Markbass Traveler 102P, 4 ohm eller 8 ohm?

Prata om förstärkare och högtalare
drlowe
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 04:32

Markbass Traveler 102P, 4 ohm eller 8 ohm?

Inlägg av drlowe »

Hej Pratabasare!

Ska köpa en låda kring dagarna och fastande just för denna, dels för att MarkBass grejer låter bra och dels för hur smidig den verkar vara att ta med sig på gigs osv. Min topp är förövrigt en EBS Reidmar 270W RMS.

Nu är dock frågan om man ska slå till på 8 ohm eller 4 ohm. Jag är rätt sopig på att hålla koll på impedans kontra wattantal osv. Men om jag fattar rätt kommer 4 ohm-varianten göra så att 270W RMS kommer ut i lådan från mitt EBS Reidmar 270, medan det med 8 ohm-varianten kommer ut 135W RMS? Eller är det tvärtom? Eller är jag bara ute å cyklar?? För om jag inte är det är det väl klart 4 ohm-varianten är bättre å köra på då det blir mer kräm med den.

Men hur är det om man parkopplar två identiska Markbass 8 ohm respektive 4 ohms lådor? Är 8 ohm att föredra isåfall då det verkar vara mer poppis att parkoppla 8 ohm?

Äh, ni fattar hur lost jag är på detta... Upplys mig gärna. Jag kommer förmodligen mest använda den på medelstora (tänk typ ganska stora pubbar)-gig, men även förmodligen under lite större gig. Under stora gig blir förmodligen toppen linead ändå.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Markbass Traveler 102P, 4 ohm eller 8 ohm?

Inlägg av Nick »

Om du bara kommer använda en marksbasslåda, så är 4 ohm bättre, eftersom du får ut hela effekten från toppen.

Vill du använda två lådor, så behöver de vara på 8ohm styck. Då blir det 4ohm tillsammans,vilket är den lägsta lasten din topp klarar av.



Fördelen med två 8hmslådor är att du får ut hela efftekten, mer konarea, samt att den andra högtalaren kommer lite högre upp, vilket brukar göra den lättare att höra.


Men om du tror att du bara kommer att använda en låda, då är det ju bättre med 4ohm.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Markbass Traveler 102P, 4 ohm eller 8 ohm?

Inlägg av gthyni »

tänk också på att dubbla effekten ger 3 dB mer, hörbart men inte mer än så,
+10 db = dubbla volymen och kräver 10 ggr så hög effekt.

Betydelsen av 4 eller 8 ohm är alltså inte så stor som man kan tro.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar