Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Mr.Mike »

Slänger ut en fråga ang. om en Ampeg från 70-talet som heter V-2 och är en fyrtolva. Är det någon som har spelat på en sådan eller äger en..undrar hur en sådan låter? Har hört att denna låda skall vara en bra kombination till en V-4b. Har "googlat" o kollat bilder och den ska vara för bas. Hoppas på ett snabbt svar!! Mvh/Mr.Mike
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Grundström »

Ganska säker på att den lådan var tänkt för gitarr, åtminstone från början. Vet du det sitter för element i den?
//Emil
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Roger Hedin »

Tänk också på att gamla element kan vara slutkörda. Högtalare är (relativ) färskvara. Mina superfina halvdyra gamla B&W-stereohögtalare från 80-talet lät ganska sopigt när jag gav bort dem. De var på ingalunda sätt trasiga; bara trötta.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Mr.Mike »

Grundström skrev:Ganska säker på att den lådan var tänkt för gitarr, åtminstone från början. Vet du det sitter för element i den?
Vet inte vilka element det sitter i fast jag vet att magneterna är "fyrkantiga"!! Antar att det är original-element?? Lådan ser exakt ut som en 8X10`" låda fast inte riktig lika hög men lite bredare. Den har "portar" på varsin sida...en till vänster o en till höger. Så vitt jag har läst till mej så var den gjord för bas!
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Mr.Mike »

Roger Hedin skrev:Tänk också på att gamla element kan vara slutkörda. Högtalare är (relativ) färskvara. Mina superfina halvdyra gamla B&W-stereohögtalare från 80-talet lät ganska sopigt när jag gav bort dem. De var på ingalunda sätt trasiga; bara trötta.
Håller delvis med. Fast det verkar som om stereo högtalare håller kortare! Jag har en Acoustic-låda modell 406 som det sitter original element i o den låter o funkar bra.
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Grundström »

Mr.Mike skrev:
Grundström skrev:Ganska säker på att den lådan var tänkt för gitarr, åtminstone från början. Vet du det sitter för element i den?
Vet inte vilka element det sitter i fast jag vet att magneterna är "fyrkantiga"!! Antar att det är original-element?? Lådan ser exakt ut som en 8X10`" låda fast inte riktig lika hög men lite bredare. Den har "portar" på varsin sida...en till vänster o en till höger. Så vitt jag har läst till mej så var den gjord för bas!
Kan säkert funka till bas, men när jag googlar verkar det vara en gitarrlåda. Basportar till trots. Kan ju ha fel förståss.
//Emil
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Mr.Mike »

Hej igen! Tror det var Altic Lancing som var original i V-2:an! Har oxå googlat mer o hittade en katalog från -73 o den är tänk till gitarr. Vad tror du till bas.. skulle den börja o "skorra" när man krämar på lite på E-strängen kanske? Vet en som har en till salu fast känner mej väldigt tveksam att den inte "hänger med" i dom djupa frekvenserna.
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Grundström »

Jo det är nog risk att den inte pallar basfrekvenserna riktigt. Gillar du utseendet nog mycket skulle det kanske gå att byta element till något mer basvänligt. Men då drar ju kostnaden iväg direkt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
//Emil
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Mr.Mike »

Precis.. det är så jag tänker.. att den inte pallar o måste byta element o då blir det dyrt.Fast lådan är ju as-cool. Kanske en Acoustic 402 är ett bättre alternativ? Har haft en sådan i början av 80-talet!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av 41HZ »

Misstänker det är samma element som satt i vt-22 combon. Dvs V-4 100w och 2x12 med öppet bakstycke. En gitarrcombo men som funkar till bas om man bara kopplar in en extra baslåda.
Jag har kört endel genom åren på v4,vt22 och vt40 och det har visseligen fungerat med gitarrlådor men det är bara att glömma o ens titta på basratten.
Blir mest mera dist och just elementen som börjar dista först haha
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Mr.Mike »

Då får man tacka för svaren.. dom kommer väl till pass.
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Acoustic 4x12´!!

Inlägg av Mr.Mike »

Hej alla där ute! Slänger ut en fråga om det är någon som har kört på en Acoustic 4x12` som heter Acoustic 105? Det finns även en som heter 104 som äe en 6x12´ fast den är kanske till gitarr!! Skulle även vara trevligt o få veta om någon har kört på en sådan här oxå... "Ampeg B-25B Bass Cabinet 2-15" speakers-1970s"? Tack ödmjukast för alla svar. //Mr.Mike
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av peter_s »

Äldre lådor med tolvor i kan funka till bas, beroende på vad en är ute efter för sound o.s.v., men oftast är de tänkta för gitarr. De första basspecifika lådorna med tolvtumshögtalare dök upp först på typ 90-talet. Äldre tolvor hade varken den effekttålighet eller det frekvensomfång som moderna tolvor har.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Mc Green »

Jag spelade mig igenom halva 70-talet och hela 80-talet med en Ampeg 4x12" kopplad till en 100w transistorförstärkare.
Det gick bra för det mesta, men det var inte mycket till botten trots att alla tonkontroller för låga frekvenser stod på max.
Jag köpte den på Musikbörsen där dom sålde två beggade såna lådor plus en V4b topp. Så någon måste ju ha kört en monsterrigg med "fel" högtalare. När jag senare skaffade mig en 4x10" och en 1x15" så började jag se ljuset.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Ampeg V-2 4x12" 70-tal?

Inlägg av Mr.Mike »

Tackar för svaren. Det var det jag befarade att det inte är mycket till "botten" och att det kommer att låta lite "klent"...det var väl så i dom gamla 70-tals lådorna! Jag kör i dagsläget på en Ampeg V4b topp och en Acoustic 402/2x15" låda och det låter riktigt hyggligt. Vet inte varför jag riktigt söker en gammal fyrtolva..tror någonstans att det kanske skulle bli ett lite mer "snärtigare" ljud och även lite mer "mid" i soundet,typ som det lät helt enkelt på 70-talet!! Mvh/Mr.Mike
Skriv svar