Byta ut Hartken?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Byta ut Hartken?

Inlägg av maxoges »

Jag spelar på en gammal Hartke 3500. Den är definitivt äldre än 10 år, köpte den beggad -98. Det har aldrig varit några problem med den och det var min drömstärkare när jag började spela (1993).

Nu har jag köpt en ny baslåda, en SWR 2x12. Frågan är om jag inte ska skaffa en ny topp också, jag har ju inte spelat och repat regelbundet på annat än Hartken.

Vad har ni för tips?
Mitt enda krav (förutom bättre ljud än Hartken) är att den nya toppen väger lika mycket eller mindre än den nuvarande.
Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Definitivt en Markbass LM2.

Halva storleken av din Hartke , 2 Kilo (2 kilo!) ,
500W i 4 ohm , så pass transient och versatil att den låter precis som du säger åt den.
Låter som ditt instrument.
Och rätt billig , ca 5500.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Var köper man Markbass i Sverige?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det gör man tyvärr inte , finns ingen som tar hem ännu.
Däremot så har http://www.thomann.de hela markbass sortiment , thomann är i princip som att handla från en svensk webshop , svensk portal , svensk del av hemsidan , priser och moms /frakt beräknade till svenska priser. Frakten blir högst 19 € .
Har bara goda erfarenheter från att handla därifrån.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

La Contrebasse skrev:Det gör man tyvärr inte , finns ingen som tar hem ännu.
Däremot så har http://www.thomann.de hela markbass sortiment , thomann är i princip som att handla från en svensk webshop , svensk portal , svensk del av hemsidan , priser och moms /frakt beräknade till svenska priser. Frakten blir högst 19 € .
Har bara goda erfarenheter från att handla därifrån.
Jo Thomann är jag bekant med. Jag hade dock hoppats på att få prova stärkaren innan jag handlar. Det är lätt värt att betala lite extra för den möjligheten.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Vad kan du tänka dig att betala?

EDIT: och vafan väger den? :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Tja motsvarande påslag som Sveriges moms skulle ge.
Tyskland har 16%, Sverige har 25%

Typ 6100kr
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

maxoges skrev:Tja motsvarande påslag som Sveriges moms skulle ge.
Tyskland har 16%, Sverige har 25%

Typ 6100kr
Nej. Det pris du ser ett pris i sek under Europriset är det du ger exkl. frakt som brukar vara 15 Euro. Thomann betalar svensk moms eftersom de säljer så mycket hit.
Beroende på vilken bank du har så bör du kolla ditt pris på Euro. SIst jag handlade så blev det ett par hundralappar billigare än Thomann angav. Detta på ett pris på knappt 9000 kr.
http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-194572.html ser du priset i svenska kronor under inkl. 25% moms.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Matte skrev:
Nej. Det pris du ser ett pris i sek under Europriset är det du ger exkl. frakt som brukar vara 15 Euro. Thomann betalar svensk moms eftersom de säljer så mycket hit.
Beroende på vilken bank du har så bör du kolla ditt pris på Euro. SIst jag handlade så blev det ett par hundralappar billigare än Thomann angav. Detta på ett pris på knappt 9000 kr.
http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-194572.html ser du priset i svenska kronor under inkl. 25% moms.
Tack för informationen! :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja , som tidigare nämnt , det är allt inräknat.
Samma skatter nu med EU , så du behöver inte beräkna införskatt och tull osv.
Mitt tips är , vad man än handlar , köpa från tyskland.
Det är rätt sjukt att tex EBS som är en svensk produkt kan vara tusentals kronor billigare i tex tyskland. Handlar numera allt från tyskland.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Markbass åt Marcbass la ja ju in en topic som hette för ett tag sen.

Nu ser de ut som det kommer bli sant.

Ja har beställt en MARKBASS Little Mark F1 limited edition topp. Dock inte den lättaste av MARKBASS eftersom det är en LTD topp i plåtskal. :lol:
Röd och fin e den också. :D :lol:

Du är hjärtligt välkommen ner o testa den när den landat.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

marcbass skrev:Markbass åt Marcbass la ja ju in en topic som hette för ett tag sen.

Nu ser de ut som det kommer bli sant.

Ja har beställt en MARKBASS Little Mark F1 limited edition topp. Dock inte den lättaste av MARKBASS eftersom det är en LTD topp i plåtskal. :lol:
Röd och fin e den också. :D :lol:

Du är hjärtligt välkommen ner o testa den när den landat.
Schysst! Jag hör av mig om jag har vägarna förbi Malmö
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

marcbass skrev:Markbass åt Marcbass la ja ju in en topic som hette för ett tag sen.

Nu ser de ut som det kommer bli sant.

Ja har beställt en MARKBASS Little Mark F1 limited edition topp. Dock inte den lättaste av MARKBASS eftersom det är en LTD topp i plåtskal. :lol:
Röd och fin e den också. :D :lol:

Du är hjärtligt välkommen ner o testa den när den landat.
Fan va du skaffar förstärkare :shock: Du behåller väl G&K-riggen?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Va fan ska du i Malmö o göra???

Ja ska behålla G&K:n ja.. Fast ja tror ja lyckats med de omöjliga. Att spränga min GK topp på 700watt. Opps..

Eller så e de min Stingray o min Modulus som har så sjukt högoutput så den distar.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

marcbass skrev:Va fan ska du i Malmö o göra???

Ja ska behålla G&K:n ja.. Fast ja tror ja lyckats med de omöjliga. Att spränga min GK topp på 700watt. Opps..

Eller så e de min Stingray o min Modulus som har så sjukt högoutput så den distar.
Skyll dig själv, du ENVISAS att ha basar med batterier i...tom. FLEA spelar ju jazzbas numera.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

precision65 skrev:
marcbass skrev:Va fan ska du i Malmö o göra???

Ja ska behålla G&K:n ja.. Fast ja tror ja lyckats med de omöjliga. Att spränga min GK topp på 700watt. Opps..

Eller så e de min Stingray o min Modulus som har så sjukt högoutput så den distar.
Skyll dig själv, du ENVISAS att ha basar med batterier i...tom. FLEA spelar ju jazzbas numera.
Han är tillbaka på Modulus :wink: När jag såg dom i Globen + liveklipp på internet + nyaste musikvideon så använde han en Modulus, sin signaturmodell med sunburst osv.

Lite skoj att Frusciante bytte gitarr varannan till var tredje låt medan Flea körde på samma bas hela kvällen när jag såg dom :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

FreCKo skrev:
precision65 skrev:
marcbass skrev:Va fan ska du i Malmö o göra???

Ja ska behålla G&K:n ja.. Fast ja tror ja lyckats med de omöjliga. Att spränga min GK topp på 700watt. Opps..

Eller så e de min Stingray o min Modulus som har så sjukt högoutput så den distar.
Skyll dig själv, du ENVISAS att ha basar med batterier i...tom. FLEA spelar ju jazzbas numera.
Han är tillbaka på Modulus :wink: När jag såg dom i Globen + liveklipp på internet + nyaste musikvideon så använde han en Modulus, sin signaturmodell med sunburst osv.

Lite skoj att Frusciante bytte gitarr varannan till var tredje låt medan Flea körde på samma bas hela kvällen när jag såg dom :lol:
Ok, nå'n har väl berättat för honom vad jazzbasen var värd.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

marcbass skrev:Va fan ska du i Malmö o göra???

Ja ska behålla G&K:n ja.. Fast ja tror ja lyckats med de omöjliga. Att spränga min GK topp på 700watt. Opps..

Eller så e de min Stingray o min Modulus som har så sjukt högoutput så den distar.
Jag fick för mig att du bodde i Danmark. Om jag är i Malmö och hälsar på min kompis kan jag åka över bron...

>Bor du inte i Danmark?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Men va fan!!
Det e den där jävla BAJSDUDE som säger att ja bor i Danmark! hehehe

Ja bor dock i Södra Halland. :D
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

marcbass skrev:Men va fan!!
Det e den där jävla BAJSDUDE som säger att ja bor i Danmark! hehehe

Ja bor dock i Södra Halland. :D
Det förklarar saken :D
Tyvärr har jag nog inte vägarna förbi Halland i dagsläget, men vem vet, saker ändras.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag föreslår att du letar upp en MARKBASS och testar själv innan du gör något förhastat. Jag har testat flera år i rad, och lyssnat på stjärnbasister(Jeff Berlin, Stu Hamm mfl.) som demat på mässan i Frankfurt.

Jag blev INTE övertygad. Smaken är ju som baken, men det är ngt med karaktären i MARKBASS som liksom är motbjudande på nåt vis.

Rusa inte in i nåt, det är mitt tips.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns en Eden WT300 till salu på Blocket för 5.000:-, där har du ju portabelt så det räcker...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar