Budgettopp

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
KarlKronk
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 31 aug 2016, 20:17
Ort: Tjörn eller Halmstad

Budgettopp

Inlägg av KarlKronk »

Efter en hel del problem med min Ampeg PF-500 så är det dags för en ny topp i 3000 kr-klassen. Har kollat på en Markbass Little Mark 250 Blackline eller alternativt TC Electronics BH250. Tycker Markbassen låter helt fantastiskt, men möjligheten att använda Toneprint är en stor fördel. Fungerar Toneprint bra i praktiken eller är det bara en löjlig gimmick? Finns det andra bra stärkare i denna prisklass?
/Emil

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Senast redigerad av KarlKronk den tis 15 nov 2016, 11:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Budgettopp

Inlägg av fieldflower »

Köp begagnat istället.
Dels får du mer för pengarna och dels har du sållat bort alla trasseltoppar (om du kan lita på köparen, dvs köp på PB).
Medlem i PB50+
KarlKronk
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 31 aug 2016, 20:17
Ort: Tjörn eller Halmstad

Re: Budgettopp

Inlägg av KarlKronk »

fieldflower skrev:Köp begagnat istället.
Dels får du mer för pengarna och dels har du sållat bort alla trasseltoppar (om du kan lita på köparen, dvs köp på PB).
Jorå, tänkte det!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Budgettopp

Inlägg av fieldflower »

:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Relic
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 10:19
Ort: Skellefteå

Re: Budgettopp

Inlägg av Relic »

Har faktiskt ägt alla tre av topparna. Dom jag har kvar är Pf-500 och TC-toppen.

Toneprint funkar faktiskt utmärkt, se bara till att skaffa switch till den om du väljer den. Har sån här:
https://m.thomann.de/se/tc_electronic_s ... 1479224323
Den gör att du kan växla mellan olika toneprints och lite annat.

Markbass toppen upplevde jag lite tråkig, absolut inget fel på den men inte för mitt ljud.

TC-toppen är också mindre till formatet och lite, lite enklare att ha med som reservtopp.

Hoppas du blev lite klokare av det här.
Fender Precision, "Rickenbacker"
Weber Mywatt 200, Ampeg 8x10
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Budgettopp

Inlägg av Danne »

Du kanske kunde snegla på Hartke LH500. Finns en hel del goda omdömen om den. Här är en som dessutom har med PF500 att göra litegrann: https://www.talkbass.com/threads/hartke ... n.1069980/
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Budgettopp

Inlägg av Zyrran »

Av nyfikenhet, vad har du haft för problem med PF500:an?
KarlKronk
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 31 aug 2016, 20:17
Ort: Tjörn eller Halmstad

Re: Budgettopp

Inlägg av KarlKronk »

Zyrran skrev:Av nyfikenhet, vad har du haft för problem med PF500:an?
Problemet som många andra har, att ljudet helt enkelt lägger av och fault-lampan lyser. Det var ett par år sedan och dumt nog pillade jag på spänningen vilket gjorde allt värre. Lämnade in den på reperation för 2000:- och efter några månader fick jag tillbaks den varav ljudet la av på samma sätt som första gången. Slarv, okunnighet och otur helt enkelt!
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Budgettopp

Inlägg av Zyrran »

Ah, jag förstod. Jag hade en förut också som bara dog, med andra ord samma problem. Jag fick en ny på garantin som skulle varit genomgången och korrigerad. Den funkade oklanderligt efter det.
KarlKronk
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 31 aug 2016, 20:17
Ort: Tjörn eller Halmstad

Re: Budgettopp

Inlägg av KarlKronk »

Zyrran skrev:Ah, jag förstod. Jag hade en förut också som bara dog, med andra ord samma problem. Jag fick en ny på garantin som skulle varit genomgången och korrigerad. Den funkade oklanderligt efter det.
Tyvärr täckte inte garantin min stärkare eftersom jag pillade med spänningen.... man lär sig av sina misstag!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Budgettopp

Inlägg av kmo »

Orkar du bära 14kg så finns det en Ashdown ABM 500 på Blocket för 2900kr.
Fynd, grymt bra stärk. Rätt generation också, tillverkad i England.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Peter B
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 01 apr 2011, 10:07

Re: Budgettopp

Inlägg av Peter B »

Håller med att Mark Bass låter bra och de har en klar fördel med sina VPF och VLE-filter som är kul att ratta på. Men de har haft en del kvalitetsproblem, min Little Mark 3 har varit tillbaka på reparation fler gånger än jag kan minnas. Thomanns utökade garanti har räddat mig. Googla Mark Bass blow fuses t ex.

Har även en TC-topp - förra modellen. Nöjd med den och Toneprint är användbart om man gillar effekter.

Sen tycker jag personligen att det här med olika förstärkarljud inte spelar jättestor roll i en bandsituation. Nyanserna dränks ändå.
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Budgettopp

Inlägg av Föredetting »

Har endast erfarenhet av TC i form av den lilla combon BG 208 som funkat felfritt i ett par, tre år nu. (I princip samma stärkare). Effekterna har jag aldrig direkt jämfört med några andra men de låter OK i mina halvdöva öron. Den enda jag använder (alltid) är en multibandskompressor som enligt ljudtekniker funkar bra i utljudet. En sak som jag anser väsentlig är att man ska kunna välja mellan att skicka pre eller post EQ i line out. Fläkten är väldigt tyst så den är utmärkt i vardagsrummet. Vid livebruk blir den knappt ljummen. Tycker man ljudet är OK och klarar sig med den måttliga effekten är det ett säkert köp.
Skriv svar