Snälla lär mig om Watt och ohm?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
voodoomchild
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 02 okt 2016, 21:07

Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av voodoomchild »

Jag känner att jag fan inte har någon koll på ohm och watt. När jag letar toppar och lådor så får jag alltid höra olika. Ska toppen ha mer watt än lådan eller tvärt om? Eller är det ohmen som ska matcha. Och vilka kombinationer kommer spränga riggen? Tex jag har en 300 watts låda på 4ohm vilken topp funkar då?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av blackparkas »

Det är väl inte så kinkigt egentligen om du kör transistortopp, så länge du inte lastar under minimum-ohm.

300w låda på 4ohm kan du i princip ha vilken topp som helst till, det är ju bara att låta bli att spela så starkt? :D


De vanligaste topparna funkar bra i 8 och 4 ohm.
Kör du en låda på 4ohm brukar du få ut maxeffekt ur toppen i de vanligaste fallen, då ganska många inte pallar köras i 2ohm.
Kör du 2 st 4ohms lådor blir det per automatik 2ohm, så har du tänkt ha 2 lådor i framtiden, satsa på en topp som klarar 2 ohm alt. köp 8ohms lådor.
Har du en transistortopp som ger 500w i 4ohm ger den ungefär hälften i 8ohm.
Har du en topp som ger mindre watt än lådan pallar finns det väl de som menar att elementen kan ta stryk, men det tror jag personligen mer är riskabelt om du kör PA-prylar och låt säga matar 2000w lådor med 500w förstärkare. Där tror jag dock det är lättare att bränna en 1000w låda med ett 2000w steg...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av BBQV »

Tommy, som bygger TKS-lådorna, har lagt upp en mycket bra text som förklarar allt du nånsin behöver veta om watt, ohm och andra termer som rör förstärkare och lådor. Läs igenom den så kommer du att få svar på dina frågor!

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=7926" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av saft »

BBQV skrev:Tommy, som bygger TKS-lådorna, har lagt upp en mycket bra text som förklarar allt du nånsin behöver veta om watt, ohm och andra termer som rör förstärkare och lådor. Läs igenom den så kommer du att få svar på dina frågor!

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=7926" onclick="window.open(this.href);return false;

Där har jag lärt mej från 0 till massa!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av fieldflower »

Går väl att summera lite snabbt... Svarar för transistorförstärkare.
1. Lådan ska tåla samma eller mer watt än toppen kan ge, om du tänker spela starkt.
2. Transistorförstärkare vill ha minst den angivna impedansen (ohm) på högtalaren/högtalarna.
3. Med högre impedans får man ut mindre effekt. Ofta ungefär halva effekten om man dubblar impedansen.
4. Om du kopplar in 2 högtalare blir de oftast parallellkopplade, vilket ger mindre impedans, t.ex 2 st 8 ohms högtalare blir totalt 4 ohm.

Och för mer detaljer är Tommys tråd kanonbra.
Senast redigerad av fieldflower den ons 19 okt 2016, 13:34, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av Ente »

blackparkas skrev: Har du en topp som ger mindre watt än lådan pallar finns det väl de som menar att elementen kan ta stryk, men det tror jag personligen mer är riskabelt om du kör PA-prylar och låt säga matar 2000w lådor med 500w förstärkare. Där tror jag dock det är lättare att bränna en 1000w låda med ett 2000w steg...
Jag tror att den situationen/villfarelsen har uppkommit att om sluttrasistorena pressas så hårt att THD övergår i att dom "ger upp" och då kan ge likström ut. vilket skjuter iväg högtalarkonen i en riktning istf att gå fram och tillbaka....
.. typ
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
voodoomchild
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 02 okt 2016, 21:07

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av voodoomchild »

Jag förstår mig på ohm nu i alla fall. Men grejen är ju att jag kollar på rör-toppar som ska funka till min 300w 4ohm Fender Bassmanlåda. Gärna fender, men funkar då en bassman 100, eller 135 till det?
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av ventus »

voodoomchild skrev:Jag förstår mig på ohm nu i alla fall. Men grejen är ju att jag kollar på rör-toppar som ska funka till min 300w 4ohm Fender Bassmanlåda. Gärna fender, men funkar då en bassman 100, eller 135 till det?
Om toppen funkar ihop med lådan....JA
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av fieldflower »

Med rör är det väl så att man helst skall matcha förstärkarens Ohm-tal för annars riskerar man bränna rören snabbare.
Vete sjutton om det blir så mycket svagare egentligen, men rörbyten är ju inte helt gratis så man kanske inte vill labba/riska så mycket.
Om det kan brinna mer saker än rören är bättre om andra svarar på, som kan detta bättre än jag.

Sedan vill ju en rörstärkare alltid ha belastning, till skillnad från transistor-dito.
En transistorstärk kan (oftast - 99%-regel) gå helt utan högtalare, om man vill köra DI t.ex.
Men en rörstärk utan låda (dvs jättemycket ohm) gärna vill brinna upp.

Men sen finns det säkerligen undantag och lattjolajban man kan göra med bias, koppla ur vissa rörpar, etc, etc...
Rör är lite mer komplicerat än transistor...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av ferm »

fieldflower skrev:Med rör är det väl så att man helst skall matcha förstärkarens Ohm-tal för annars riskerar man bränna rören snabbare.
Vete sjutton om det blir så mycket svagare egentligen, men rörbyten är ju inte helt gratis så man kanske inte vill labba/riska så mycket.
Om det kan brinna mer saker än rören är bättre om andra svarar på, som kan detta bättre än jag.

Sedan vill ju en rörstärkare alltid ha belastning, till skillnad från transistor-dito.
En transistorstärk kan (oftast - 99%-regel) gå helt utan högtalare, om man vill köra DI t.ex.
Men en rörstärk utan låda (dvs jättemycket ohm) gärna vill brinna upp.

Men sen finns det säkerligen undantag och lattjolajban man kan göra med bias, koppla ur vissa rörpar, etc, etc...
Rör är lite mer komplicerat än transistor...
Utgångstrafon får stryk om belastningen är fel. Ingen högtalare och spänningen sticker iväg uppåt och då kan isoleringen i trafon slås sönder och det blir kortis, för låg belastning (typ kortslutning) då blir det varmt och slutrören tar stryk. Eventuellt kan trådens isolering smälta och det blir kortis i trafon. Märk att det räcker att det blir kortslutning på ett varv av hundratals så slutar den fungera.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av Ente »

ferm skrev:
fieldflower skrev:Med rör är det väl så att man helst skall matcha förstärkarens Ohm-tal för annars riskerar man bränna rören snabbare.
Vete sjutton om det blir så mycket svagare egentligen, men rörbyten är ju inte helt gratis så man kanske inte vill labba/riska så mycket.
Om det kan brinna mer saker än rören är bättre om andra svarar på, som kan detta bättre än jag.

Sedan vill ju en rörstärkare alltid ha belastning, till skillnad från transistor-dito.
En transistorstärk kan (oftast - 99%-regel) gå helt utan högtalare, om man vill köra DI t.ex.
Men en rörstärk utan låda (dvs jättemycket ohm) gärna vill brinna upp.

Men sen finns det säkerligen undantag och lattjolajban man kan göra med bias, koppla ur vissa rörpar, etc, etc...
Rör är lite mer komplicerat än transistor...
Utgångstrafon får stryk om belastningen är fel. Ingen högtalare och spänningen sticker iväg uppåt och då kan isoleringen i trafon slås sönder och det blir kortis, för låg belastning (typ kortslutning) då blir det varmt och slutrören tar stryk. Eventuellt kan trådens isolering smälta och det blir kortis i trafon. Märk att det räcker att det blir kortslutning på ett varv av hundratals så slutar den fungera.
Tänkte då på
(Tanke1): utgångstransformatorer med flera lindningar på sekundärsidan.. räcker det med att en lindning har belastning ?
(Tanke2): Gäller det alla transformatorer i olika utsträckning, typ en extern 220 <-> 110V transformator som inte har något inpluggat i uttaget ?
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av ferm »

Ente skrev:
ferm skrev:
fieldflower skrev:Med rör är det väl så att man helst skall matcha förstärkarens Ohm-tal för annars riskerar man bränna rören snabbare.
Vete sjutton om det blir så mycket svagare egentligen, men rörbyten är ju inte helt gratis så man kanske inte vill labba/riska så mycket.
Om det kan brinna mer saker än rören är bättre om andra svarar på, som kan detta bättre än jag.

Sedan vill ju en rörstärkare alltid ha belastning, till skillnad från transistor-dito.
En transistorstärk kan (oftast - 99%-regel) gå helt utan högtalare, om man vill köra DI t.ex.
Men en rörstärk utan låda (dvs jättemycket ohm) gärna vill brinna upp.

Men sen finns det säkerligen undantag och lattjolajban man kan göra med bias, koppla ur vissa rörpar, etc, etc...
Rör är lite mer komplicerat än transistor...
Utgångstrafon får stryk om belastningen är fel. Ingen högtalare och spänningen sticker iväg uppåt och då kan isoleringen i trafon slås sönder och det blir kortis, för låg belastning (typ kortslutning) då blir det varmt och slutrören tar stryk. Eventuellt kan trådens isolering smälta och det blir kortis i trafon. Märk att det räcker att det blir kortslutning på ett varv av hundratals så slutar den fungera.
Tänkte då på
(Tanke1): utgångstransformatorer med flera lindningar på sekundärsidan.. räcker det med att en lindning har belastning ?
(Tanke2): Gäller det alla transformatorer i olika utsträckning, typ en extern 220 <-> 110V transformator som inte har något inpluggat i uttaget ?
En utgångstrafo har en lindning med flera uttag. Ett för 4, ett för 8 och ett för 16 ohm som ett exempel och för att spänningen ska sticka iväg så måste ingen av dem vara anslutna, så ja, det räcker att en högtalare är ansluten.
2. Jag förmodar att en 220 till 110 volts trafo är dimensionerad för att klara laster från noll det vill säga inget anslutet upp till den maximala lasten den är gjord för.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av Ente »

ferm skrev:
Ente skrev:
ferm skrev:
fieldflower skrev:Med rör är det väl så att man helst skall matcha förstärkarens Ohm-tal för annars riskerar man bränna rören snabbare.
Vete sjutton om det blir så mycket svagare egentligen, men rörbyten är ju inte helt gratis så man kanske inte vill labba/riska så mycket.
Om det kan brinna mer saker än rören är bättre om andra svarar på, som kan detta bättre än jag.

Sedan vill ju en rörstärkare alltid ha belastning, till skillnad från transistor-dito.
En transistorstärk kan (oftast - 99%-regel) gå helt utan högtalare, om man vill köra DI t.ex.
Men en rörstärk utan låda (dvs jättemycket ohm) gärna vill brinna upp.

Men sen finns det säkerligen undantag och lattjolajban man kan göra med bias, koppla ur vissa rörpar, etc, etc...
Rör är lite mer komplicerat än transistor...
Utgångstrafon får stryk om belastningen är fel. Ingen högtalare och spänningen sticker iväg uppåt och då kan isoleringen i trafon slås sönder och det blir kortis, för låg belastning (typ kortslutning) då blir det varmt och slutrören tar stryk. Eventuellt kan trådens isolering smälta och det blir kortis i trafon. Märk att det räcker att det blir kortslutning på ett varv av hundratals så slutar den fungera.
Tänkte då på
(Tanke1): utgångstransformatorer med flera lindningar på sekundärsidan.. räcker det med att en lindning har belastning ?
(Tanke2): Gäller det alla transformatorer i olika utsträckning, typ en extern 220 <-> 110V transformator som inte har något inpluggat i uttaget ?
En utgångstrafo har en lindning med flera uttag. Ett för 4, ett för 8 och ett för 16 ohm som ett exempel och för att spänningen ska sticka iväg så måste ingen av dem vara anslutna, så ja, det räcker att en högtalare är ansluten.
2. Jag förmodar att en 220 till 110 volts trafo är dimensionerad för att klara laster från noll det vill säga inget anslutet upp till den maximala lasten den är gjord för.
:tummenupp:
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av Danne »

Ja en vanlig omvandlingstrafo har ju inga aktiva komponenter (som elektronrör) i sig på primärsidan, vilket gör att det inte blir några konstiga spänningsspikar som följd av att ingen last är ansluten.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av ferm »

Danne skrev:Ja en vanlig omvandlingstrafo har ju inga aktiva komponenter (som elektronrör) i sig på primärsidan, vilket gör att det inte blir några konstiga spänningsspikar som följd av att ingen last är ansluten.
Elnätet är väldigt kraftigt så en omformartrafo orkar inte bygga upp någon överspänning. Ett slutstegsrör är högohmigt vilket gör att spänningen kan sticka iväg.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av Riboe »

Jag är inte speciellt kunnig inom (Elektro-)magnetism även om jag borde minnas det bättre efter mina år på KTH. Jag ser ett samband med att det uppstår en motriktad spänningstopp när man tvärt bryter strömmen genom en spole. Det är ju därför man använder olika typer av transientskydd vid t ex strömbrytare och switchtransistorer.

Det magnetiska flödet strävar efter att fortsätte driva samma ström men eftersom kretsen inte längre är sluten så ökar spänningen. Man inser lätt att det blir motsatt spänning på den sidan av spolen som nu "hänger fritt".

I en förstärkare har man en pulserande likström genom utgångstransformatorn så jag utgår ifrån att det finns en analogi med ovanstående fall, även om det inte är lika uttalat.

En nättransformator matas med växelström dvs ström som hela tiden byter riktning. Jag gissar att det har med saken att göra. Någon annan får räkna på detta ;)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av Danne »

Ja, och det som ju skiljer rörförstärkarens utgånstrafo från en ren nätomvandlingstrafo är ju att spänningen varierar på primärsidan hela tiden när man spelar (kanske utveckling av vad ferm skrev) ju högre förstärkning desto högre spänning byggs upp. Vad jag förstått så blir ju spänningsspikarna som värst när man skickar styrsignal till rören (dvs spelar i förstärkaren med instrumentet) och utgångstrafon har således större chans att inte få överslag i lindningen om den slipper jobba med signal.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Snälla lär mig om Watt och ohm?

Inlägg av Fernan »

Som skydd mot de här sk "flyback voltages" sätter många tillverkare dioder mot jord från primärsidan på utgångstrafon. Ex : http://s1191.photobucket.com/user/BMW20 ... 2.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har detta på alla mina byggen, de kan rädda en utgångstrafo. Jag har fått in en stärkare där en av dioderna hade gått på ena sidan, en Marshall Haze..
Skriv svar