Upgrade tubes: vad är fördelen?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Upgrade tubes: vad är fördelen?

Inlägg av midlifecrisis »

Såg precis att det går att köpa kits med rör för att uppgradera rörförstärkaren. Vad vinner man med detta? Är det ljudkvalitet eller ljudstyrka som påverkas? Hur subtila är förändringarna?

https://reverb.com/item/2450027-tung-so ... ax7-12au7w" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPad using Tapatalk
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Upgrade tubes: vad är fördelen?

Inlägg av Fernan »

Kan ju vara bra om man ändå tänker byta slitna rör och vill köpa ett "paket" ....annars tycker jag att det är rent trams..TungSol är bara ett märke bland flera andra (Sovtek, ElectroHarmonix, Svetlana mfl) som tillverkas i Reflektorfabriken i Saratov och det är större variationer inom ett märkes tillverkningsserie än mellan märkena i sig. Det finns ju ingen anledning för fabriken att ändra kvalitetsnormer bara för att man ställer om tillverkningen från ett märke till ett annat. Visst kommer du att uppleva en ljudskillnad mellan slitna preamprör och nya, och med rätt biasjustering kommer slutrören att låta annorlunda, men det är ju inte nåt som gör detta "uppgraderingspaket" unikt.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Upgrade tubes: vad är fördelen?

Inlägg av Danne »

+1. Om man ändå skall byta rör kan man ju köpa kitet, men om man är nöjd med ljudet ser jag ingen anledning att byta bara för att byta. Jag har aldrig upplevt så stora skillnader mellan rörfabrikat att jag skulle byta friska rör som någon form av uppgradering.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Upgrade tubes: vad är fördelen?

Inlägg av midlifecrisis »

Ok. Tack. Ungefär vad jag misstänkte.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Skriv svar