Renovera Hagström Bas 210

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
WhenDovesCry
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 11 dec 2015, 19:01

Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av WhenDovesCry »

Hej allihopa!

För ett tag sedan fick jag en Hagström Bas 210 förstärkare i min ägo. Tyvärr är den stendöd så jag letar med ljus och lykta efter någon som kan sånt här. Den har varit inlämnad på den lokala musikaffären utan framgång :?

Alla tips mottages med enorm tacksamhet!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av 200071 »

Anli har renoverat sin försök få kontakt med honom


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av TDHP »

Har för mig att det är rätt specifika delar i dom där som knappt går att få tag på?
Fernan vet säkert också.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är nog ECL800 röret som är svårast att få tag på . Har inte tillverkats på evigheter.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Zyrran »

ECLL800 rören finnas på EBay, men man får hosta upp en 350-400kr plus frakt för dem.
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej
Kontakta rörförstärkarexperterna på Ljudbojens "rörsnack" forum:
http://www.ljudbojen.com/viewforum.php?f=24" onclick="window.open(this.href);return false;
Där finns det fler som rotat i gamla Hagström förstärkare
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassline
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 maj 2013, 12:13

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Bassline »

Jag har kopplingsschema om det behövs.
En kompis fixade rör i Tyskland på en amatörradiomässa så nu har jag ett i reserv om originalet pajar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Body&Soul »

ECL800/6KH8 finns att hitta på nätet för ungefär 500 kronor. Radiomuséet i Göteborg sålde dem för 450 kronor, hör med dem. Nedan har du schemat.
Hagström210Schema.jpg
Hagström210Schema.jpg (96.42 KiB) Visad 3183 gånger
Användarvisningsbild
WhenDovesCry
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 11 dec 2015, 19:01

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av WhenDovesCry »

Ni är ju bara för underbara! Vilken respons, herregud vad glad jag blir :kär:
Ska försöka få tag på Anli här på forumet så kanske han kan guida mig rätt. Det verkar ju lovande med tanke på all eran hjälp med tips. Ska undersöka allt ni tipsat om!!Har fått ärva den av min far så att lägga en slant på den gör absolut inte något, tvärt om. Skulle betyda otroligt mycket att få liv i den! 350-500:- för röret är inget hinder med anda ord :D
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Fernan »

Standard på gamla Hagström är att byta samtliga avkopplingskondensatorer som läcker. Elektrolytkondensatorerna bör också bytas, lite metalljobb kan krävas för att ta upp ett större hål för "moderna" burkkondensatorer. ECLL800 finns på eBay i Tyskland som sagt, ett rör med dubbelpentod och en triod (som fasvänder signalen för ena pentoden) i samma flaska. Man kan också se över ingångsimpedanser m.m för att anpassa signalen.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Musikanten »

Börja med att kolla säkringar om den e´ helt dö.
Jo, det är allvar! Någon hade missat glödsäkringen på en sån maskin. Sitter inlödd på undersidan, 4 Amp.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Fernan »

Många Hagström-trafos har en smältsäkring på strömtrafon i form av en fjädrande krok som håller en blykula på plats..den kan släppa och då är kretsen bruten.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Body&Soul »

Intressant. Är det den som är utritad mellan glättningskondingarna och märkt T?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Musikanten »

Nej, det är nog den som syns längst uppe till höger på nättrafon. Den som anli lagade med lödtenn.
Här är en intressant (och lång) tråd om ett par Hagström 210 förstärkare.
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=6&t= ... C3%B6m+210" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Fernan »

Body&Soul skrev:Intressant. Är det den som är utritad mellan glättningskondingarna och märkt T?
Nej, det är ytterligare en resistor/termosäkring...hade en sån i min Hagström 630 också...kan ju vara värt att kolla upp att den är OK också..


Smältsäkringen på trafon sitter vid den röda kabeln på bilden...och på 630:ns schema är den utritad som en "T" säkring (i serie med en glassäkring på 2A). :

Bild

EDIT: Det finns alltså först en glassäkring på 1A , kan vara inbyggd i spänningsväljaren (är det på min 630), sen en smältsäkring på trafons primär. På sekundärsidan är R22 en slags B+ säkring eftersom den löser ut vid överbelastning.
Ska man modda här så kan man bygla smältsäkringen och sen helst isolera där. R22 kan bytas ut mot ett vanligt effektmotstånd och därefter kan man sätta dit en eller flera B+ säkringar (interna om man inte vill borra och montera säkringshållare). Antingen 2 säkringar på sekundären före likriktaren (alltså på växelspänningslindningen) eller en säkring mellan likriktare och första filterkonding.
Senast redigerad av Fernan den fre 09 dec 2016, 12:06, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Riboe »

Body&Soul skrev:Intressant. Är det den som är utritad mellan glättningskondingarna och märkt T?
Det är vad jag tror. "T" för temperatur.
Musikanten skrev:Nej, det är nog den som syns längst uppe till höger på nättrafon. Den som anli lagade med lödtenn.
Jag gissar att den till höger är en vanlig rörsäkring. Värdet ej angivet eftersom det varierar med inställd nätspänning.

Laga med lödtenn måste vara en synnerligen dålig idé. Det är ju i princip samma sak som att ersätta temperatursäkringen med koppartråd. Om jag minns rätt brukar temperatursäkringar ha en speciell metall med låg smältpunkt, "Rose's metall" har jag för mig att den kallas.

Jag har en del smältsäkringar (av annan sort dock).

Bild

Edit: Fernan hann posta fakta om säkringstyp medan jag kämpade med en bild på mina smältsäkringar. ;)
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Dansk_se »

Säkringen som är märkt T på schemat är nog den här, tror jag:
Bild

Sen har du glödsäkringen, också på insidan:
Bild

Säkringen längst till höger på schemat sitter inuti spänningsväljaren, åtkomlig från framsidan. min hade ärgat där, så förstärkaren var tvärdöd... Drog i lite kontaktspray och gjorde rent, sen funkade det. Behövde inte ens byta säkringen :)

Här finns lite kvällslektyr, anlis renoveringstråd:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=6&t= ... str%C3%B6m
Bas.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Body&Soul »

Den där smältsäkringen med blykula intresserar mig. Att man hittar på en sån konstruktion måste bero på något viktigt. Kan det vara att det finns en uppenbar risk att den där transformatortypen riskerar att brinna? Det är ju dubbla lindningar och därmed två dioder istället för en enda lindning och likriktarbrygga. Var dioderna opålitliga och kunde börja leda i backriktningen? Eller något annat?

Många frågor, Musikanten som sysslat mycket med gammalt junk kanske vet. Eller nån annan, Fernan? Jag har aldrig sett nån sån där konstruktion med blykula.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Fernan »

Dubbla sekundärlindningar för B+ ? Nä, det är en lindning med centertapp, jordad i centertappen och sen 2 dioder i helvågslikriktaren..inget ovanligt. Den andra lindningen som visas i schemat är ju glödspänningen, även den centertappsjordad.

Vet inte var Hagström tog sina trafos, men jag har den här säkringen i min PA80 från -68 och 630:n från -64.. antar att man körde med detta under större delen av 60-talet i Hagström.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Musikanten »

Det var rätt vanligt med temperatursäkring på nättransformatorer på 60-talet.
Det var ju en extra säkerhet om något drog för stor ström under en längre tid.
Philips hade några radiomodeller med fyra slutrör där kopplingskondingarna till rörens styrgaller kunde börja läcka.
Slutrören drog då för mycket anodström. Så småningom blev det för mycket för selenlikriktaren och den fick kortslutning. Trafon blev överhettad men temp.säkringen utlöste.
De flesta gångerna klarade sig nättrafon så det blev bara nya kopplingskondingar, likriktare och slutrör.
Det var temp.säkringar av den modellen som Riboe visade på sin bild. Det fanns även en annan typ av temp.säkring, en trekantig modell där allt var av Roses metall, som öppnade sig och flög iväg när det blev för varmt. Tror att det var Radiola eller Aga som hade den typen.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Body&Soul »

Ja jag menade ju delad lindning, inte dubbel. Men jag fattar vad ni menar. Det var mest den lustiga smältsäkringen som jag undrade om det var något särskilt med ihop med just den transformatorn. Det är trots allt en udda lösning med en fjäderbelastad blykula.
Användarvisningsbild
WhenDovesCry
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 11 dec 2015, 19:01

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av WhenDovesCry »

Projektet rullar vidare! Förstärkaren är nu inlämnad och delar är beställda :mrgreen: Nu behöver jag er hjälp igen. Högtalaren va tyvärr stendöd så behöver köpa en ny. 12" om jag inte mätthelt fel. Vad och vart beställer jag? Alla tips är välkomna! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Musikanten »

Har du mätt på själva högtalaren? Det kan ju vara själva jacket som bråkar också.
Senast redigerad av Musikanten den fre 03 mar 2017, 16:36, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
WhenDovesCry
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 11 dec 2015, 19:01

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av WhenDovesCry »

Lite utanför Borås
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Renovera Hagström Bas 210

Inlägg av Musikanten »

Sorry, jag editerade mitt förra inlägg.
Jag missförstod det där med mätningen, du menade såklart storleken på högtalaren.
OK att du bor utanför Borås.
- Ingvar -
Skriv svar