betydligt bättre i det låga. Dessutom flåsade EBS-lådans port väldigt hörbart, elementet pruttade vid inte alltför hög volym. (S.k fart out...) Allt detta sammantaget och ett bättre pris för TKS gör valet solklart...
Bra beskrivning. Jag har ju testat båda och tycker ju TKS är överlägset det mesta. Ska nog köpa en 212 av Tommy och låta honom göra så att den matchar min Ampeg 212AV. Jag förstår inte varför EBS tar så mycket betalt för sina lådor faktiskt. De är nästan dyrast på marknaden.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av RolleHarris »

plosen60 skrev:Hmm, får sälja på Blocket då...[WINKING FACE]

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Hör gärna av dig, kan köpa dem billigt ;)
plosen60
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 16:42
Ort: Kullavik

Re: EBS vs TKS ?

Inlägg av plosen60 »

RolleHarris, du har PM
Skriv svar