Knasdist på en viss ton?

Prata om förstärkare och högtalare
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Knasdist på en viss ton?

Inlägg av shadowskimmer »

Hej,
jag har en Trace Elliot V-Type 300H-topp som jag tycker är helt fantastisk. Den har legat i träda ett par år och jag har plockat fram den och testat litet - den låter finfint förut en sak:

När man höjer volymen ordentligt (över vad vi brukar ha när vi repar) så distar den på det förskräckligaste sätt just på tonen C - vare sig man spelar den på A-strängen eller exvis en oktav upp (exvis på G eller D). Det här är ingen dist som är rätt på något sätt utan det låter helt enkelt skitilla. Övriga toner låter precis som de brukar på den volymen.

Jag har inte felsökt alls eftersom jag inte hunnit nu innan det är dags för semester men funderar på vad det kan vara såklart. Eftersom det är just på en viss ton (och dess oktaver) så funderar jag på om det kan vara så att exvis förstegsröret beter sig vid vissa frekvenser? Kanske det blir vibrationer som får det att glappa i sockeln? Är det någon som tror på det eller har någon annan teori?

mvh

//knasdist_på_c
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Knasdist på en viss ton?

Inlägg av Zyrran »

Kan det inte vara lådan?
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Knasdist på en viss ton?

Inlägg av shadowskimmer »

Zyrran skrev:Kan det inte vara lådan?
Det är inte omöjligt men jag får inte alls samma effekt med en annan topp så det känns mindre troligt att det är i lådan det händer något. Det kan ju vara indirekt om en viss vibration skapar något glapp eller liknande såklart - toppen står på lådan och jag tänkte inte på att lyfta av den när det uppstod.

Ljudet är av sorten "glapp i sladden-sprak" om du förstår hur jag menar. Jäkligt vasst och argt. Tror inte det är så bra för högtalarna när det väl uppstår... :hmm:
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Knasdist på en viss ton?

Inlägg av Body&Soul »

Det är inte ovanligt att något i närheten resonerar på en viss frekvens (ton). Ofta i högtalarlådan som Zyrran föreslog. Jag har också råkat ut för att ett kretskort eller någon plåtdetalj i förstärkartoppen har börjat svänga. Lösningen har varit att först trycka på frontpanelen, lyfta på toppen osv. för att undersöka att det inte är något utanpå. Att dra åt skruvarna på front och bakstycke har hjälpt i något fall. I ett annat fall hittade jag en plåt inuti toppen som skärmade av ett rör som vibrerade. Plåten hade varit limmad mot kretskortet men limmet hade torkat. Lite smältlim löste det problemet.

Jag har i nån annan tråd beskrivit hur jag fick väggarna i ett Folkets Hus att självsvänga med 18" monsterhorn :-) Annars brukar trummisen klaga när man hittar resonans i trumsetet....

Nu läste jag att du tyckte det "sprakade", i så fall kan det vara nån komponent där lödningen håller på att släppa, eller ett rör som glappar alternativt att gallret är löst eller så och att spraket uppstår först när det börjar vibrera av resonansen. Knacka på toppen.
Skriv svar