Ampeg + Acoustic=?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av Mr.Mike »

Hej alla! Slänger ut en liten fundering o hoppas på svar. Vad tros om denna kombination...en gammal Ampeg V-4B samt en gammal Aucostic- låda modell 402/2x15"!! Är det någon där ute som har testat en sådan kombination? //Mr.Mike
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av Grundström »

Tror det skulle bli kanon. Har haft en del både ampeg och acoustic, men kommer inte ihåg om jag kört just den kombon. Hur som helst en bra låda och en bra topp så det blir säkert kanon :nickar:
//Emil
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av Mr.Mike »

Grundström skrev:Tror det skulle bli kanon. Har haft en del både ampeg och acoustic, men kommer inte ihåg om jag kört just den kombon. Hur som helst en bra låda och en bra topp så det blir säkert kanon :nickar:
Ja,det tror faktiskt jag med. Vad tror du om Acoustic 406 då?//Mr.Mike
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av Grundström »

Minst lika bra, men mer att släpa på ;-)

Ampeg V4 och acoustic 301 har jag kört rätt nyligen. Som en hästspark i mellangärdet ;-)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
//Emil
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av Mr.Mike »

Tackar för svaren. Vad tros om en en fyr-tolva då? Även om den skulle vara gjord för gitarr igentligen.. skulle den hänga med eller skulle den börja typ,"skorra" om man krämar på lite på E-strängen?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av fieldflower »

Mr.Mike skrev:Tackar för svaren. Vad tros om en en fyr-tolva då? Även om den skulle vara gjord för gitarr igentligen.. skulle den hänga med eller skulle den börja typ,"skorra" om man krämar på lite på E-strängen?
Risken är väl att elementen inte är tillräckligt långslagiga och "hoppar ur" spolen, vilket är himla obra och dyrt.

Edit: Generellt svar för att spela bas genom element avsedda för gitarr - har ingen insikt i den aktuella lådan.
Senast redigerad av fieldflower den fre 19 aug 2016, 10:28, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av bostrowskij »

Jag har haft den nyare V4BH till min Acoustic 402, funkade alldeles utmärkt! Tyvärr var V4BH för klen för mina behov, för distad rock var den perfekt men jag vill kunna spela rent och högt också så toppen fick gå. 402-lådan har jag haft i 36 år och den går ingenstans :D
Bild
Gubbstrutt 60+
Mr.Mike
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 17 aug 2016, 09:55

Re: Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av Mr.Mike »

Tackar för svar! Snygg bild. Klart att allt beror väl på vad för typ av musik man spelar! Gammal 70-tals rock så funkar det ju alldeles utmärkt med gammla prylar. Har du original elementen i din 402:a?
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av bostrowskij »

Jag har kvar original eminence-elementen som är felfria, men har satt i effekttåligare Fane-element. Jag bytte till mig en EBS Fafner och blev lite orolig att det skulle bli lite för mycket. Originalelementen är väl specade till 80W /st men de tål säkerligen betydligt mer, jag har tidigare kört 200-300W toppar i stora lokaler utan PA-stöd och det har inte varit några som helst problem. Men better safe than sorry.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Ampeg + Acoustic=?

Inlägg av bostrowskij »

Och till Hagströmbasen på bilden var ju V4BH/402 perfekt, den går nämligen inte att spela högt med för det blir rundgång rätt fort :D
Gubbstrutt 60+
Skriv svar