Ampeg Portaflex 500 fläkt modifiering

Prata om förstärkare och högtalare
JV-83
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 okt 2016, 10:44

Ampeg Portaflex 500 fläkt modifiering

Inlägg av JV-83 »

Jag ville ha en rig för att spela hemmavid i lugn å ro. Valet föll efter ett väldigt omständligt velande till sist på en Pf 500 ovanpå en PF 112. Litet å välljudande i mitt tycke. Då jag tidigare inte ägt nån Ampeg var jag nyfiken på det speciella ljud som Ampeg påstods ha. Och jag föll direkt för det ljud som kom ur denna lilla rigg. "Präsis som jag vill ha de.." Meeen det var en sak som inte var sådär fenomenalt bra. Det var ett irriterande fläktsurr så fort man slog på stärkaren :shock: . En 60 mm fläkt som går på fulla varv kan bli rät så irriterande. Speciellt om man spelar hemmavid på låg volym. Hustrun har inget emot att jag sitter å plinkar lite på basen samtidigt som hon ser på TV. "Basspelandet är bara trevligt men den där fläkten… Kan du returnera förstärkaren?" Och jag höll med. Retur.. eller fläktbyte?

60mm datorfläktar som är "hur tysta som helst" finns det 13 på dussinet. Problemet är att Ampeg har en variant som har två ledare i kontakten medans datorfläktar har tre ledare -> kontakten passar inte. Men så hittade jag en "Adapterkabel för fläktar 2-pin till 3-pin" (googla) på Kjell.com. Med en sådan och en 60x60x25mm fläkt från Zalman så hade jag det som behövdes. Att plocka ut fläkten innebär en hel del skruvande då även stärkarens "moderkort" måste lossas för att man ska få ut fläkten. (Tack för den serviceovänliga layouten Ampeg) så är man inte helt bekväm att skruva el så ska man nog låta bli.
Resultatet: Den gamla fläkten hade en spec på 34dB vid 4500 rpm och den nya har 19dB vid 3000 rpm. Upplevelsen är att fläktljudet går från irriterande till fullständigt tyst. Har fö testat att spela i bandet med utrustningen och de lilla riggen levererar tillräckligt med ljudtryck för vårat spelande och stärkaren var helt sval efteråt. Ersättningsfläkten gör sitt jobb och nu är även hustrun helt nöjd ;-)
carl-a
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 10 dec 2012, 13:42
Ort: Linköping

Re: Ampeg Portaflex 500 fläkt modifiering

Inlägg av carl-a »

Go grej! Tog du några bra bilder under operationen? Det här skulle jag vara intresserad av att göra med.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Fender Jaguar
Fender Precision
Burns Flyte
JV-83
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 02 okt 2016, 10:44

Re: Ampeg Portaflex 500 fläkt modifiering

Inlägg av JV-83 »

Nej tyvärr så tog jag inga bilder. Kolla länken nedan för hur en PF 500 ser ut på insidan och när man öppnat upp den så förstår man ändå rätt enkelt vad man ska göra. Dock är det väl på sin plats att nämna att stömkabeln ska vara utdragen hela tiden.

Men jag kan dra stegen med lite kommentarer.
Lossa täckplåten. typ 14 skruvar. När den är borta så ser man (kolla länken nedan) att fläkten ligger an mot kylflänsarna på moderkortet samt under en plåtkant :evil: . Därför måste man lossa på moderkortet. Om man gör det lugnt å metodiskt så borde det inte vara några problem. (Det är två st skuvar placerade "mitt på" och resten sitter på kanten.)

När moderkortet är lossat kan man skruva lös fläkten samt ta lös fläktkontakten. Enda lite bökiga momentet är att lyfta ut fläkten. Om man trycker moderkortet mot den andra sidan så kan man lyfta upp fläkten. Håll koll på dom 4 plastplupparna som sitter på fläkten som en distans mot kylflänsen. De trillar lös så väldigt lätt.. ;-)

När fläkten är borta så måste kjell.com-kontakten moddas lite. Det sitter ett par styrflänsar på den kontakten som är lite för breda. Men om man filar bort dessa helt å hållet så är det bara att trycka ner den i kontakten. Vänd den rätt bara. Dimentionen runt om är korrent så kontakten sitter bra.
Sedan är det bara att sätta i de 4 plastpluttarna i nya fläkten, sätta tillbaks den, anslut fläkten. I detta läge, innan man skruvar fast allt, är det bra att testköra fläkten (rör inget på insidan, det är mer än stärkaren som du bränner i så fall). Om fläkten inte startar så kommer inte heller förstärkaren att starta upp. Fläkten ska även blåsa ut från förstarkaren och inte in i den.
Om allt är OK.. skruva fast moderkort, fläkt och täckplåt.
Sedan borde du ha en mycket låg ljudnivå när du inte spelar.

http://s403.photobucket.com/user/60bass ... 2.jpg.html
Skriv svar