Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Spook
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 11 jun 2016, 12:53

Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av Spook »

Det verkar vara underförstått att Ampeg SVT är the shit när det kommer till basförstärke. Originalet, facit, blueprinten (rätta mig om jag har fel). Men vad är egentligen Ampeg SVT för något? På Ampegs hemsida hittar jag både toppar och lådor som heter SVT, och alla verkar ha en undertitel som syftar på att det låter vintage. Typ Heritage, Vintage Reissue, Classic eller liknande (betyder inte alla dessa ord exakt samma sak??). Vissa SVT har siffror också. SVT 6 eller liknande.

Visst skulle jag kanske kunna googla mig till svaret, men det känns roligare att diskutera fram det här på forumet. Så hjälp mig gärna att reda ut detta luddiga begrepp. Vad menar du när du säger Ampeg SVT? Vilken är den "riktiga" SVTn?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av funkys**t »

SVT betyder Super Valve Technology. Ett monster på 300 watt såg dagens ljus 1969.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av funkys**t »

Den modell som idag heter Ampeg SVT-VR är en reissuemodell på den gamla SVT:n
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av funkys**t »

Jag fortsätter....

1988 (tror jag) kom SVT2. Likadant slutsteg på 300 watt (6550) men med helt annan preamp. Dock utan gainkontroll men med en 7 bands EQ. Några år senare kom SVT2-PRO med driveratt, gain och 9 band i equalizern. Båda två är rackmonterbara.
Lite senare kom SVT-Classic som bygger på samma preamp som PRO men mer vintageutseende och enklare utförande. Därefter kom en modell som hette SVT-AV (Anniversary) som var samma som Classic men "silverface" samt SVT-VR.
När Ampeg flyttade sin tillverkning till Vietnam började idéer på fortsätta att tillverka versioner i USA (Heritage) men jag har ingen koll på vilka som finns.

BildBildBildBildBildBildBild

1: Första SVT:n. 2: SVT2. 3: SVT2-PRO. 4: SVT Classic. 5: SVT-AV. 6: SVT-VR.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av TDHP »

Och SVT3 och uppåt är inte helrör utan hybrider med rör i försteget eller rena transistorstärkare.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av mikkejohansson »

Om någon säger bara "Ampeg SVT" t ex i en backlinespec betyder det (för mig) en Classic, Heritage eller VR.

Skulle inte ta för givet att det skulle funka med t ex en 2 (pro) och definitivt inte en hybrid.
Fender - Pedaler - GK - TKS
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av r0ddan »

Ampeg själva kanske tänker sig att de byggde en modell som de kallade SVT som de sen vidareutvecklat. Som ett ljudideal som de utgår ifrån när de bygger nya modeller. En SVT fast mer up to date med eq, vi kallar den SVT II. Vi smäller in lite mer, det får bli PRO. Äh, vi tar bort eq:n, back te bäjsiks. En Classic...
Frågar man mig är Classic och VR rätt lika varandra. Jag har en VR och har repat en del på en Classic. Med gain och master kan man få nått förstegsrör att dista lite om man vill (vem fan vill det?) men jag drog alltid upp mastern.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av Roger Hedin »

Volvo 140 - 240 - 740 - 940 och tillbaka till 140...
Jag hade en gång en gammal blue line från mitten av 70-talet; i en case som man lyfte av huven på. Till detta en tämligen stilenligt missanpassad V4B-låda, samma höjd och bredd, men lika djup som bred och ett veckat horn med två EVM15L. Ett jävla as till rigg; den hördes inte på scenen, men tre meter utanför scenkanten blåste man bort allt folk...
Bild
Den står där bakom högerhanden; toppens tyg var omklätt med svart plysch(!!!)...
Aldrig mer!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av hitman »

Spook skrev:Det verkar vara underförstått att Ampeg SVT är the shit när det kommer till basförstärke. ?
Därom tvista de lärde. Om det ska finnas backline på giget så försöker jag alltid kolla innan med ljudkillen om det är en Ampeg helrör. I så fall tar jag med min egen stärk, jag har aldrig lyckats få till ett uthärdligt ljud med rörklumpen. Förklaringen jag fått är att SVT låter bra om den pressas hårt. Men så högt får jag aldrig spela.

Däremot så erkänner jag att jag gillar V4B, den är ju på "bara" 100 watt och kan då avnjutas på acceptabel volym.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av mikkejohansson »

Om inte bäst så är Ampeg SVT (Classic) i alla fall standard i backlinesammanhang, speciellt på festivaler.

Kan vara klokt att bekanta sig med dem så pass att man i alla fall hittar ett "spelbart" ljud. För eller senare kan man räkna med att stöta på en :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Spook
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 11 jun 2016, 12:53

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av Spook »

hitman skrev:
Spook skrev:Det verkar vara underförstått att Ampeg SVT är the shit när det kommer till basförstärke. ?
Därom tvista de lärde. Om det ska finnas backline på giget så försöker jag alltid kolla innan med ljudkillen om det är en Ampeg helrör. I så fall tar jag med min egen stärk, jag har aldrig lyckats få till ett uthärdligt ljud med rörklumpen. Förklaringen jag fått är att SVT låter bra om den pressas hårt. Men så högt får jag aldrig spela.
Intressant!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Kan vi reda ut det röriga begreppet "Ampeg SVT"?

Inlägg av BBQV »

Om du bara säger "SVT" så kommer 99% av alla basister att omedvetet tänka "300w helrör". Om det sen är en 70-talare, AV, Classic, VR och allt vad de heter spelar mindre roll. Är det nåt annat än det gör du klokt i att precisera dig med modellnamnet.

Utanför musikerskrået i stort (och basister i synnerhet) så tror de flesta att du pratar om ett TV-bolag...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar