Nya element till TKS 1x12

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

Jag har en topp, Warwick LWA1000 som driver två TKS 1x12.
TKSlådorna klarar inte 1000watt, så jag har varit lite rädd för att jag ska spräcka högtalarna.


http://www.thomann.de/se/warwick_lwa_10 ... #bewertung" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild'

http://tks.se/tks.se/112.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Senast redigerad av maxoges den ons 22 jun 2016, 09:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: ny låda till Warwick LWA1000

Inlägg av maxoges »

Köpte precis 2 eminence Kappa 12a på 450 watt styck i 8 ohm.
Provar dessa i mina lådor :D

Tror ni att de inte spelar djupt nog? De går ner till 62Hz.
http://www.eminence.com/pdf/Kappa_12A.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av B-Å Åhs »

Kolla med Tommy vad han rekommenderar , du kanske behöver ändra portar mm
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

Tommy har svarat. Jag är rökt. Kommer sälja mina nya kappaelement :(
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av allan »

Kolla TKS hemsida Maxoges!

Kraften, basen, ligger inte runt 40-60 hz, utan runt första oktaven, dvs runt 80hz
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av shadowskimmer »

Behöver du verkligen byta element eller nojar du bara? Elementen går ju inte sönder bara för att toppen KAN ge mer än de tål. Höjer man volymen stegvis så är min erfarenhet att man hör när de börjar nå sin gräns och så skruvar man ned litet.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

Jag bara nojar.
Tyckte det distade sista repet, men det kan bara ha varit i preampen i stärkaren. Borde åkt till repan och testat innan jag gick och köpte nya element, men det var en auktion och jag fick dem billigt!

Borde kunna bygga mig en 2x12:a med dem, eller sälja för samma som jag gav ;)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sv: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

Sätter elementen i denna och kollar hur det låter [WHITE SMILING FACE]
Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av Hellish »

Men hur högt spelar ni egentligen?

Jag kommer ihåg en PBträff när Parkas körde en SUNNtopp genom EN 1x10 och det började rasa allt möjligt skit från taket. Tror att det till och med var ett dörrhandtag som skakade ur en dörr. De klarar ju av att spela väldigt högt de där lådorna. Distljud kan ju som sagt komma från preampen, eller om du har en aktivbas så kan batteriet behöva bytas.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

Jag drabbades av hjärnsläpp när det distade. Bygger 2x12a och kollar hur det blir. Är min nuvarande rigg bättre säljer jag 2x12an.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av Roger Hedin »

Det är i princip i replokaler man får/kan spela starkt. På andra ställen blir man ju bara åthutad om man hörs. På stora scener har man ju i regel lyssning av en eller annan kvalitet/dignitet. Det mesta jag haft med mig på gig är mina TKS 2126 staplade på varandra med min Eden WT800B ovanpå. Det var ett litet kompgig med en kör, där vi dessutom körde lite jazz&blues-låtar. Inget PA, ingen lyssning. Varför denna massiva setup? Jo, bara för att känna tonen i ryggen och nacken och få lite spridning så hela kören hade något att luta sig mot. Inte för att spela starkt. Det hade säkert räckt med en TKS 112, men jag VILLE ju prova...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av allan »

Har själv byggt två stycken 1x12 lådor då min stärkare klarar av 2ohm. Eller annorlunda uttryckt, jag ver tvungen att skaffa fler lådor då stärkaren lät för svagt med min gamla 4x10.

Min slutsats efter ett väldigt hemmabyggandehållapående. Köp Tks-lådor. Bra element. Modern konstruktion. Billigare än Do It Yourself

Och skall man bli en bra lådbyggare, så vet det fåglarna om man hinner spela bas....

Men var inte rädd för att skaffa/bygga en låda som är tillräckligt hög o smal........ Gyllne snittet med proportionerna 2-3-5 ger lådor som funkar bra nkt bättre en 4x10.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

Ska ha ett sommarprojekt och se om jag kommer inärheten av TKS:arnas ljud :)

Köpte en låda från ljudbojen för en påse öl
köpte 2 st Eminence Kappa 12a på tradera för en spottstyver.
Nu ska jag se om det går att montera portar i lådan för att kompensera för att den är skitliten.
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av 41HZ »

Kul med lite byggen! Jag körde ett par rep med orange tb1000 när jag hade den genom två tks112. Funkade, men tyckte allt det lät väldigt ansträngt om dom. Vågade knappt dra på nån volym förrän det blev fladdrigt i botten.
Kör tks412+115 idag med 225w röris för att få volymen att räcka till. Skulle vilja säga att jag hellre har många element/fler lådor än en typ 1000w stärkare med liten låda(på rep då).
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av allan »

Hur många liter är lådan på?

Förutom min lätt grötmyndiga, som antagligen är en bearbetningsrest från mina egna grandiosa tillkortakommanden i högtalarträsket, sorry for that :oops: , så har jag en basbekant som just hade ett kappa12 element i en liten låda, det lät apbra......
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

allan skrev:Hur många liter är lådan på?

Förutom min lätt grötmyndiga, som antagligen är en bearbetningsrest från mina egna grandiosa tillkortakommanden i högtalarträsket, sorry for that :oops: , så har jag en basbekant som just hade ett kappa12 element i en liten låda, det lät apbra......
55l

76*38*19cm
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av allan »

Kollade med Winisd.

Tips från en glad lådbyggaramatör........

Med 55 liter och med en avstämning på 65hz på lådan, vilket många gurus på TB tycker är vettigt, för du ett F-3 runt 80hz. Det är alltså andra oktaven från 41hz, och det är där kraften i elbas-soundet ligger. Det där med 190 liter..... man kommer nog ner i frekvensregisret, men till priset av ett tämligen slappt sound.

För detta skall du ha två ventrör som har en innerdiameter på 10cm, och de skall vara 12.9cm långa. Då skall du klara dig från blåsljud i portarna.

Dessa kan du sätta på baksidan lika gärna som på framsidan, då basljudet är omnidirektionellt vid de frekvenser porten aktiveras. Många menar på att basrören inte får vara för nära elementet, vissa menar att de inte skall vara för nära lådväggarna. Men här finns ingen konsensus. Sätt dem där de finns plats! Oftast brukar det bli på baksidan......Eller nära hörnkryssen på framsidan, om man prompt vill ha de där.

Kanske inte så dumt att sätta ett stag (Trä läkt typ) mellan sidorna och front/bak i mitten på lådan. Stabilitet/styvhet ger bättre sound.

Sedan skickar du trummisen åt he.... med ditt lowmid-monster....

Glad sommar!

:D
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

:tummenupp: TACK ALLAN!
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av allan »

Hoppas att diskanten på kappa 12orna räcker! Lite lurigt med vad som står på elementens specifikationer och kurvor och hur diskanten låter i verkligheten..... Men som sagt, kompisens kappa-hemmabygge lät skitbra.

Försök o hitta ventrör runt 10cm, helst inte större. Ett större blir för långt, o ett mindre kommer resultera i att lufthastigheten genom portarna blir för hög. Om du hittar ngt annat så skriv ett mess, så kan jag räkna om.

Finns bra info om portar och vanliga missuppfattningar om dessa på barefaceds hemsida.

Se till att lådan blir tät. Det enda som skall "läcka" är portarna. Bra ms-polymer bygg/monteringslim är starkare än skruv o kostar inte mkt på lokala byggmarknaden. ( Detta om du vill limma fast baksidan. Vill du ändå skruva, så sätt gärna ngn klisterpackning/tätlist emellan)

En del hävdar bestämt att man skall använda dämpningsmaterial i baslådan. Jag har testat o läst allt jag hittar på TB och egen slutsats är: Inte nödvändigt. Lägg inte energi på det. Mkt dämpningsmaterial verkar enbart dämpa klng o diskant.


Många menar däremot att lådans styvhet är viktigare. Så lägg lite lim o trä-terapi på ett "träkors" i mitten på lådan, alltså mellan elementen.

Full fart!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av fieldflower »

Roligt byggprojekt!
Följs med stort intresse.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

Sågar upp två hål i bakstycket istället! Hittar ingen hålsåg som är 11 cm (portrörets ytterdiameter), så jag köpte en som är 10.5. Får fila 5 mm, men det ska väl gå.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av allan »

:D Underbart! Som bassist kan man aldrig ha för många hålsågar...
Senast redigerad av allan den tor 30 jun 2016, 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av Zyrran »

Sticksåg med fint blad och utan pendel så kan du skippa hålsågen :-)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av allan »

Men vad skall han i bokhyllan då? Svindyra pro-fit hålsågar i rad kan rädda vilken heminredning som helst.
Man vet dessutom aldrig när man får lust o slänga ihop en ny låda....... :D
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Nya element till TKS 1x12

Inlägg av maxoges »

Alltså hålsågen bet inte inte alls på spånskivan!!!

Jag fick borra små hål för att sedan använda m9n dremel för att få det någosånär jämt. Blev rätt bra tillslut :)


Bild


Bild

Bild

Bild


Bild


Bild

Bild

Bild


Bild
Skriv svar