Tips om baselement?

Prata om förstärkare och högtalare
wolfbrother
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 10 jun 2016, 21:55

Tips om baselement?

Inlägg av wolfbrother »

Jag har nyligen inhandlat en stack: EBS Fafner I och med den två lådor, båda proline den ena 410 och den andra 115.
410an har brända element så dem behöver jag byta, jag mailade EBS men då jag har dåligt tålamod så har jag suttit och googlat en del och lyckats komma fram till att EBS använder eminence-element.
Enligt vad jag fått reda på så är det Eminence Gamma 10 för att vara exakt. Dock kan jag bara hitta Gamma 10a och de är på 8Ohm men de som sitter där är på 4Ohm, då är frågan; hur skulle det påverka att sätta in 8ohms element istället för 4?
Tacksam för snabba svar.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Tips om baselement?

Inlägg av Lowlife »

Lådan kommer att bli på 8 istället för 4 Ohm.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
wolfbrother
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 10 jun 2016, 21:55

Re: Tips om baselement?

Inlägg av wolfbrother »

Lowlife skrev:Lådan kommer att bli på 8 istället för 4 Ohm.
Ja men blir det några skillnader effektmässigt eller ljudmässigt?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tips om baselement?

Inlägg av fieldflower »

wolfbrother skrev:
Lowlife skrev:Lådan kommer att bli på 8 istället för 4 Ohm.
Ja men blir det några skillnader effektmässigt eller ljudmässigt?
Fafnern klarar 2 Ohm.
Gissar att 115-lådan är på 4 Ohm också? Eller är den på 8?

Med 2 st 4 Ohms lådor blir totalen 2 Ohm, vilket innebär att Fafnern levererar alla 620 Watt vid max volym.

Har du en 4 Ohm och en 8 Ohm blir totalen 2,67 Ohm, vilket dels drar ned effekten något, troligen runt 500 Watt, men framför allt omfördelar vilken låda som spelar starkast.
Om 115-lådan är på 4 Ohm och 410:an blir på 8 Ohm kommer 115-lådan få betydligt mer effekt än 410-lådan. Helt enkelt kommer 115-lådan få precis lika mycket effekt som nu men 410:an kommer få något mindre (så du får vrida upp volymen lite för att få samma ljudtryck).

Toppeffekten tror jag inte man skall stirra sig blind på om man inte maxar volymen jämt.
Volymrattar är exponentiella vilket innebär att 500 Watt sker precis innan max volym ändå. Halv volym innebär troligen sisådär 100 Watt... Ljudtryck och effekt är en konstig historia...

Huruvida det låter bäst om 410:an eller 115-lådan får mest effekt är synnerligen subjektivt.
Inget tar skada, så det är bara om det låter bra eller ej som är frågan.
Har du möjlighet att testa en fungerande 410:a så du vet om det är ditt idealljud eller om du önskar att 115-lådan varit lite mer framträdande vore det nog bra.
Medlem i PB50+
Skriv svar