TKS 112 + GK MB200

Prata om förstärkare och högtalare
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

TKS 112 + GK MB200

Inlägg av Jacke »

Jag har kollat runt lite och förstått att en TKS 112 + GK MB200 är en populär kombination.

Ni som använder er av denna kombo, hur långt räcker volymen? Funkar den i typ bygdegårdar inför 100-150 personer utan hjälp av PA? I replokal med 2 gitarrer och trummor?

Mitt ljudideal drar åt det gamla hållet, och jag kör uteslutande fingerspel på P-bas och Rickenbacker, båda strängade med flats. Därför undrar jag även om det låter väldigt hi-Tech med nämnda topp?

Erfarenheter mottages tacksamt!

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: TKS 112 + GK MB200

Inlägg av mikkejohansson »

100-150 pers utan några som helst problem skulle jag säga. I replokal beror lite på hur starkt ni repar. Dubbla Marshallstackar och dubbelkaggar med stålvirvel kanske inte, men normal volym absolut.

Jag tycker MB200 är väldigt varm och go, men den har ju mer av GK-soundet än rörvärme. Däremot låter den bättre pressad än vad t ex MB Fusion gjorde tycker jag.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: TKS 112 + GK MB200

Inlägg av BBQV »

Jag har liknande ljudideal och hade en GK MB Fusion 500 tidigare. Grundljudet var ganska långt från det jag ville ha så jag bytte till en Ampeg PF800 och har inte ångrat mig! Båda dessa toppar har mer mos än MB200:an, men jag skulle kika på Ampeg PF350 om du letar lillrigg.

TKS-lådorna är fantastiska på alla sätt, men jag skulle nog säga att du behöver två för att räcka till med de förutsättningar du nämner.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TKS 112 + GK MB200

Inlägg av Roger Hedin »

Jag använder två S112 när vi repar med jazz/bluesbandet. Det kan bli ganska högljutt, men två står sig bra, även med fem- och sexsträngat när man trycker på och har lågbasen lite strypt. Vi har gitarr, keyboard/orgel, trummor, sax och bas.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: TKS 112 + GK MB200

Inlägg av bas »

Beror mycket på lokalen i sig. Jag hade klarat mig bra på min 112 (parad med en GB Shuttle 6.0) ända tills jag skulle gigga på en scen där den fullkomligt blev uppäten. Funkade inte ens att ha som medhörning på scen, ingenting gick fram. Lokalen var ändå av ungefärlig "bygdegårdsstorlek" (kanske lite större och högre i tak), men utformad på ett sätt som miniriggen inte kunde hantera.

Löste mina problem genom att låna en Ampeg 4x10. Sedan behövde jag inte PA:t. :P
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: TKS 112 + GK MB200

Inlägg av Jacke »

Bra svar från er allesammans, tack för dem!

Två TKS 112:or kommer det förmodligen bli, däremot är jag långt ifrån säker på vilken topp de ska matas med.
Ampegs PF-toppar verkar ju ha fått fina vitsord precis som Fenders senaste version av Rumble-serien. Jag har även funderat på Reidmar från EBS. Och nämnda GK.

Ska försöka prova de jag kan, har lyssnat runt en del på tuben men det ersätter ju självklart inte en egen provspelning på långa vägar.

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: TKS 112 + GK MB200

Inlägg av funkys**t »

Testa Tech 21 VT Bass 500. Jag gillar den. Inte så hi tech och låter väl så rörigt det går, även om den inte riktigt når upp till en 30 kilos med riktiga vakuumflaskor.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar