Hur allvarligt med för lite ohm?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
PeterHalmstad
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 29 sep 2016, 19:10

Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av PeterHalmstad »

Jag använder en Ampeg Portaflex 500 som inte skall lastas med mindre än fyra ohm men använder en 4x10 låda på 4 ohm (Ampeg B4-10 HLF) och en 1x15 låda på 8 ohm (Ampeg B 1-15E). Som jag förstått innebär det att förstärkaren utsätts för 2.7 ohm.
Riskerar jag att slutsteg går sönder när jag belastar förstärkaren mycket eller är det dåligt oberoende av hur mycket jag belastar (hur högt jag spelar)?
Som jag förstått kan en lösning vara att seriekoppla högtalarna istället men då hamnar jag på 12 ohm. Innebär det att jag får ut mycket mindre effekt? Hur mycket mindre då?
Jag tror det framgår av mitt sätt att ställa frågor att jag inte är elektroniskt begåvad (eller intresserad) :) men jag är så klart rädd om min Portaflex.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av Roger Hedin »

Det är inget bra. Transistorförstärkare kan haverera med för låg last. Rörhäckar är en annan femma; där är det nästan tvärtom. Låt bli! :shock: :shock: :shock:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av strummer »

Som Roger skriver är det ingen bra idé för transistortoppar generellt, och i fallet med PF500 blir det förmodligen total katastrof eftersom den är gravt instabil i alla laster under 4 ohm. Risken finns att du aldrig mer får igång din förstärkare om den slår av tyvärr.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av B-Å Åhs »

Risk för att du släpper ut röken och totalhaveri
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av aacee »

Även om det skulle funka blir det ju en obalans effektmässigt mellan högtalarna.

Tänker jag rätt blir det att 410:an i det här fallet får 2/3 av förstärkareffekten och 15"-aren får 1/3.
Det tillsammans med en lägre känslighet hos 15-tummaren gör att det mesta av det upplevda ljudet ändå kommer från 410:an.

Vill du ändå köra dom tillsammans kanske du kan koppla om din 410:a så den landar på 16 ohm(?).
Då får du med 15-tummaren en kombination på 5.33ohm samt bättre balans mellan lådorna.
PeterHalmstad
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 29 sep 2016, 19:10

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av PeterHalmstad »

Tack för alla svar. Jag inser allvaret. Men hur är det med min fråga om seriekoppling, nån som vet?

aacee: att koppla om 410 så den landar på 16 ohm, hur gör jag det?

"Som jag förstått kan en lösning vara att seriekoppla högtalarna istället men då hamnar jag på 12 ohm. Innebär det att jag får ut mycket mindre effekt? Hur mycket mindre då?"
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av aacee »

PeterHalmstad skrev: "Som jag förstått kan en lösning vara att seriekoppla högtalarna istället men då hamnar jag på 12 ohm. Innebär det att jag får ut mycket mindre effekt? Hur mycket mindre då?"
Bygg dig en seriekopplingsbox och testa själv. Tror det är stört omöjligt att mha teorin bestämma eller beskriva hur du kommer uppleva det. (http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=45641" onclick="window.open(this.href);return false;)
PeterHalmstad skrev: ...
aacee: att koppla om 410 så den landar på 16 ohm, hur gör jag det?
Har ingen beskrivning på hur det går till på just din 410:a men man måste in och koppla om ordningen på elementen.
En del installerar en Switch så att man kan växla impedans på lådan.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av strummer »

http://www.gridgit.com/postpic/2011/08/ ... 270300.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
PeterHalmstad
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 29 sep 2016, 19:10

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av PeterHalmstad »

Igen, tack för alla svar. Jag ber min son bygga en seriekopplingsbox och testar.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av bassace »

Skulle tippa på att en PF-500 får en maxeffekt på ca 200 W i 12 ohm. Det kan mycket väl visa sig vara fullt tillräckligt, troligen använder du inte alla dina 500 W idag. Skillnaden i ljudtryck mellan 500 W och 200 W är ca 4 dB. Min erfarenhet är också att ljudkaraktären kan förändras något (i mitt tycke oftast till det bättre) vid högre ohm-tal.

Se länken nedan för skillnaderna mellan parallell/seriell koppling. För att koppla två högtalarlådor krävs antingen en specialkabel (som man kan tillverka själv) eller en kopplingsbox gjord för ändamålet. Att koppla om internt i 410-lådan kräver att du öppnar den och löder om kopplingarna mellan elementen så att alla fyra elementen är i serie (jag antar att det idag är 4 st 4-ohms element kopplade parvis seriellt och paren parallellt, finns exempel även på det i länken nedan).

http://www.eminence.com/support/wiring-diagrams/
PeterHalmstad
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 29 sep 2016, 19:10

Re: Hur allvarligt med för lite ohm?

Inlägg av PeterHalmstad »

bassace skrev:Skulle tippa på att en PF-500 får en maxeffekt på ca 200 W i 12 ohm. Det kan mycket väl visa sig vara fullt tillräckligt, troligen använder du inte alla dina 500 W idag. Skillnaden i ljudtryck mellan 500 W och 200 W är ca 4 dB. Min erfarenhet är också att ljudkaraktären kan förändras något (i mitt tycke oftast till det bättre) vid högre ohm-tal.
http://www.eminence.com/support/wiring-diagrams/
Har redan bett sonen löda ihop en dosa för seriekoppling för att testa. Spännande att höra om det gör nått kvalitativt på ljudet (karaktären) som du säger. Effekten tror jag inte blir nått problem, jag maxar absolut inte förstärkaren nu.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Hur allvarligt med för lite oh

Inlägg av Mc Green »

Det finns en till lösning......bygg ett delningsfilter! Om syftet med 15" högtalaren är att få mera lurv i botten, så kan du sätta delningsfrekvensen på 80 Hz eller lägre, då kommer lådorna aldrig att vara parallellkopplade. Dessvärre tror jag att den lägre känsligheten i kombination med högre impedans kommer att göra tillskottet av bottenlurv uteblir. Jag har en sån där kombination själv och fick absolut bästa balansen när jag körde med två slutsteg och aktiv delning. Nu har jag skaffat en TKS 212 och den räcker gott till min PF500, men jag har även blivit övertygad om att man ska dubblera högtalaren ifall man vill ha mera konarea, dvs 2 st 212 eller 2 st 4x10".
Att ha 4x10" + 1x15" funkar om man är extremt noggrann när man väljer element så att verkningsgrad o frekvensgång verkligen passar ihop. I mitt fall blir det en liten peak runt 200 Hz men jag har lärt mig att ratta bort den, så det är hanterbart.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Skriv svar