Söker påläst/kunnig på Markbass

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
olofski rövdalm
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 09:44

Söker påläst/kunnig på Markbass

Inlägg av olofski rövdalm »

Jag har en Markbass little mark tube som jag köpte 2011 på 4sound (eller om det då hette musikbörsen) för 8450kr, fanns något billigare på Thomann då. Nu är nypris ca 6700 på Thomann och jag undrar om den bara har blivit billigare pga valuta och konjunktur eller om det är någon skillnad nya markbassstärkare mot för några år sen? Jag hörde någon säga att de skurit ner på komponenterna i nya stärkare och vill gärna veta mer nu när jag funderar på att sälja/byta in min topp.
Ja, det är en banandräkt.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Söker påläst/kunnig på Markbass

Inlägg av Roger Hedin »

Du kan aldrig få bättre betalt för en äldre och bättre stärkare när nya är billigare, oavsett komponentkvalitet, om vi inte talar om de historiska av rör och transformatorer nedtyngda artefakterna. Då är det upp-och-nervända världen.

Markbass blir aldrig kult. De gjorde som alla andra: hoppade på det kinesiska tåget och sänkte priserna när de väl sålt in ett lager till olika återförsäljare som köpt in till de gamla priserna. I början hoppades man på att nischa sig som ett kvalitetsmärke, vilket funkade en tid, men när man sedan slog undan benen på sig själv (och marknaden) blev de istället ett dussinkinesmärke utan kredibilitet. "Ingen vill ju ha orange högtalare..."

Det är bara att gå in på Markbass sida och titta under "Discontinued". Den hopen nedlagda produkter matchas väl i princip bara av Ashdown. I den ligan platsar även Fender med sin oändliga ström av "nya" P-och J-basar. På något sätt är högen av utgivna (och indragna) produkter ett mått på popularitetsmässig och ekonomisk kräftgång...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Söker påläst/kunnig på Markbass

Inlägg av peter_s »

Vågar inte uttala mig om dagspriset i relation till äldre tiders pris, men, Markbass har sedan ett tag tillbaka förlagt all tillverkning till Indonesien (de hoppade över Kina). Därmed har lönekostnaderna (troligen) blivit lägre. Komponenterna kan vara desamma nu som då, men vem vet, kanske har de ändrats och/eller rent generellt blivit billigare. Av vad jag läst verkar det, oavsett vilket, inte som om Markbass kvalitet blivit lidande av bytet av tillverkningsland.

Och vad gäller ett begagnatpris, så har jag en känsla av att om du vill få din stärkare såld, så kommer du behöva sälja den såpass mycket billigare att det knappt är värt besväret. Jag har själv en Little Mark II med några år på nacken, som jag har ersatt med något annat. Gissningsvis går den att sälja för max sådär 2000 spänn, vilket knappt gör det värt besväret. Därför har jag valt att behålla den som reservtopp.
Skriv svar