Sprak och brus i Ampeg B2 basförstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Sprak och brus i Ampeg B2 basförstärkare

Inlägg av LasseBas »

Hej. Har köpt en beg Ampeg B2 förstärkare, transistor, ca 250 w. Den låter kanon, men efter en stunds användning börjar det spraka och brusa okontrollerat, spraketr och bruset kommer sedan och går och har hitintills försvunit efter ytterligare en stund. Har någon en aning om vad det kan vara för fel? Känns opålitligt att ta med den på en spelning i det skicket... Lassebas
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Sprak och brus i Ampeg B2 basförstärkare

Inlägg av hitman »

Skumt fel! Knepigt att diagnosticera när det fungerar ibland, det är ju ofta enklare när saker pajar "totalt"

Prova att maila Ampeg direkt (de har väl ingen svensk grossist längre?) och fråga om de har tips. EBS och Mesa Boogie har rykte om sig att svara snabbt på mail, Ampeg ska väl inte vara sämre?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Sprak och brus i Ampeg B2 basförstärkare

Inlägg av Zyrran »

Kan det va någon konding som spökar? Jag hade samma problem på min gamla Hagström 210 Bass, förvisso va det en rörstärkare, men när jag bytta kondingarna så försvann problemet.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Sprak och brus i Ampeg B2 basförstärkare

Inlägg av Musikanten »

Kan möjligen vara oxidering (dålig kontakt) någonstans. Känn på omkopplare och pot:ar när den bråkar, för att se om spraket kan påverkas.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Sprak och brus i Ampeg B2 basförstärkare

Inlägg av LasseBas »

Tack för era svar. När jag nu senast hade stärkaren på längre rep 3-4 tim så har det inte återkommit, det vara bara den gången jag hade problem. Jag tänker det kan ha varit något tillfälligt, en dålig kabel eller lite glapp i basarna osv. Om det återkommer kommer jag att lämna in stärkaren på en genomgång och skicka med frågan om kondingarna eller oxidering i kontakter osv. Även om stärkarten är några år, gillar jag den så skarpt att den definitivt är värd en sista service innan den får gå till de sälla jaktmarkerna, eller förstärkarhimlen... där den får sitta på molnen tillsammans med en massa andra kasserade solid state-stärkare av sämre sort. Men som sagt, innan dess kommer jag definitivt att ge den en sista chans genom en service o genomgång och att vara bland de levandes skara...
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Sprak och brus i Ampeg B2 basförstärkare

Inlägg av hitman »

Just det, det kan ju faktiskt vara så enkelt som en dålig gitarr-kabel :?
Skriv svar